شیراز، مهد تمدن، شعر فرهنگ ایرانی است. مردم شیراز را مردمانی صمیمی‌، باهوش و سرزنده هستند. این شهر زیبا جایگاه بسیاری از بزرگ‌ترین جاذبه‌های ایران‌زمین است. به ویژه: تخت جمشید، حافظیه، حمام وکیل و دیگر مکان‌های تاریخی.
کد خبر: ۱۰۹۴۷۷۵
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۷ 28 February 2023

این شهر به خاطر مساجد رنگارنگ با آینه کاری‌های زیبا و خانه‌های قدیمی آن نیز معروف است. واقعا شیراز برای مسحور کردن شما در تور گردشگری همه چیز را دارد. در این مقاله  ۴ مکان تاریخی معروف شیراز را معرفی می‌کنیم.

معرفی شیراز
شیراز، شهری تاریخی است که به «شهر عشق و ادب» شهرت دارد. شهر شیراز در دره‌ای حاصلخیز در جنوب غربی ایران قرار دارد. این شهر یکی از مهم‌ترین شهرهای کشور است که به خاطر باغ‌ها، مساجد و فرهنگش در خاورمیانه شهرت دارد. نخستین باغ‌های ایرانی در این شهر ایجاد شدند که نمایانگر دوستی و محبت ساکنان آن است.

بسیاری از بازدیدکنندگان خارجی که به ایران می‌آیند، زمانی را برای بازدید از مکان‌های گردشگری شیراز در نظر می‌گیرند. به دلایلی، این شهر در سراسر جهان شناخته شده است و بسیاری از مردم نام آن را شنیده‌اند.

شیراز دارای جاذبه‌های متعددی از جمله اماکن و بناهای تاریخی است که باعث شده از تهران هم سالانه گردشگران زیادی به آنجا سفر کنند.

 


بهترین زمان سفر به شیراز
بهار و پاییز بهترین زمان برای سفر به شیراز است. در این فصل‌ها هوا کمی گرم است اما مانند تابستان سوزان نیست. شیراز در شب‌های دی و بهمن می‌تواند به شدت سرد باشد، اگرچه روزها در این بخش از ایران اغلب هوا معتدل است. در فصل بهار قیمت‌ها در بالاترین حد خود هستند و رزرو هتل در ایام نوروز بسیار سخت است.

به طور کل باید گفت بهترین زمان سفر به شیراز از اوایل فروردین تا اواسط اردیبهشت است. در این بازه زمانی، اوج شکوه و زیبایی بهار را می‌توانید در شیراز ببینید. شکوفه‌های نارنج و رایحه مطبوع آن‌ها تصاویر بسیار زیبایی برای شما تداعی می‌کنند. همچنین باغ‌های سرسبز شیراز در فصل بهار مملو از گل‌های رنگارنگ می‌شوند. جشنواره‌های بسیار جذابی از انواع گل‌ها و رنگ‌ها در این روزها در این شهر شکل می‌گیرد. در ایام نوروز با وجود شلوغی بسیار، دیگر از گرمای سخت تابستان خبری نیست و افراد به راحتی می‌توانند در شهر گشت و گذار کنند.

 


جاذبه‌های تاریخی شیراز
اگر مدت کوتاهی در شیراز هستید، این راهنما به شما کمک می‌کند تا ۴ جاذبه‌ مهم شیراز را که باید از آن دیدن کنید، بیابید. از میان تمام جاذبه‌های شیراز واقع در داخل شهر، این‌ها جاذبه‌های اصلی شیراز هستند. بهتر است که در برنامه سفر خود به شیراز این مکان‌ها را قرار دهید.

۱. مسجد نصیرالملک
مسجد نصیرالملک یکی از بهترین مکان‌های تاریخی شیراز است. خرید بلیط هواپیما از هواپیمایی آسمان، ماهان، ایران ایر یا غیره برای سفر و دیدن این مسجد واقعا ارزشمند است. این عبادتگاه به لطف شیشه‌های رنگی درخشان، صدها کاشی نقاشی شده روی سقف بسیار دیدنی و جذاب است. همه این‌ها همراه با فرش‌های ایرانی که کف را پوشانده، رنگین‌کمان رنگی خیره‌کننده‌ای از هر جهت ایجاد می‌کنند.

حیاط باز مسجد پر از گل‌های رنگارنگ با حوضی مستطیل شکل در وسط مسجد دیده می‌شود. طاق‌های متعدد نمای بیرونی ساختمان را تزئین می‌کنند که ظرافت نمایشگر نور شیشه‌ای را افزایش می‌دهد.

مسجد نصیرالملک توسط سلسله قاجار بنا شد. به دلیل فراوانی کاشی‌های صورتی‌رنگ که سقف را می‌پوشاند، آن را «مسجد صورتی» نامیده‌اند. بهترین زمان برای بازدید از مسجد، صبح زود است. در این زمان نور خورشید با عبور از طرح‌های شیشه‌ای رنگی در کف زمین منعکس می‌شود.

مسجد نصیر الملک شیراز

 

۲. مقبره حافظ
نمی‌توان درباره سفر به شیراز و شیرازگردی صحبت کرد ولی از حافظیه نام نبرد. حافظیه، آرامگاه حافظ سراینده مشهور ایرانی است و بنای یادبودی که امروز بر سر مقبره مرمرین او وجود دارد و نماد این مکان و گاهی شهر شیراز به شمار می‌رود، کمتر از یکصدسال پیشینه دارد. نخستین بار گورکانیان و سپس کریمخان زند، بر مزار حافظ شیرازی، بنایی را بر پا کردند که امروزه و پس از چند سده با بنای مشهور کنونی جایگزین شده است.

در نوروز، حافظیه با شمار زیاد گردشگران آکنده می‌شود و حال و هوای خاصی پیدا می‌کند. اگر در نوروز در شیراز بودید، بهتر است پیاده یا با حمل و نقل عمومی به دیدار حافظ شیرازی بروید؛ زیرا همه خیابان‌های منتهی به حافظیه هم با ترافیک زیادی روبرو خواهند شد.

آنچه اکنون به عنوان حافظیه شناخته می‌شود و شما به عنوان گردشگر با آن روبرو می‌شوید، آرامگاه سبز و فیروزه‌ای و زیبای حافظ در میانه آن و باغی است که در کنار آن جای گرفته. همچنین در بخش حیاط غربی مموعه حافظیه، مقبره شمار دیگری از فرهیختگان شعر و ادب شیراز هم جای دارد که اگر فرصت کردید به آنها هم سری بزنید. زیرا نام‌های درخشانی در این جایگاه آرام گرفته‌اند.

حافظیه : معرفی آرامگاه حافظ در شیراز - وبلاگ اقامت 24


۳. مسجد وکیل
مسجد وکیل شیراز مسجدی است که درست روبروی ورودی بازار وکیل در غرب قرار دارد. در سفر با تور شیراز از این مسجد به عنوان یکی از زیباترین مکان‌های تاریخی آنجا باید دیدن کرد . مسجد وکیل در دوران زندیه ساخته شد و در قرن نوزدهم و در زمان قاجاریه مورد مرمت قرار گرفت.

کریم‌خان، خالق سلسله زند، خود را وکیل‌الرعایا نامید که به زبان عربی «نایب‌السلطنه» است. مقر حکومت کریم‌خان در شیراز بود و وی به تعدادی از بناها از جمله این مسجد کمک مالی ‌می‌کرد. در لبه‌های شمالی و جنوبی مسجد یک حیاط روباز بزرگ است و به جای چهار ایوان معمولی، دو ایوان به چشم می‌خورد. کاشی‌های هفت‌رنگی شیرازی، عنصری متمایز از هنر و صنعت شهر هستند. این کاشی‌ها در نیمه دوم قرن هجدهم میلادی، برای تزیین ایوان‌ها و بارگاه‌ها استفاده می‌شدند.

مسجد وکیل شیراز؛ جاذبه‌ها، تصاویر و آدرس | مجله علی بابا


۴. تخت جمشید
خیلی از تاریخ دوستان تنها به خاطر دیدن تخت جمشید تور لحظه آخری شیراز را رزرو می‌کنند. بقایای کاخ تخت جمشید بر فراز قله شیب‌دار در دشت مرودشت، قرار دارد. نام پرسپولیس از واژه یونانی به معنای شهر پارسیان یا شهر ایرانی گرفته شده است و اشاره به شهر باستانی ایران دارد. داریوش کبیر کار ساخت این مکان را در ۵۱۸ سال قبل از میلاد آغاز کرد و تکمیل آن ۱۵۰ سال طول کشید. تخت جمشید یک میراث جهانی شناخته شده توسط یونسکو است.

راه پله دو رمپ ورودی مجموعه از ۱۱۰ پله کاملا عریض و کوتاه تشکیل شده است. دو مجسمه که گاو نر را با سر و بال انسان نشان می‌دهند، ورودی اصلی را نشان می‌دهند. اغلب به این ورودی «دروازه بزرگ» می‌گویند که در بالای پله‌ها قرار دارد. در هر دو جهت خروجی وجود دارد: شرق و جنوب. خروجی یا دروازه جنوبی به کاخ آپادانا (کاخ تخت جمشید) متصل می‌شود.

تخت جمشید شیراز | راهنما و اطلاعات کامل در سال ۱۴۰۰ + عکس و آدرس

 

کلام آخر

اگر علاقه‌مند به آشنایی با گذشته تاریخی ایران هستید، شیراز یکی از بهترین گزینه‌های شماست. چندین مکان تاریخی در شیراز وجود دارد که شما ممکن است در سفرتان به شیراز به آن‌ها مراجعه کنید. تمامی بازدیدکنندگانی که از شیراز دیدن کرده‌اند از زیبایی و عمق میراث فرهنگی آن شگفت‌زده شده‌اند. در این مقاله از سفرمارکت در مورد ۴ جاذبه تاریخی شیراز صحبت کردیم. پس چمدان خود را ببندید، بلیط شهر شیراز را بگیرید تا جاذبه‌های گردشگری شیراز را از نزدیک ببینید.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار