گفته می‌شود قهوه نخستین بار در اتیوپی زمانی کشف شد که یک دامدار که گله‌ای بُز داشت متوجه شود بزها بعد از اینکه تصادفاً دانه‌های خاصی را خوردند، بسیار پُرانرژی شدند، جوری که شب نمی‌خوابیدند و سروصدای زیادی می‌کردند. از آن زمان به بعد قهوه مصرف گسترده‌ای پیدا کرد و تحقیقات علمی زیادی در مورد آن انجام شده و می‌شود.
کد خبر: ۱۰۹۴۷۸۱
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۹ 28 February 2023

نتایج علمی نشان می‌دهند اگر هر روز قهوه بنوشید، احتمال ابتلا به یک سری از بیماری‌ها را کاهش خواهید داد.


احتمال ابتلا به سرطان و دیگر بیماری‌ها کاهش می‌یابد
مصرف قهوه در حد اعتدال (سه تا پنج فنجان در روز) می‌تواند احتمال مرگ‌ومیر به هر دلیلی را کاهش بدهد، ریسک ابتلا به دیابت نوع دوم را کمتر کند و احتمال بیماری پارکینسون، زوال عقل، سیروز کبد و انواعی از سرطان از جمله سرطان کبد و آندومتر را پایین بیاورد.
کارشناسان قهوه را به‌خاطر توانایی‌اش در پیشگیری از این بیماری‌ها، داروی جادویی می‌دانند. قهوه طول عمر کبد را افزایش می‌دهد اما کارشناسان تاکید می‌کنند که فواید قهوه با مصرف قهوه سیاه کافئین‌دار به دست می‌آید و برای اینکه از آنتی‌اکسیدان‌های قهوه بهره‌مند شوید باید قهوه را بدون شکر و خامه مصرف کنید.

حال عمومی‌تان بهتر می‌شود
کافئین قهوه علاوه بر پیشگیری از خیلی از بیماری‌ها، مستقیماً روی مغزتان هم اثر می‌گذارد. خصوصاً اینکه حتی با مصرف کم قهوه هم این خاصیت نصیبتان می‌شود. کافئین می‌تواند هشیاری ذهنی و تمرکزتان را بیشتر کند و حال عمومی‌تان را بهتر نماید.
کافئین به دلیل اینکه حس و حال را بهتر می‌کند، افسردگی را کاهش داده و در نتیجه ریسک خودکشی را نیز بسیار پایین می‌آورد. مطالعه‌ای دریافت آنهایی که روزانه دو تا سه فنجان قهوه کافئین‌دار می‌نوشیدند، ریسک خودکشی‌شان 45 درصد کمتر شده بود. دلیلش هم این است که کافئین یک محرک است و کمک می‌کند حالتان بهتر شود.

حافظه‌تان را تقویت می‌کند
شاید خاصیت هشیارکنندگی و تقویت دقت و تمرکز و بهتر کردن حال که مربوط به کافئین است چندان برایتان عجیب نباشد اما آیا می‌دانستید که کافئین می‌تواند قدرت حافظه‌تان را نیز بیشتر کند؟ مطالعه‌ای نشان داده کافئین می‌تواند ثبات خاطرات دورتر در حافظه انسان را بیشتر کند. لازم به یادآوری است که کافئینِ بیشتر لزوماً بهتر نیست و ثابت نشده که تأثیر بیشتری روی عملکرد دارد.
مصرف قهوه در حد اعتدال (سه تا پنج فنجان در روز) می‌تواند احتمال مرگ‌ومیر به هر دلیلی را کاهش بدهد، ریسک ابتلا به دیابت نوع دوم را کمتر کند و احتمال بیماری پارکینسون، زوال عقل، سیروز کبد و انواعی از سرطان از جمله سرطان کبد و آندومتر را پایین بیاورد


کمک می‌کند عملکرد ورزشی‌تان بهتر شود
معلوم شده مصرف قهوه بر عملکرد فیزیکی و ذهنی ورزشکاران اثر مثبت می‌گذارد و این اثر مربوط به تمام کافئین‌های طبیعی موجود در قهوه است. کافئین به عملکرد فیزیکی خصوصاً در ورزش‌های هوازی و استقامتی کمک می‌کند.
مقدار کافئینی که برای بهبود عملکرد ورزشی توصیه می‌شود، 2 تا 6 میلی‌گرم کافئین به‌ازای هر کیلوگرم از وزن بدن است؛ یعنی مثلاً معادل تقریباً یک تا چهار فنجان قهوه معمولی برای کسی که 68 کیلوگرم وزن دارد. کافئین به عملکرد ورزشی حین جلسات تمرینی کوتاه و طولانی کمک می‌کند.
ضمناً کافئین با گیرنده‌هایی در مغز واکنش نشان می‌دهد تا بخشی را که ادنوزین را شناسایی می‌کند خاموش نماید؛ ماده شیمیایی که باعث ایجاد احساس خستگی می‌شود، بنابراین احساس خستگی و درد کاهش خواهد یافت. توانایی کافئین برای افزایش دقت و تمرکز و هشیاری، کمک می‌کند یک جلسه تمرین خوب و موفق داشته باشید.

اگر در مصرف قهوه زیاده‌روی کنید تأثیر منفی بر عملکردهای روزمره‌تان می‌گذارد
و حالا یکی از جوانب منفی مصرف زیاد کافئین؛ اول اینکه اگر زیاد قهوه مصرف کنید ممکن است دچار عوارضی مانند اضطراب، پانیک، خواب ناآرام، بی‌خوابی و وابستگی به کافئین شوید. افرادی که به کافئین وابستگی پیدا می‌کنند، اگر دوازده تا بیست و چهار ساعت کافئین مصرف نکنند دچار علائم ترک کافئین خواهند شد. مهم‌ترین علامت ترک کافئین سردرد است که البته در عرض 24 تا 48 ساعت برطرف خواهد شد.

قهوه ممکن است کلسترولتان را بالا ببرد (بسته به اینکه چطور آن را دم کنید)
اگر درمورد کلسترول خونتان نگران هستید شاید لازم باشد نحوهٔ دم کردن قهوه‌تان را بررسی کنید. اگر از قهوه‌ساز فرنچ پرس یا پرکولاتور استفاده می‌کنید یا ترجیح می‌دهید اسپرسو بنوشید، پس قهوه‌تان نسبت به قهوه فوری یا قهوه‌ای که با فیلتر کاغذی درست شده حاوی مقدار زیادی کلسترول است و باعث می‌شود سطح کلسترول بد یا LDLتان بالا برود. فیلتر می‌تواند چربی‌های کلسترول‌دار قهوه را که ترپن نامیده می‌شوند از آن جدا کند.

ممکن است فشارخونتان بالا برود اما در بلندمدت تأثیر منفی ندارد
در نهایت اینکه قهوه می‌تواند سبب افزایش فشارخون شود اما این افزایش موقتی است و هیچ اثر منفی در بلندمدت نخواهد داشت. کارشناسان می‌گویند برخی از فاکتورهای اساسی می‌توانند موجب فشارخون بالا و بیماری قلبی و خصوصاً سفتی و گرفتگی رگ‌ها شوند اما مصرف منظم قهوه در مقدار متعادل اثر مضری بر رگ‌های خونی ندارد.

برچسب ها: قهوه ، مصرف قهوه
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار