مدیرکل فنی استانداری در آخر به مناطقی که اخیرا ساخت و ساز در آنجا ممنوع شده اشاره کرد و گفت: با توجه به رانشی که در بلوار جمهوری رخ داد اراضی آنجا به فضای سبز تبدیل می‌شود و دیگر اجازه ساخت و ساز در آن منطقه صادر نمی‌‌گردد.
کد خبر: ۱۰۹۴۸۰۷
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۰ 01 March 2023

تابناک فارس به نقل از فارس: حوادث طبیعی از معضلاتی به شمار می‌رود که بشر از دیرباز با آن رو به رو بوده و مدام در تلاش‌ برای یافتن راه حل هایی به منظور مقابله و پیشگیری از وقوع خطرات احتمالی است.

یکی از این پدیده های مخرب طبیعی که اخیرا زیاد شاهد وقوع آن بوده ایم، زلزله است، بلایی طبیعی که می‌تواند نقش تخریبی زیادی را ایفا کند.

وقوع زلزله ی مهیب در ترکیه و چند زمین لرزه در داخل کشور، از جمله شهر خوی که خسارات جانی و مالی شدیدی بر جای گذاشت نگرانی ها و سوالات زیادی در اذهان عمومی ایجاد کرده است.

امروزه گسترش شهرها و سرمایه گذاری و بحث ایمن سازی ساختمان ها باعث شده تا زمینه لرزه خطری مخرب و جدی محسوب شود.

طبق گفته رحیم آزادی، مدیرکل سابق مدیریت بحران استانداری فارس در سال ۱۴۰۰، در شیراز یکی از شهرهای بزرگ جنوب کشور و استان فارس، از سال 98 تاکنون و به ترتیب 222 زلزله بیش از 3 ریشتر، 151 زلزله بیش از 3 ریشتر و 53 زلزله بیش از 3 ریشتر در استان رخ داده است‌ و به صورت کلی 4 گسل فعال و خطرناک شامل گسل کره بس از خان زنیان تا غرب فیروزآباد، گسل سبزپوشان شیراز، گسل کازرون و گسل سروستان وجود دارد که شیراز و شهرستان‌های اطراف آن را در معرض خطر قرار می‌دهد و ریسک بالایی در برابر زلزله دارد.

همچنین تحقیقات به ثبت رسیده در مقاله ای با عنوان (ارزیابی آسیب‌پذیری فیزیکی بافت‌های شهری در برابر زلزله در روش RADIUS ) که توسط تعدادی از دانشجویان دانشگاه شیراز گردآوری شده، نشان می‌دهد، برخی از مناطق شیراز آسیب‌پذیری زیادی در برابر زلزله دارند، به‌طوری که در صورت وقوع زلزله‌ای با بزرگی 4/7 ریشتر مقدار زیادی از بناهای منطقه تخریب خواهد شد و خسارات زیادی بر جای خواهد گذاشت.

در مقاله ای دیگر با عنوان (شناخت و تحلیل احتمال خطر در بافت قدیم شیراز در هنگام وقوع زلزله) نیز در این باره گفته شده: بافت قدیم شیراز با ۳۵۰ هکتار مساحت، ۸۰ هزار نفر جمعیت ساکن و حدود ۲۰۰ هزار نفر مسافر درون شهری بین ناحیه ای، در طول شبانه روز به شدت در برابر زلزله آسیب پذیر است.

وجود بیشمار ساختمانهای ناایمن در شیراز و افزایش روز به روز آسمان خراش ها و ساختمان های گوناگون بر روی این گسل ها و تمام هشدارها، آمار و ارقام، خبر از فاجعه ای جبران ناپذیر در صورت وقوع زلزله می‌دهند.

۵۸ بحران در استان فارس شناسایی شده است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس  گفت بیشترین آسیب های احتمالی را در صورت وقوع بلایای طبیعی مربوط به سازه های ناایمن دانست و گفت: بیش از ۱۰۰۰ ساختمان ناایمن در شیراز تاکنون شناسایی و معرفی و هشدار های لازم به منظور پیشگیری از خطر احتمالی به آنها داده شده است.

خلیل عبدالهی با اشاره به اینکه استان فارس یک استان حادثه خیز است بیان کرد: در حال حاضر نزدیک به ۵۸ مورد بحران در استان پیش بینی شده است ، به همین خاطر طرحی ۱۰ ساله به منظور پیشگیری از حوادث با عنوان (کاهش بلایای طبیعی) در حال تنظیم است.

وی از آمادگی این ستاد در مواقع بحران خبر داد و گفت: حداقل ماهی یک بار آموزش های لازم و پیشگیرانه درباره نکات ایمنی به مردم به خصوص دانش آموزان داده می‌شود، همچنین تعامل و آمادگی بین همه دستگاه ها وجود دارد و باتوجه به پیش بینی های انجام شده چندین بیمارستان صحرایی، اتوبوس اورژانس و دیگر خدمات مورد نیاز مخصوصا در نقاطی که از ایمنی کمتری برخوردار هستند، آماده ارائه خدمات هستند.

 

شیراز جزء اولین شهر های پیشرو در اجرای ظوابط و مقررات ملی ساختمان

مدیر کل فنی استانداری فارس نیز در گفتگو با فارس در خصوص نظارت بر سازه های شیراز گفت: شهر شیراز بعد از تصویب قانون نظام مهندسی ساختمان در سال ۱۳۷۴ جزء اولین شهرها و استانها ی پیشرو در اجرای ظوابط و مقررات ملی ساختمان بود، در حال حاضر در نظام مهندسی و شهرداری نظارت و برسی نقشه، سازه و نظارت بر اجرای کار انجام می‌شود که باعث شده امروزه ساختمان های ایمن تری داشته باشیم، طبق محاسبات و نظارت ها؛ سازه های جدید باید مقاومت های لازم را داشته باشند مگر اینکه مراحل ساخت و ساز طبق نقشه و مصالح مناسب پیش نرود.

امیرحسین جمشیدی ادامه داد: تعدادی ساختمان در شهر وجود دارد که قبل از الزامی شدن قانون نظام مهندسی ساخته شده اند و از روش ساخت و نوع مصالح نظارتی استفاده نکرده اند بنابراین اظهار نظر درباره میزان ایمنی این دسته از سازه ها دشوار است.

او ضمن اشاره به یکی از قوانین شهرداری اظهار داشت: اگر ساختمانی ناایمن شناسایی شد شهرداری موظف است به آن اخطار لازم را بدهد و با آن مقابله کند.

وی به سازه های ساخته شده روی گسل اشاره کرد و گفت: ساخت ساختمان سازمان های مهم بر روی گسل ممنوع است و برای ساخت و ساز در این شرایط تمهیدات سازه ای باید در دستور کار قرار گیرد.

ساختمان های ناایمن شناسایی و اخطارهای لازم به آنها داده می‌شود

جمشیدی به شرایط ساخت و ساز و نظارت بر سازه های ایمن در شهر شیراز پرداخت و گفت: در مناطق شهر شیراز بر اساس آزمایش های ژئو تکنیکی ای که صورت می‌گیرد، شرکت های زیر صلاح محاسبات سازه ای را انجام می‌دهند و تمهیدات لازم را در سازه در نظر می‌گیرند.

او اضافه کرد: مزید بر این موارد ما در شیراز نقشه پهنه بندی دقیق گسل ها را نداریم، به همین منظور قراردادی با مرکز تحقیقات راه و شهرسازی بسته شده به منظور برسی دقیق ریز پهنه بندی و تطبیق آن و پس از انجام این موارد میتوان اظهار نظر دقیق‌تری راجب به ممنوعیت ساخت و ساز ها داشت.

وی افزود: مصوبه ای از وزارت کشور ارسال شده که طبق آن ساختمان های ناایمن شناسایی شود و اخطار های لازم به آن ها داده شود، لازم به ذکر است؛ نظارت بر ساخت و ساز های خصوصی بر عهده شهرداری و نظام مهندسی است که رسیدگی های لازم را انجام می‌دهند، همچنین نظارت بر ساختمان های اداری بر عهده ی وزارت کل راه و شهرسازی است .

اراضی بلوار جمهوری اجازه ساخت و ساز ندارد

مدیرکل فنی استانداری در آخر به مناطقی که اخیرا ساخت و ساز در آنجا ممنوع شده اشاره کرد و گفت: با توجه به رانشی که در بلوار جمهوری رخ داد اراضی آنجا به فضای سبز تبدیل می‌شود و دیگر اجازه ساخت و ساز در آن منطقه صادر نمی‌‌گردد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار