معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: در ایران، ۶.۷ درصد جمعیت دارای اختلالات شنوایی متوسط تا عمیق هستند و سالانه چهار تا پنج هزار نوزاد کم شنوا در کشور با اختلال شنوایی متوسط تا عمیق متولد می‌شوند که میزان اختلالات شنوایی ناشی از ازدواج فامیلی در ایران نسبت به آمار جهانی بالاتر است.
کد خبر: ۱۰۹۵۴۴۵
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۶ 05 March 2023

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: دکتر عباس رضائیان‌زاده با بیان اینکه اهمیت اختلال‌های شنوایی منجر به نامگذاری یک روز در جهان شده است، گفت: آمار‌ها نشان می‌دهد که افراد کم‌شنوا از ۳۶۰ میلیون نفر در سال ۲۰۱۳ میلادی به ۴۶۶ میلیون نفر در سال ۲۰۱۹ رسیده است.
رضائیان‌زاده خاطرنشان کرد: پیش بینی می‌شود حدود ۹۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان تا سال ۲۰۵۰ میلادی از کم شنوایی ناتوان کننده رنج خواهند برد؛ متاسفانه دو سوم افراد دچار کم شنوایی در کشور‌های در حال توسعه زندگی می‌کنند.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: از نظر بار کلی بیماری‌ها (GBD)، کم شنوایی ۶ و هشت دهم درصد از بار کلی بیماری‌ها را شامل می‌شود و بر اساس سال‌های سپری شده با ناتوانی (YLD) سومین عامل اصلی را به خود اختصاص می‌دهد.
رضائیان‌زاده خاطرنشان کرد: کم شنوایی دایمی کودکان یک اختلال شایع به شمار می‌رود که بروز آن از تمام بیماری‌های متابولیک تحت پوشش غربالگری نوزادان، بیشتر است و چهارمین علت ناتوانی در جهان قلمداد می‌شود.
او گفت: در ایران، ۶.۷ درصد جمعیت دارای اختلالات شنوایی متوسط تا عمیق هستند و سالانه چهار تا پنج هزار نوزاد کم شنوا در کشور با اختلال شنوایی متوسط تا عمیق متولد می‌شوند که میزان اختلالات شنوایی ناشی از ازدواج فامیلی در ایران نسبت به آمار جهانی بالاتر است.

رضائیان‌زاده گفت: اختلال شنوایی، بار اقتصادی و اجتماعی سنگینی بر افراد، خانواده ها، جوامع و کشور‌ها دارد؛ در کودکان می‌­تواند مهارت ­های شناختی و گفتاری را به تاخیر انداخته و پیشرفت تحصیلی در مدرسه را به تعویق بیندازد.
معاون بهداشت علوم پزشکی شیراز گفت: در افراد بالغ، اختلال شنوایی اغلب سبب ایجاد مشکلات در شغل­ یابی، کار و حفظ شغل و کیفیت زندگی می ­شود؛ هزینه ­های آموزش استثنایی و از دست دادن فرصت کاری به علت اختلال شنوایی می‌تواند بار قابل توجهی بر اقتصاد ملی داشته باشد.
رضائیان‌زاده گفت: ابتلا به بیماری­‌های عفونی مانند مننژیت، سرخک، اوریون و عفونت­های مزمن گوش، اختلالات ژنتیکی، مواجهه فرد با اصوات شدید، آسیب سر و گوش، سالمندی و مصرف دارو‌هایی با اثر سمی از دلایل عمدۀ ناشنوایی محسوب می‌شود.
معاون بهداشت علوم پزشکی شیراز ادامه داد: خوشبختانه بیش از ۵۰ درصد از انواع کم شنوایی و ناشنوایی بزرگسالان و ۶۰ درصد از انواع کم شنوایی و ناشنوایی کودکان با اجرای برنامه پیشگیری و مراقبتی در نظام سلامت قابل پیشگیری اولیه هستند.
او گفت: ایمن سازی کودکان در بیماری‌های عفونی، غربالگری شنوایی نوزادان و کودکان و تشخیص و درمان زودهنگام کم شنوایی، درمان افراد مبتلا به عفونت مزمن گوش، کنترل مواجهه با صدا‌های بلند در محیط‌های شغلی و تفریحی و افزایش آگاهی در مورد شیوه مراقبت از سلامت گوش و شنوایی از جمله موارد کاهش بار بیماری محسوب می‌شود؛ تشخیص و مداخله زودهنگام کم شنوایی در کاهش عواقب کم شنوایی به ویژه برای کودکان بسیار دارای اهمیت است.

رضائیان زاده با بیان اینکه در راستای اجرای برنامه سلامت شنوایی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، تاکنون ۲۷ مرکز غربالگری شنوایی در مراکز خدمات جامع سلامت استان با همکاری معاونت درمان، معاونت بهداشت و سازمان بهزیستی در حال فعالیت و ارائه خدمت است.
معاون علوم پزشکی شیراز گفت: حدود ۹۵ درصد از نوزادان زیر یک ماه در این مراکز غربال شده و پیگیری‌های لازم برای ارجاع و مداخلات به موقع در سطح ۲ و ۳ و ارائه خدمات تخصصی و فوق تخصصی با همکاری اساتید گروه گوش، حلق و بینی، دانشکده توانبخشی و اداره بهزیستی در قالب کارگروه سلامت شنوایی در حال اجرا است.
با توجه به اهمیت اختلال شنوایی و گسترش روز افزون آن، سازمان بهداشت جهانی سوم مارس مصادف با دوازدهم اسفند را به عنوان روز جهانی شنوایی تعیین کرده است؛ در ایران دوازدهم تا نوزدهم اسفند، به عنوان هفته ملی شنوایی نامگذاری و شعار امسال "مراقبت از گوش و شنوایی برای همه؛ بیایید آن را به واقعیت تبدیل کنیم" تعیین شده است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار