مدیرعامل آب منطقه‌ای فارس، بحث فرونشست را یکی از مباحث جدی حوزه زمین‌شناسی دانست و خاطرنشان کرد که در برخی نقاط این استان شاهد وقوع بیش از یک متر فرونشست و به نوعی مرگ تدریجی زمین، بوده‌ایم.
کد خبر: ۱۰۹۵۴۷۲
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۶ 05 March 2023

تابناک فارس به نقل از ایسنا: سیاوس بدری یکشنبه ١٤ اسفند در یک کنفرانس خبری، به تشریح آخرین وضعیت بارش‌ها، سدها و طرح‌های مختلف تامین آب و شرایط حاکم بر دشت‌های فارس پرداخت و گفت: امسال به حمدالله در میزان بارش و توازن زمانی و مکانی بارندگی‌ها، فارس وضعیت خوبی داشته است.

او میانگین بارندگی از ابتدای سال تاکنون را ۲۳۵.۶ میلمتر ذکر و با بیان اینکه طی مدت مشابه سال گذشته این میزان ۱۸۵ میلیمتر بوده است، گفت: مقایسه این اعداد نشاندهده رشد ۲۸ درصدی میانگین بارش سالیانه است و همچنان تا پایان سال امیدواریم این عدد افزایش یابد.

بدری میانگین بلندمدت ۵۴ ساله بارندگی فارس را ۲۲۶ میلی‌متر اعلام و با بیان اینکه در این شاخص نیز شاهد رشد ۵ درصدی بوده‌ایم، گفت: در مجموع امسال ۲۹ میلیارد مترمکعب بارندگی را در فارس شاهد بوده‌ایم که بیشترین میزان بارندگی مربوط به شهرستان سپیدان با ۶۰۰ میلیمتر و کمترین میزان بارندگی مربوط به فورگ داراب با ۸۲ میلیمتر بوده است.

این مقام مسئول میزان آب تجدیدپذیر فارس را ۸.۷ میلیارد مترمکعب اعلام و خاطرنشان کرد: امسال در فارس به طور متوسط ۲۱ روز بارانی را شاهد بودیم، اگرچه میزان بارندگی‌ها در برخی از شهرستان‌های شرقی استان، نسبت به مدت مشابه سال گذشته کمتر شده است.

بدری با بیان اینکه فارس ۹ سد در حال بهره‌برداری دارد، گنجایش این سدها را ۳ میلیارد مترمکعب اعلام و اضافه کرد: تا صبح امروز، جمعا یک میلیارد و ۷۰۵ میلیون مترمکعب آب در مخازن سدهای فارس وجود داشت که از این میزان ۵۰۰ میلیون مترمکعب حجم پایداری سد بوده و یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب آن قابل بهره‌برداری است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس با اشاره وجود ۴۹ درصد آب قابل برنامه ریزی در سدهای این استان، ادامه داد: هم‌اینک سدهای شهید سلیمانی در شهرستان کوار، نرگسی در شهرستان کازرون و هایقر در شهرستان فیروزآباد در دست ساخت است و امیدواریم نهایتا تا سال ١٤٠٤ همه این سازه‌ها تکمیل و بهره‌برداری شود.

بدری با بیان اینکه با بهره‌برداری از سه سد در حال ساخت، نزدیک به ۶۰۰ میلیون مترمکعب به حجم سدهای فارس اضافه می‌شود، خاطرنشان کرد: سد کوثر در استان کهگیلویه‌وبویر احمد با حجم ۵۸۰ میلیون مترمکعب و رئیس علی دلواری در استان بوشهر با حجم ۶۸۵ میلیون مترمکعب نیز توسط شرکت آب منطقه‌ای فارس در مدار بهره برداری قرار دارند.

او همچنین کل خطوط آبرسانی در دست بهره‌برداری فارس را ۱۳۷۲ کیلومتر و شامل خط اول آبرسانی به شهر شیراز، آبرسانی به شهرستان‌های داراب و زرین‌دشت، آبرسانی به جهرم و پیر، آبرسانی به سعادت شهر و پاسارگاد و ارسنجان، آبرسانی به شهرهای حاشیه خلیج فارس و سد کوثر و آبرسانی به لامرد و لارستان برشمرد.

وضعیت مناسب ذخیره اکثر سدهای فارس/نگرانی از برداشت آب زیرزمینی و فرونشست

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس اضافه کرد: فاز نخست آبرسانی به ارسنجان در عید قربان امسال افتتاح شد و امیدواریم تا قبل از فصل گرما، این خط به طول ۵۴ کیلومتر به شکل کامل به بهره‌برداری برسد؛ علاوه بر آن عملیات اجرایی آبرسانی به شهر قیر به طول ١٢ کیلومتر نیز به اتمام رسیده و به زودی در مدار بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

بدری اضافه کرد: پروژه خط دوم آبرسانی از درودزن به شیراز، که براساس قیمت روز ٥ هزار میلیارد تومان ارزش دارد، از ۹۳ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردارست و فاز نخست آن تا مخزن دوکوهک به طول ۶۳ کیلومتر از سال ۹۹ در مدار بهره برداری قرار گرفته و ادامه مسیر تا مخزن معالی آباد هم سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

او ضمن یادآوری اینکه بخشی از این خط انتقال در محدوده شهرک آفرینش مراحل پایانی را طی می‌کند، اجرای خط لوله‌ای ۲.۵ کیلومتری با حجم بالایی از عملیات فیزیکی و فنی و مهندسی ظرف مدت ۴۰ روز را یک اقدام جهادی توصیف و اضافه کرد: ۷ خط انتقال آب در دست ساخت شامل آبرسانی به ارسنجان، دبیران، شهر پیر، خرامه، جنت شهر و فسا با مجموع ٢٣٦ کیلومتر در حال انجام و ۶ خط انتقال نیز در دست مطالعه است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس با اشاره به وجود ٨٣ طرح تغذیه مصنوعی در این استان برای تقویت تغذیه آبخوان‌ها، بیان کرد: حجم این طرح‌ها ۱۲۱ میلیون مترمکعب پیش‌بینی شده است؛ این طرح‌ها در قالب سازه‌های خاکی کوچک برای کنترل سیلاب و روانه کردن آب ذخیره شده به رودخانه‌ها به شکل تدریجی و کمک به تغذیه آبخوان‌ها تعریف شده‌اند.

بدری با بیان اینکه امروز بحث چالش آب در دنیا به یکی از مسائل اساسی جوامع بشری تبدیل شده است و ایران و به تبع آن فارس با ۱۲۲ هزار کیلومتر مربع به دلیل قرار گیری در منطقه خشک و نیمه خشک مستثنی از این موضوع نبوده و ما هم با کمبود آب مواجه هستیم، عنوان کرد: نبود توارن بارش‌ها به لحاظ موقعیت مکانی و زمانی موجب شده است تا استان فارس نیز با مسئله خشکسالی مواجه باشد.

او ادامه داد: وزارت نیرو برای پایش منابع آب‌ زیرزمینی در کشور، ٦٠٩ محدوده مطالعاتی تعریف کرده که ۱۳۴ محدوده معادل ٢٢ درصد متعلق به استان پهناور فارس است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس در خصوص وضعیت ۱۳۴ دشت این استان به لحاظ امکان استحصال آب زیرزمینی، گفت: براساس دور سوم مطالعات سال ۱۳۹۸، فارس تنها ۱۵ دشت آزاد دارد، قطعا با انجام مطالعات جدید، از این تعداد کاسته خواهد شد، از طرفی در فارس ۸۰ دشت ممنوعه و ۳۹ دشت ممنوعه بحرانی وجود دارد که اگر مطالعه جدید انجام شود، تعداد این دشت‌ها اضافه خواهد شد.

وضعیت مناسب ذخیره اکثر سدهای فارس/نگرانی از برداشت آب زیرزمینی و فرونشست

بدری با اشاره به وجود ٩٤ هزار حلقه چاه مجاز و غیرمجاز، ۲ هزار و ۴۲۸ رشته قنات و ۳۰ هزار و ۵۵۸ چشمه و تعدادی نهر و ... به عنوان منابع تامین آب در فارس، گفت: مجموعا ١٠٣ هزار منبع آبی در فارس داریم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس خاطرنشان کرد: براساس آمارگیری سال ۱۳۹۸، میزان برداشت از چاه‌های فارس ٥ میلیارد و ٤٢١ میلیون مترمکعب از جشمه‌ها ٧٥٨ میلیون مترمکعب و از قنات‌ها ٢٣٦ میلیون مترمکعب بوده است.

او تعداد چاه‌های غیرمجاز موجود در استان فارس را ۲۸ هزار حلقه ذکر و با بیان اینکه در حال تعیین تکلیف این چاه‌ها هستیم، گفت: بیشترین تعداد چاه‌های غیرمجاز در مناطق دارای گستره کشاورزی حفر شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس در خصوص سهم آب مصرفی بخش‌های مختلف در این استان، گفت: بین ۹۰ تا ۹۱ درصد از کل مصرف آب فارس به بخش کشاورزی تعلق دارد و ۸ درصد آن مربوط به شرب و تنها ۲ درصد مربوط به صنعت است.

بدری با بیان اینکه ۸۴.۱ درصد از برداشت‌های آب در فارس از منابع زیرزمینی و ۱۵.۹ درصد مربوط به منابع سطحی است، میزان برداشت از منابع زیرزمینی را نگران کننده توصیف و اضافه کرد: از سال ۹۰ تا ۱۴۰۱ به صورت میانگین حدود ۴ متر افت تراز آبهای زیرزمینی در استان داشته‌ایم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای فارس، بحث فرونشست را یکی از مباحث جدی حوزه زمین‌شناسی دانست و خاطرنشان کرد که در برخی نقاط این استان شاهد وقوع بیش از یک متر فرونشست و به نوعی مرگ تدریجی زمین، بوده‌ایم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار