عضو هیئت علمی گروه زمین شناسی دانشگاه پیام‌نور از فراهم شدن زمینه راه‌اندازی نخستین «ژئوپارک ملّی» برای فارس با نام «ژئوپارک ارژن- چوگان- پریشان» در قالب طرح دانش بنیان گردشگری خبر داد.
کد خبر: ۱۰۹۵۷۶۲
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۳ 07 March 2023

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: رضا صادقی در جلسه هماهنگی معاونت امور زائرین و گردشگری استانداری فارس با ارزیاب بین‌المللی و عضو اصلی شورای عالی ژئوپارک‌های جهانی یونسکو بیان کرد: این جلسه با رویکرد عملیاتی کردن طرح پژوهشی ارتباط با صنعت و جامعه با عنوان «معرفی پتانسیل‌های زمینگَردشگَری در زمینگَردشگاه پیشنهادی اَرژَن تا پریشان» برگزار شده است.

او گفت: در این پروژه که ۱۱ ماه زمان به خود اختصاص داد، دانشگاه پیام نور فارس به عنوان مجری و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس به عنوان کارفرما بوده‌اند.

صادقی گفت: با اجرای اینگونه طرح‌های دانش بنیان در صنعت گردشگری، شاخه طبیعت گَردی و زیرشاخه "زمین گَردشگری یا ژئوتوریسم" نه تنها زمینه راه‌اندازی نخستین «ژئوپارک ملّی» برای فارس با نام «ژئوپارک ارژن-چوگان-پریشان» فراهم می‌شود، بلکه موجب ایجاد کارآفرینی نوین در صنعت سبز و پاک گردشگری شده و با افزایش ورود گردشگران داخلی و به ویژه خارجی، اَرزآوری به استان تقویت خواهد شد.

او گفت: استان‌های هرمزگان، آذربایجان شرقی و خراسان جنوبی توانسته‌اند با همگرایی هدفمند بین سازمانی بسیار زودتر از ما، ژئوپارک‌های خود را با نام‌های قشم، اَرَس و طبس به ثبت ملی و حتی جهانی برسانند، اما استان فارس با تمام پتانسیل‌های ارزشمند گردشگری خود در شاخه‌های گوناگون طبیعی، تاریخی، فرهنگی، مذهبی و .. هنوز نتوانسته است در این زمینه نقش آفرینی عملیاتی داشته باشد.

عضو اصلی شورای تصویب و تاییدکننده ژئوپارک‌های جهانی یونسکو و صاحبنظر در دانش ژئوتوریسم ایران نیز اظهار کرد: استان پهناور و پر جاذبه فارس توانایی داشتن بیش از دو ژئوپارک شهری و استانی را دارا است و این امتیازی است که شاید دو استان کشور از آن بهره‌مند باشند.

امری کاظمی با اشاره به طرح ارزشمند انجام شده توسط دانشگاه پیام نور فارس تاکید کرد: اگر سازمان‌های مربوطه در استان هم افزایی لازم را فراهم و تا حصول نتیجه هماهنگی خود را حفظ کنند، از هیچ کوشش و حمایتی در این باره دریغ نخواهد شد.

در ادامه محمد فرخ‌زاده، معاون استانداری فارس نیز نوید را داد که به زودی با تشکیل کارگروه علمی-عملیاتی از نهاد‌های مرتبط با اجرای این طرح از جمله دانشگاه پیام نور و همچنین تنظیم شیوه نامه‌ای برای راه‌اندازی ژئوپارک‌های فارس، همکاری و نظارت لازم را در راستای بکارگیری و ایجاد هماهنگی‌های بین سازمانی و تأمین بودجه انجام داده تا استان فارس نیز دارای این نشان تجاری جهانی در حوزه گردشگری شود.

برچسب ها: ژئو پارک ، زمین شناسی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار