رئیس اداره منطقه حفاظت شده ارژن در استان فارس از شناسایی تعدادی چاه غیرمجاز و تشکیل ۸ فقره پرونده تخریب جنگل طی ۲ هفته اخیر در آن منطقه خبر داد.
کد خبر: ۱۰۹۶۲۱۶
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۹ 11 March 2023

تابناک فارس به نقل از ایسنا: راستی شنبه ۲۰ اسفند به خبرنگاران گفت: طی دو هفته گذشته محیط‌بانان منطقه حفاظت شده ارژن موفق به شناسایی سه حلقه چاه غیرمجاز حفر شده دستی، شدند.

او با بیان اینکه متخلفان در ارتباط با حفر این چاه‌ها به دستگاه قضایی معرفی شده‌اند، خاطرنشان کرد: حفرکنندگان، این چاه‌های غیرمجاز را درون ساختمان یا سازه‌هایی ایجاد کرده بودند تا قابل شناسایی نباشد.

راستی اضافه کرد: یکی از مسائل مهم در منطقه حفاظت شده ارژن، تغییر کاربری و ممانعت از اقدام غیرقانونی‌ست که خوشبختانه با همکاری خوب نیروی انتظامی، مواجهه قانون با متخلفان در این بخش، به جد دنبال شده است.

رئیس اداره منطقه حفاظت شده ارژن با اشاره به اینکه پرونده‌های تشکیل شده در ارتباط با تخلفات حوزه تغییرکاربری، تخریب مراتع و جنگل‌ها و ... در دست پیگیری‌ست، اضافه کرد که با توجه به همکاری خوب دستگاه قضایی، نسبت به تسریع در صدور احکام امیدواری بیشتری ایجاد شده است.

راستی اضافه کرد: طی ۱۰ روز گذشته، محیط‌بانان این منطقه حفاظت شده موفق به بازداشت ۸ متخلف که اقدام به تخریب جنگل و مراتع کرده بودند شدند.

رئیس اداره منطقه حفاظت شده ارژن خاطرنشان کرد که پرونده‌های تخلف برای افراد مذکور تشکیل و برای رسیدگی به دادسرای ناحیه یک شیراز ارجاع شده است.

راستی گفت: پایش و گشت شبانه روزی در تالاب‌ و بیشه تالاب، جنگل‌های کوه پهن، بُرد اِسپید، کوه بیل و تنگ سه دهل و سایر بخش‌های تحت مدیریت منطقه حفاظت شده ارژن، با جدیت کامل استمرار دارد.

به گزارش ایسنا، منطقه حفاظت شده ارژن و پریشان در بخش جنوبی رشته کوه‌های زاگرس و در ۶۰ کیلومتری غرب شهر شیراز در مسیر مواصلاتی فارس با استان‌های خوزستان و بوشهر قرار دارد و روستای دشت‌ارژن در شمال و شهر کازرون در غرب آن واقع شده است.

این منطقه که از سال ۱۳۵۷ شاهد عطف توجه ویژه به آن بوده‌ایم، حد فاصل تالاب‌های ارژن و پریشان را شامل شده و وسعتی بالغ بر ۶۰۰۰ هکتار را در بر می‌گیرد که بخش عمده‌ای از آن جنگل‌های انبوه بلوط است.

البته تالاب بین‌المللی و آب شیرین پریشان، که به نام مور و فامور هم شناخته می‌شود و از مناطق حفاظت شده یونسکو بود، بیش از ۲ دهه قبل به دلایل مختلف خصوصا حفرچاه‌های غیرمجاز متعدد و کاهش بارندگی‌ها، خشک شد و تالاب فصل ارژن همچنان پابرجاست اگرچه، حجم آب جمع شده در آن، کاهش چشمگیری نسبت به ۲ دهه قبل داشته است.

برچسب ها: حفر ، چاه غیر مجاز ، ارژن
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار