توجه به نکات ایمنی به منظور کاهش آسیب‌های جسمی در خانه‌تکانی از جمله موارد مهمی است که باید به آن‌ها توجه شود.
کد خبر: ۱۰۹۶۲۲۲
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۲ 11 March 2023

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: حامد پشنگیان سرپرست سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کازرون اظهار کرد: با توجه به آغاز خانه‌تکانی در آستانه عید نوروز توجه به نکات ایمنی به منظور کاهش آسیب‌های جسمی از جمله موارد مهمی است که باید در هنگام کار به آن‌ها توجه شود.

او اضافه کرد: بهتر است شهروندان در زمان نظافت خانه خود و استفاده از نردبان و چهارپایه از سطح اتکای مناسب آن با زمین کاملا مطمئن شوند و از نوع استاندارد و نردبان دوطرفه استفاده کنند.

پشنگیان بیان کرد: همچنین در زمان پاک کردن شیشه و پنجره‌های منزل با رعایت احتیاط از رفتن بر روی نرده‌ها و یا قرنیز‌ها خودداری کنند.

او تصریح کرد: شست‌وشوی وسایل برقی در سقف و ارتفاع، مانند لوستر و چراغ روشنایی، قبل از قطع کامل برق بسیار خطرناک است و احتمال برق‌گرفتگی افراد وجود دارد، به همین جهت اول باید جریان برق را قطع و سپس اقدام به نظافت کرد و حتما از کفش یا کف‌پوش عایق استفاده شود.

پشنگیان بیان کرد: بهتر است در زمان جابه‌جایی لوازم‌خانگی به ویژه اجاق گاز کاملا جانب احتیاط رعایت شود و همه اتصالات مربوط به گاز اعم از شهری و سیلندر را با کف آب و صابون کنترل کرده و از نشت نکردن گاز مطمئن شوید، ضمنا برای تعویض به موقع شیلنگ‌های رابط گاز که فرسوده شده، اقدام شود.

او اضافه کرد: از جابه‌جایی لوازم و اثاثیه سنگین منزل به صورت فردی خودداری کرده و در این موارد از کارگران حرفه‌ای و یا کار گروهی بهره‌گیری شود تا در ایام نوروزی دچار ناراحتی کمر و عوارض ناشی از آن نشوید.

سرپرست سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کازرون افزود: همچنین از شست‌وشوی مواردی همچون پرده، کف آشپزخانه و حمام که آلوده به مواد روغنی باشند با مواد سریع‌الاشتعال جدا خودداری شود.

سرپرست سازمان آتش نشانی شهرداری کازرون ادامه داد: از ریختن مواد اشتعال‌پذیر در چاه‌های فاضلاب، دستشویی خودداری شود؛ چراکه در اثر ریزش اینگونه مواد در محیط خانه احتمال انفجار و آتش‌سوزی بسیار زیاد است و از قرار دادن مواد شوینده مانند وایتکس، جوهرنمک روی زمین و در دسترس کودکان نیز خودداری و در حد استاندارد از آن‌ها استفاده شود.

او گفت: پوشیدن ماسک هنگام استفاده از موادشوینده، ضروری است و بهتر است هنگام استفاده به تهویه مناسب توجه شود؛ همچنین از مخلوط کردن مواد شوینده مختلف همچون پودر‌های شست و شو، وایتکس و جرم گیر اکیدا پرهیز شود چرا که این کار موجب آزاد شدن بخار‌های سمی از جمله گاز کلر شده و به ریه، چشم و پوست آسیب جدی خواهد رساند.

حامد پشنگیان تاکید کرد: هیچ گاه جهت از بین بردن لکه‌های لباس از مایعات قابل اشتعال مثل بنزین و تینر به خصوص در محیط بسته استفاده نکنید، زیرا علاوه بر خطر انفجار و اشتعال، استنشاق بخار این گونه مایعات باعث کاهش هوشیاری و گاه بیهوش شدن فرد خواهد شد.

او افزود: از قرار دادن وسایل رنگ و نقاشی ساختمان مانند رنگ، تینر و فرچه آغشته به رنگ در بالکن یا پشت بام جدا خودداری کنید، زیرا با سرایت کوچک‌ترین جرقه از مواد محترقه به خصوص در شب آخرین چهارشنبه سال (چهارشنبه سوری) امکان بروز آتش سوزی و ایجاد خسارت که گاهی غیر قابل جبران است، در ساختمان وجود دارد.

پشنگیان تصریح کرد: شارژ به موقع خاموش‌کننده دستی آتش‌نشانی موجود در محیط خانه می‌تواند کمک بسزایی در هنگام آتش‌سوزی احتمالی باشد لذا توصیه می‌شود برای شارژ و آماده به کار بودن آن اقدام شود.

برچسب ها: خانه تکانی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار