مدیرکل راه و شهرسازی فارس، با اشاره به ارتقاء جایگاه این استان در شاخص‌های طرح نهضت ملی مسکن، به تشریح آخرین وضعیت این طرح ملی و شرایط و چگونگی احداث واحدهای مسکونی پرداخت.
کد خبر: ۱۰۹۶۴۲۰
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۴ 12 March 2023

تابناک فارس به نقل از ایسنا: محمودرضا طالبان یکشنبه ٢١ اسفند در یک کنفرانس خبری با بیان اینکه ٤٣٩ هزار و ٧٦٠ نفر از فارس در طرح نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کردند، گفت: از این تعداد ١٤٧ هزار و ٢٥٥ نفر حائز شرایط لازم شناخته شده‌اند که تاکنون مقدمات اجرا و احداث ۷۲ هزار واحد، فراهم شده است.

طالبان با اشاره به اینکه فارس در موضوع تامین زمین طرح نهضت ملی مسکن، موفق عمل کرده است، گفت: این استان در آخرین ارزیابی‌ها، در کشور رتبه ۱۶ را دارد و در زمینه اجرا نیز عملکردی موفق داشته و جزو نقاط پیشتاز کشور بوده است.

او با اشاره به اینکه شیوه اجرای طرح نهضت ملی مسکن در قالب واحدهای یک، ۲ و چهارطبقه دنبال می‌شود، از تلاش برای توافق با بخش خصوصی برای اجرای ۵ هزار واحد مسکونی در چهار شهر فارس با استفاده از مصالح پیش‌ساخته خبر داد و تاکید کرد که این مهم هنوز نهایی نشده است.

طالبان با بیان اینکه تاکنون از کل واحدین شرایط، ٥٦ هزار و ٧٠٢ متقاضی واریز وجه را انجام داده‌اند و پروسه ساخت برای آنها آغاز شده است، گفت: ساخت واحدهای مسکونی این طرح در ٣١ شهر فارس یک طبقه، در ٣٨ شهر دو طبقه و در ۵ شهر بزرگ ٤ طبقه انجام خواهد شد.

او با بیان اینکه شیراز، مرودشت، جهرم، استهبان و کازرون، واحدها به شکل ۴ طبقه احداث می‌شود، گفت: در بعضی شهرها نظیر سروستان، به واسطه تامین زمین، به هر متقاضی زمین به میزان ۲۰۰ تا ۲۵۰ مترمربع واگذار می‌شود و کار ساخت توسط متقاضی و با هدایت و نظارت بنیاد مسکن انجام خواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی فارس گفت: تاکنون با انجام اقدامات قانونی، برای احداث ۲۰ هزار واحد مسکونی در این استان، در حال انعقاد قرارداد با هفت شرکت پیمانکاری واجد شرایط هستیم.

طالبان خاطرنشان کرد: امروز خوشبختانه شهرهای اقلید و آباده در موضوع احداث واحدهای طرح نهضت ملی مسکن، در کشور پیشرو محسوب می‌شوند.

او در ادامه با یادآوری اینکه در موضوع بافت تاریخی شاهد کم لطفی‌هایی نسبت به فارس بوده‌ایم، گفت: فارس استان اول در استفاده از تسهیلات برای بهسازی بافت فرسوده قلمداد می‌شود.

طالبان با بیان اینکه وضعیت بافت تاریخی شیراز نسبت به سایر کلانشهرها، مناسب است، گفت: اگر یک مقایسه منصفانه به وضعیت بافت تاریخی در تهران و کلانشهرهای مطرح کشور، داشته باشیم، متوجه خواهیم شد که شیراز دارای وضعیت مطلوبی است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس با تاکید براینکه همواره خود را یکی از منتقدان و در بعضی مسائل مخالفان برخی طرح‌ها می‌داند، گفت: امروز متاسفانه بعضی از افراد با طرح مباحثی غیرواقعی، به دنبال ایجاد هویت برای خود هستند، حال آنکه واقعیت‌ها با آنچه منعکس شده است، تفاوت دارد.

 

طالبان با اشاره به اینکه در یک دوره زمانی طرحی در محدوده بافت‌های تاریخی فرهنگی و فرسوده شیراز مطرح و متاسفانه تخریب‌هایی بعضا غیراصولی نیز به دنبال آن انجام شد، گفت: آن طرح به طور کلی از سوی شورای عالی معماری و شهرسازی کشور ملغی شد.

مدیرکل راه و شهرسازی فارس با بیان اینکه بعد از سفر رئیس جمهور، طرح احیای بافت تاریخی فرهنگی شیراز به استان تفویض اختیار شد، گفت: آنچه امروز و با نظر همه دستگاه‌های ذیربط و مسئول مصوب شده، محدوده‌ای ۱.۳ هکتاری را بین حرم‌های مطهر حضرت شاهچراغ(ع) و حضرت سیدعلاءالدین حسین(ع) شامل می‌شود.

طالبان با تصریح اینکه شخصا از مخالفان جدی تخریب بافت و عناصر فرهنگی و تاریخی موجود در این محدوده بوده است، گفت: در محدوده تعیین شده، هیچ خانه ثبت شده میراثی و واجد ارزش تاریخی، تخریب نخواهد شد، از طرفی این طرح ایجاد کننده اتصال بین حرم‌ها خواهاد بود.

مدیرکل راه و شهرسازی فارس با اشاره به اینکه، آمادگی برای دریافت نظرات کارشناسی از سوی همه صاحب‌نظران است، گفت: شخصا آمادگی خود را برای اینکه استاد معماریان به عنوان مشاور ما را در اجرای طرح همراهی کرده و در ایجاد یک فضای منطقی در محدوده تعیین شده ما را یاری دهند، اعلام می‌کنم.

طالبان با اشاره به اینکه، اجرای طرح‌ها و ایده‌هایی برای بهبود شرایط و بهسازی بافت‌های تاریخی و فرهنگی، نیازمند داشتن دانش و برخورداری از جسارت است، گفت: در طرح مورد نظر، معبری ایجاد و جلوخان مسجد عتیق به جلوخان حرم سیدعلاءالدین حسین(ع) متصل می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی فارس در خصوص بهره‌برداری از قطعات آماده شده آزادراه شیراز-اصفهان نیز گفت: این پروژه تا اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ این آزادراه زیر بار ترافیکی نخواهد رفت.

 

طالبان یکی از اصول مهم و اساسی در بهره‌برداری از این پروژه را علاوه بر تکمیل مسیرهای ورودی و خروجی، نصب علائم و ایجاد ایستگاه‌های پلیس و ... دانست و خاطرنشان کرد: ۱۸۰ میلیارد تومان برای خرید تابلوهای راهنما و نصب در این آزادراه اختصاص داده شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی فارس، در خصوص اجرای زیرگذر ۱۸۰۰ متری حضرتی در قلب شیراز، گفت: شخصا به عنوان یک کارشناس، مخالف اجرای چنین طرحی هستم و نظر کارشناسی و دلایل خود را نیز بارها اعلام کرده‌ام.

طالبان با بیان اینکه، یکی از مباحث در حفاظت از بافت‌های تاریخی و فرهنگی، خودداری از ایجاد جذابیت برای سفر با خودرو به این محدوده‌ها دانست و گفت: قبلا هم پیشنهاد داده‌ام که به جای زیرگذر و پارکینگ زیرسطحی، در ۲ نقطه پارکینگ‌های طبقاتی اجرا و دسترسی به حرم با اتوبوس برقی و دیگر وسایل نقلیه برقی، فراهم شود.

مدیرکل راه و شهرسازی فارس همچنین از ورود این اداره کل به بحث سفرهای نوروزی اشاره و اضافه کرد: امسال وزارت راه و شهرسازی با شعار "سفرشاد، ایران‌آباد" به بحث ستاد تسهیلات سفر ورود داشته است.

طالبان اضافه کرد: در استان فارس هم با همکاری اداره‌های راهداری، هواشناسی، فرودگاه‌ها و راه‌آهن، موضوع با اهمیت ایجاد بسترهای مناسب برای سفرهای ایمن را در ایام پایانی امسال و نوروز پیش‌رو، دنبال خواهد کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار