از دیگر سو نگاهی به جدول میزان پیشرفت پروژه نهضت ملی مسکن در استان فارس نشان می‌دهد این پروژه در استان آنچنان که باید مورد توجه مسئولان قرار نگرفته و تا کنون که ۲ سال از عمر دولت می‌گذرد حتی یک واحد هم به متقاضیان تحویل داده نشده است.
کد خبر: ۱۰۹۶۵۸۶
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۳ 13 March 2023

تابناک فارس به نقل از فارس: با توجه به اینکه تامین مسکن یکی از دغدغه‌های اصلی مردم به شمار می‌رود، دولت سیزدهم اصلی‌ترین شعار خود را بر موضوع مسکن معطوف کرد و با یک طرح خوب، وعده ساخت ۴ میلیون مسکن طی ۴ سال را به مردم داد تا بار دیگر روزنه امیدی برای گشودن گره کور مسکن در دلها جوانه بزند.

وزیر سابق راه و شهرسازی که از مفاخر استان فارس بود و چندی پیش به دلیل بیماری دعوت حق را لبیک گفت، در بازدید از وضعیت ساخت مسکن در فارس ابراز نارضایتی کرد، استاندار فارس هم در جلسات شورای مسکن خواستار بهبود وضع موجود، همت و اراده قوی‌تر و پیشرفت بهتر کار شد و گفت استان فارس جزء استان‌های آخر در بحث ساخت مسکن است که این رویه هرچه سریع‌تر باید اصلاح شود.

محمدهادی ایمانیه برای پیگیری بهتر بحث مسکن جلسات شورای مسکن را از ماهی یک بار به هفتگی تغییر داد تا شاید کمکی به رفع گره‌های کوری کند که این روزها گلوی پروژه نهضت ملی مسکن را می‌فشارد.

وقتی میل عمومی سیر نزولی می‌گیرد

این خبرها کافی بود تا میل و رغبت مردم به ساکن شدن در خانه‌هایی که وعده این دولت بود کاهش یابد و امیدهایشان دوباره سیر نزولی بگیرد.

از دیگر سو نگاهی به جدول میزان پیشرفت پروژه نهضت ملی مسکن در استان فارس نشان می‌دهد این پروژه در استان آنچنان که باید مورد توجه مسئولان قرار نگرفته و تا کنون که ۲ سال از عمر دولت می‌گذرد حتی یک واحد هم به متقاضیان تحویل داده نشده است.

جدول زیر، آمار پیشرفت فیزیکی پروژه مسکن ملی در استان فارس است که یکی از وعده های به‌حق آیت ا... رئیسی بود اما متاسفانه مسئولین استان در اجرای آن کوتاهی کردند به‌گونه‌ای که تنها چهار شهرستان استان فارس پیشرفت بالای ۲۰ درصدی داشته اند!

 

مدیر کل راه و شهرسازی فارس اما روز گذشته در نشست خبری خود به بحث تامین زمین اشاره کرد و گفت: این استان در بحث تامین زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در کشور جایگاه نخست را دارد.

محمود رضا طالبان، افزود: در استان فارس در مجموع تاکنون افزون بر سه هزار و ۷۰۰ هکتار زمین برای اجرای این طرح تامین شده که ۲ هزار و ۶۰۰ هکتار آن مربوط به اراضی دولتی و یک هزار و هشت هکتار نیز مربوط به توافق انجام شده با مالکین بخش خصوصی و دولتی است.

وی ادامه داد: از یک هزار و هشت هکتار مذکور افزون بر ۳۰۰ هکتار در شیراز شامل ۲۰۰ هکتار کمیل آباد، ۷۰ هکتار بولوار ولایت و حدود ۴۰ هکتار نیز اکبرآباد است.

او اظهار داشت: مابقی آن نیز مربوط به شهرهای فسا، جهرم، بیضا و کوار است.

۱۴۷ هزار نفر تایید شده نهایی مسکن در فارس

مدیر کل راه و شهرسازی فارس افزود: از ابتدای آغاز ثبت نام در طرح نهضت ملی مسکن در این استان، افزون بر ۴۳۹ هزار نفر اقدام به نام نویسی کرده‌اند که از این تعداد بیش از ۱۴۷ هزار نفر به تایید نهایی رسیده و واجد شرایط دریافت مسکن شناخته شده‌اند.

طالبان گفت: همچنین تاکنون برای ۷۲ هزار متقاضی پروژه مسکن تعریف شده که از این تعداد نیز ۵۶ هزار نفر واریز وجه اولیه را انجام داده اند که پروژه های مربوط به آنها در حال وارد شدن به فاز اجرایی است.

وی، ضمن قدردانی از همکاری شهرداری ها و فرمانداری های استان در اجرای طرح نهضت ملی مسکن ادامه داد: از مقطعی که استاندار فارس، فرمانداران شهرستان های این استان را متولی مسکن دانست، روند اجرای طرح نهضت ملی مسکن در استان شتاب گرفته است.

این در حالی است که در برخی شهرستان های فارس پیشرفت پروژه در حد صفر است و در شهر شیراز هم حدود ۷ درصد کار پیش رفته و سوال اینجاست که چگونه قرار است تا دو سال دیگر این حجم از کار به سرانجام برسد؟!

از آنجا که دولت سابق در هشت سال مدیریتش به موضوع مسکن که یکی از مطالبات اصلی و نیازهای جدی مردم است هیچ توجهی نکرد و اقدام درخوری انجام نداد و تنها در آخرین سال از عمر هشت ساله‌اش بحث اقدام ملی مسکن را مطرح کرد که آن هم مورد اقبال واقع نشد، لذا مردمی که از دولت قبل در حوزه مسکن خیری ندیده بودند همه امیدشان این بود که در دولت سیزدهم که بحث مسکن را یکی از مهم‌ترین اولویت‌های اصلی خود قرار داده، خانه دار شوند.

اما آمار و اعداد درباره نهضت ملی مسکن در فارس بوی ناامیدی می‌دهد، راه و شهرسازی در حالی از رتبه بالای فارس در تامین زمین سخن می‌گوید که برخی استان‌ها واحدها را هم تحویل داده‌اند و ما اندر خم یک کوچه مانده‌ایم!

یکی از دلایل کندی پیشرفت این پروژه بزرگ ملی در استان فارس طی این دو سال همواره کمبود زمین مطرح می‌شد درحالی که امروز مدیرکل راه و شهرسازی فارس از رتبه نخست فارس در تامین زمین سخن می‌گوید، پس علت سرعت لاکپشتی این پروژه از کجا آب می‌خورد و مردم در شرایط نامشخص اقتصادی و تورم امروز چگونه می‌توانند دل به یک پروژه ملی ببندند تا رویای خانه دار شدنشان به واقعیت بپیوندد؟

گرچه این را هم باید در نظر گرفت که فارس استانی پهناور با بیش از ۳۰ شهرستان است و تعهد ساخت ۲۴۰ هزار واحد را بر عهده دارد، اما به این نکته هم باید توجه کرد که کار بزرگ تلاش بزرگ هم می‌طلبد و قطعا به مصداق ضرب المثل "هرکه بامش بیش برفش بیشتر" باید به این تعهد عمل شود.

اما اکنون مقابل نام برخی شهرستان‌ها عدد صفر لحاظ شده است و این یعنی هیچ اتفاقی در آن شهرستان در حوزه مسکن رخ نداده و حالا امیدهایی است که به باد می‌رود.

آیا وقت آن نرسیده که علت‌های واقعی این کندی پیشرفت مشخص شود و حرکتی درست برای ادامه کار در نظر گرفته شود تا شاید بتوان به ساخت این واحدها تا پایان عمر ۴ ساله دولت امیدوار شد؟

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار