مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی فارس از کانون‌کوبی بیماری زنگ زرد در مزارع گندم این استان خبر داد و گفت: تا کنون ۱۰۰ هکتار از مزارع گندم علیه این بیماری کانون‌کوبی شده است.
کد خبر: ۱۰۹۶۶۰۸
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۸ 13 March 2023

تابناک فارس  به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، جاوید عباسی در ششمین نشست ستاد گیاه‌پزشکی این سازمان در سال زراعی جاری، اظهار داشت: وجود شرایط مناسب رطوبتی و دمایی موجب ظهور بیماری زنگ زرد در برخی از مزارع گندم شهرستان‌های کازرون، رستم، ممسنی و فراشبند شده است.

به گفته وی، تداوم شرایط مساعد جوی، خطر اپیدمی بیماری زنگ زرد در مزارع گندم شهرستان‌های استان فارس را توسعه بخشیده از این رو اعضای شبکه مراقبت گندم و کشاورزان باید روزانه نسبت به پایش مزارع و رصد علائم ظهور بیماری اقدام و در صورت مشاهده نسبت به انجام عملیات پیشگیرانه اقدام کنند.

این مقام مسئول با اذعان به اینکه 750 نفر از کارشناسان بخش دولتی و خصوصی در قالب شبکه مراقبت کشت غلات در سطح استان فارس ساماندهی شده اند، اظهار کرد: این شبکه در مبارزه با علف‌های هرز مزارع، پایش اماکن زمستان گذرانی سن، کنترل سن غلات و ارزیابی سن زدگی مزارع ایفای نقش می‌کند.

وی با اشاره به اینکه مناطق شمالی استان فارس با توجه شرایط آب و هوایی هنوز در مرحله مبارزه و کنترل علف‌های هرز مزارع هستند، ابراز کرد: مبارزه با علف‌های هرز مزارع باید مطابق با دستور العمل‌های ابلاغی انجام شود، زیرا مبارزه غیر اصولی مقاومت علف‌های هرز را به دنبال دارد، برای مدیریت مقاومت علف‌های هرز باید عزم ملی صورت گیرد.

عباسی با بیان اینکه تا کنون در 30 هزار و 287 هکتار از مزارع گندم و 2039 هکتار از مزارع جو استان فارس عملیات مبارزه با آفات و بیماری‌ها صورت گرفته است، بیان کرد: در خصوص مبارزه با سن مادری تا کنون در سطحی بالغ بر 10 هزار هکتار مبارزه انجام شده است.

 

وی با این تعبیر که "حفظ نباتات اورژانس بخش کشاورزی است" اضافه کرد: در طول روز‌های آینده زمینه گسترش بیماری در مزارع وجود دارد از این رو باید در تمامی شهرستان‌ها خصوصا شهرستان‌های جنوبی آمادگی کامل برای مبارزه وجود داشته باشد.

به گزارش تسنیم ششمین ستاد گیاه‌پزشکی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس به ریاست حمید دبیری معاون بهبود تولیدات گیاهی این سازمان و با حضور اکبر آهنگران مدیر کل دفتر پیش آگاهی سازمان حفظ نباتات کشور، مهدی صادقی مدیر امور زراعت، معصومه مویدی سرپرست مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی و علی ارغون مسئول امور شهرستان‌های سازمان و مشارکت وبیناری مدیران جهاد کشاورزی شهرستان‌ها برگزار شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار