آتش بازی مراسم چهارشنبه پایانی سال، هر سال تعداد زیادی از افراد را به دلیل آسیب‌های جبران ناپذیری همچون سوختگی، قطع عضو و معلولیت‌های جسمی روانه بیمارستان‌ها می‌کند.
کد خبر: ۱۰۹۶۷۲۹
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰ 14 March 2023

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: کارشناس کاهش خطر بلایا و حوادث معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز گفت: سوختگی چهارشنبه سوری ویژگی‌های خاصی دارد که از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به این نکته اشاره کرد که افراد قربانی در دوره نوجوانی و آغاز جوانی قرار داشته و بیشتر پسران هستند و همچنین نوع صدمه بیشتر از نوع سوختگی است.
مریم سعید فیروزآبادی افزود:شدیدترین آسیب‌ها در زمان ساخت مواد محترقه و منفجره ایجاد می‌شود، چون در بسیاری از مواقع ساخت مواد و وسایل آتش بازی در محیط ناایمن و تحت شرایط غیر استاندارد انجام می‌شود.
وی ادامه داد:حوادث چهارشنبه سوری به خوبی قابل پیشگیری هستند و با برخورد آگاهانه و مسوولانه می‌توان تعداد مصدومان و مرگ‌های ناشی از حوادث چهارشنبه سوری را کاهش داد و خسارات مالی را در مواردی که آتش سوزی اتفاق می‌افتد، به حداقل برسانیم.

آسیب دیدن چشم:

کوری چشم در صورت اصابت مستقیم ترکش‌های ناشی از انفجار مواد محترقه یکی از مواردی است که در چهارشنبه سوری زیاد دیده می‌شود؛ میزان کوری‌های ایجاد شده به حدی است که عنوان «نابینایی در چهارشنبه سوری» را به خود اختصاص داده است.

مراجعه سریع به چشم پزشک در صورت برخورد هر جسم با چشم می‌تواند شدت ضایعه را کاهش دهد؛ در موارد خفیف با انجام مراقبت‌های طبی یا انجام عمل‌های جراحی می‌توان بینایی فرد را به او بازگرداند، ولی متاسفانه در موارد شدید چاره‌ای جز تخلیه چشم باقی نمی‌ماند.

اقدامات در اسیب چشم:

از مالیدن چشم‌ها و پلک‌ها خودداری کنید.

در اولین فرصت به اورژانس چشم پزشکی مراجعه کنید، زیرا در بعضی مواقع آسیب‌های چشمی در مراحل اولیه علائم زیادی ندارند و ظاهر بدی ایجاد نمی‌کنند، اما می‌توانند حوادث ناگواری برای چشم ایجاد کنند.

چشم فرد آسیب دیده را با یک وسیله در دسترس مانند لیوان‌های یک بار مصرف یا مقوایی که به شکل مخروط در آورده اید، بپوشانید؛ نیازی به گذاشتن دستمال، پنبه یا گاز روی چشم وجود ندارد.

از هیچ گونه پماد یا قطره چشمی استفاده نکنید و چشم‌ها را نشویید، زیرا استفاده از آن‌ها می‌تواند آسیب وارده به چشم را شدیدتر کند.

سعی کنید به مصدوم مواد غذایی ندهید تا در صورت نیاز به جراحی بتوان در اولین فرصت این کار انجام شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار