مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: تاکنون در ۳۰ هزار و ۲۸۷ هکتار از مزارع گندم و ۲ هزار و ۳۹ هکتار از مزارع جو استان مبارزه با آفات و بیماری‌ها صورت گرفته است.
کد خبر: ۱۰۹۶۷۳۳
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۸ 14 March 2023

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی فارس در خصوص مبارزه با سن مادری گفت: تاکنون در ۱۰ هزار هکتار مبارزه انجام شده است.

جاوید عباسی از کانون کوبی بیماری زنگ زرد در مزارع گندم این استان خبر داد و افزود: با توجه به وجود شرایط مساعد جوی و بروز بیماری زنگ زرد در برخی از نقاط تا کنون ۱۰۰ هکتار از مزارع گندم علیه این بیماری کانون کوبی شده است.
وی ادامه داد: وجود شرایط مناسب رطوبتی و دمایی موجب ظهور بیماری زنگ زرد در برخی از مزارع گندم شهرستان‌های کازرون، رستم، ممسنی و فراشبند شده است.
به گفته وی؛ تداوم شرایط مساعد جوی، خطر اپیدمی بیماری زنگ زرد در مزارع گندم شهرستان‌های استان فارس را توسعه بخشیده از این رو اعضای شبکه مراقبت گندم و کشاورزان باید روزانه نسبت به پایش مزارع و رصد علائم ظهور بیماری اقدام و در صورت مشاهده نسبت به انجام عملیات پیشگیرانه اقدام کنند.
این مقام مسئول با بیان اینکه ۷۵۰ نفر از کارشناسان بخش دولتی و خصوصی در قالب شبکه مراقبت کشت غلات در سطح استان فارس ساماندهی شده اند، اظهار کرد: این شبکه در مبارزه با علف‌های هرز مزارع، پایش اماکن زمستان گذرانی سن، کنترل سن غلات و ارزیابی سن زدگی مزارع ایفای نقش می‌کند.
وی با اشاره به اینکه مناطق شمالی استان فارس با توجه شرایط آب و هوایی هنوز در مرحله مبارزه و کنترل علف‌های هرز مزارع هستند، ابراز کرد: مبارزه با علف‌های هرز مزارع باید مطابق با دستور العمل‌های ابلاغی انجام شود، زیرا مبارزه غیر اصولی مقاومت علف‌های هرز را به دنبال دارد، برای مدیریت مقاومت علف‌های هرز باید عزم ملی صورت گیرد.

عباسی با بیان اینکه حفظ نباتات اورژانس بخش کشاورزی است افزود: در روز‌های آینده زمینه گسترش بیماری در مزارع وجود دارد از این رو باید در همه شهرستان‌ها خصوصا شهرستان‌های جنوبی آمادگی کامل برای مبارزه وجود داشته باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار