رئیس کمیسیون محیط زیست در خصوص معضل سگ‌های ولگرد نیز گفت: موضوع سگ‌های ولگرد برای مردم اهمیت دارد و آمار فوق‌العاده تأمل برانگیزی اعلام شده و طبق آمار مرکز بهداشت در سال گذشته بیش از 3 هزار و 700 سگ گازگرفتگی در شیراز رخ داده که حدود 10 نفر منجر به بیماری هاری و 4 نفر فوت شده اند.
کد خبر: ۱۰۹۶۷۴۰
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۰ 14 March 2023

تابناک فارس به نقل از فارس: یکی از دلایل افزایش جمعیت سگ‌ها نوع رفتار انسان است؛ سگ‌ بدون تغذیه و سرپناه از بین خواهد رفت و زاد و ولد آن کاهش می‌یابد، از همین روی به انسان وابسته هستند. پس اگر یک سگ به طور متوسط ۴ توله به دنیا بیاورد، این تعداد در هر نسل چهار برابر می شود!

این سگ با تغذیه کافی در عرض پنج سال می‌تواند به بیش از 10 هزار توله تبدیل شود. تغذیه سگ‌های ولگرد نه به نفع حیوانات است نه به نفع انسان‌ و محیط زیست، پس کاهش جمعیت سگ از اولویت‌های مدیریت شهری است.

 

سگ های ولگرد کودک پنج ساله را در سلطان آباد شیراز دریدند

این تیتر یکی از رسانه ها در اول مهر 1395 بود که واکنش های بسیاری را در پی داشت و اکنون بعد از گذشت 6 سال نیز بازهم با این خبرناگوار برای کودکی دیگر رخ داده است.

دهیار روستای سلطان آباد شیراز فراوانی سگ های ولگرد دراین روستای همسایه شیراز را معضلی برای مردم دانست و گفت : کودک پنج ساله افغان که سگ های ولگرد به طرز فجیعی به او حمله کرده بودند، جان خود را از دست داد.

وی با ابراز گله مندی از کسانی که نسبت به حقوق حیوانات و امحای سگ های ولگرد بزرگ نمایی می کنند اضافه کرد: وقتی خبرهایی مبنی براینکه توسط همین سگ های ولگرد اشخاصی جراحاتی متحمل شده اند در جامعه پخش می شود و موج امحای سگ ها آغاز می شود با مقاومت انجمن های حامی حیوانات روبرو می شویم.

دهیار روستای سلطان آباد به حمله سگی در روستای بیدزرد به بچه زیر 10 سال نیز اشاره کرد و گفت: سر و صورت این کودک خردسال صدمه دیده و به طرز فجیعی مجروح شده است.

رویارویی با گله سگ‌های ولگرد در اوایل صبح و اواخر شب

محبوبه شریفی، یک شهروند شیرازی است که در گفتگو با خبرنگار فارس گفت: از ترس حمله سگ‌های ولگرد در اواخر ساعت شب یا اول صبح نمی‌توان از خانه بیرون آمد زیرا با گله سگ‌ها مواجه خواهیم شد.

وی درباره اینکه مردم خواستار جمع‌آوری سگ‌ها هستند تا با آرامش و در امنیت بتوانند در شهر تردد کنند، ادامه داد: این سگ‌ها گاهی تنها و گاهی در گله‌های چندتایی در حال تردد در گوشه و کنار خیابان‌ها هستند و به‌نظر می‌رسد که تعداد آنها افزایش قابل توجهی داشته که باید فکر اساسی برای جمع‌آوری آنها کرد.

محدودیت بازی بچه‌ها در کوچه به علت وجود سگ‌های ولگرد

علیرضا اسماعیلی، شهروند دیگری است که در خصوص اینکه این حیوانات اگرچه در جایگاه خود به عنوان سگ گله یا نگهبان، مفید هستند اما پرسه‌زدن آن‌ها در خیابان‌ها، به معضلی جدی تبدیل شده است، اظهار کرد: برخی از مردم به‌ویژه زنان و کودکان از ترس سگ‌های ولگرد نمی‌توانند در برخی زمان‌ها مانند صبح زود یا شب‌ها تردد کنند.

وی بیان کرد: از ترس سگ‌ها، بازی بچه‌ها هم در کوچه‌های برخی محلات محدود شده است.

سگ های ولگرد، مهر ماه ۹۹ چند کودک، زن و مرد شیرازی را لت و پار کردند

این تیتر یکی دیگر از رسانه ها در 21 مهر 1399 بود که از قول یک فعالان فضای مجازی فارس نوشت: سگ های ولگرد، مهر ماه ۹۹ چند کودک، زن و مرد شیرازی را لت و پار کردند. این سگ ها در محله های دهپیاله، آب جوال، خیابان محراب و شهرک رجایی( دشت چنار) به چندین کودک و زن و مرد حمله ور شده و آن ها را بشدت دریده اند.

 

احسان ۵ ساله، ریحانه ۱۲ ساله خواهر احسان، و حسام ۴ ساله، سه تن از این کودکان هستند که ما امروز از آن ها عیادت کردیم.

این سگ ها سال ۹۵ ابوالفضل ۲ ساله را در محله سلطان آباد دریده و موجب مرگ او شدند‌.

خانم غضنفری، پیرزنی که با کمک ریحانه، احسان را نجات داده و عروس او نیز از زخمیان این حوادث هستند‌.

شهرداری شیراز ۴ سال پیش گفته بود سگ های ولگرد را جمع می‌کند!

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز نیز با بیان اینکه سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز از سال 1378 با هدف حفظ سلامت بهداشت جامعه، نسبت به جمع آوری و معدوم کردن سگ‌های ولگرد اقدام کرده تصریح کرد: با توجه به افزایش جمعیت سگ‌های بلاصاحب، فعالیت اکیپ زنده گیری این سازمان به میزان قابل توجهی نسبت به سال گذشته افزایش داشته و ساماندهی و جمع‌آوری سگ‌های ولگرد با جدیت بیشتری دنبال می‌شود.

آمار تأمل برانگیز حمله سگ به انسان؛ بیش از 3 هزار مورد تنها در یکسال

رئیس کمیسیون محیط زیست در خصوص معضل سگ‌های ولگرد نیز گفت: موضوع سگ‌های ولگرد برای مردم اهمیت دارد و آمار فوق‌العاده تأمل برانگیزی اعلام شده و طبق آمار مرکز بهداشت در سال گذشته بیش از 3 هزار و 700 سگ گازگرفتگی در شیراز رخ داده که حدود 10 نفر منجر به بیماری هاری و 4 نفر فوت شده اند.

وی با تاکید براینکه موضوع ساماندهی سگ های ولگرد تنها متوجه شورا و شهرداری نیست اظهار داشت: برای ساماندهی ۱۰ سازمان وظیفه دارند و شهرداری تنها وظیفه زنده‌گیری و پالایش سگ‌ها را به عهده دارد و افرادی که علاقمند هستند می توانند کمک کنند و سگ ها را خودشان عقیم و نزد خود نگه دارند.

فوت یک پسر 11 ساله بر اثر حمله سگ‌های ولگرد در شیراز

این تیتر یکی دیگر از رسانه ها در 19 اسفند 1401 بود که کودکی ۱۱ ساله در شیراز مورد حمله بیش از ۲۰ قلاده سگ ولگرد قرار گرفت و فرماندار شیراز در این خصوص گفت: تشکل‌های حامی سگ‌های ولگرد در نشستی کار جمع‌آوری سگ‌های ولگرد را در مقابل زمین و تسهیلات بانکی برعهده گرفتند اما بعد از گذشت ۱۰ ماه اقدامی صورت نگرفت.

مادر این کودک ۱۱ ساله افغانستانی گفت: پسرم در حالی که برای آوردن فرغون در اطراف خانه‌مان رفته بود، مورد حمله بش از ۲۰ قلاده سگ ولگرد قرار گرفت.

برای نجات فرزندم از چنگال این حیوانات به سمت سگ های ولگرد رفتم که این سگ‌ها به من هم حمله کردند و در نهایت یک راننده با ماشین به سمت سگ‌ها حمله‌ور شد و من و فرزندم را رها کردند.

فرزندم پنج روز در بیمارستان و بخش آی سی یو تحت مراقبت ویژه بوده است اما با وجود تلاش پزشکان، جان باخته است.

 

اقدامات ناشیانه‌، مشکل را حل نمی‌کند

به گزارش فارس، طبق مصاحبه های صورت گرفته و منتشره با مسولان و کارشناسان در حوزه سگ‌های ولگرد متوجه می‌شویم که هیچ اقدامی مطابق دستورالعمل‌های جهانی برای کنترل گزش حیوانات انجام نشده است و آموزشی نداریم و قانون‌گذاری برای سگ‌های صاحب‌دار وجود ندارد، بنابراین جای تعجب نیست که این دغدغه به قوت خود باقی بماند و مجدد شاهد حوادث تلخی در این خصوص باشیم و باید بدانیم که مسبب این اتفاقات تلخ، اقدامات ناشیانه‌ای است که مشکل را حل نمی‌کند؛ لذا خواستار واکنش مسوولان شهری ، دامپزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی ، محیط زیست و سایر مسئولان ذیربط برای کنترل سگ های ولگرد و مقابله با این پدیده مخل آسایش مردم هستیم.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار