۲۵ نکته که می‌تواند حافظ سلامت ما در طول سفر‌های نوروزی باشد.
کد خبر: ۱۰۹۷۳۷۳
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۱ 19 March 2023

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: اعظم زمانی، کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیرازگفت:در روز‌های اخیر شاهد آغاز سفر‌های هموطنان در آستانه فرا رسیدن نوروز هستیم. در ادامه نکاتی که می‌تواند حافظ سلامت ما در طول سفر باشد را با هم دنبال می‌کنیم:

۱. تا حد امکان غذای مصرفی در طول سفر را خود آماده کرده و از مصرف مواد غذایی در رستوران و غذاخوری‌های نامطمئن و یا خرید مواد غذایی از دستفروشان خودداری کنیم.

۲. غذایی که برای بین راه تهیه می‌کنیم، نباید آبکی باشد. غذا‌های آبکی مثل انواع خورشت ها، سریع‌تر فاسد می‌شود، زیرا میکروب‌ها و باکتری‌ها در فضای مایع، محیط مناسبتری برای رشد و تکثیر دارد.

۳. غذا‌های خشک همراه با سبزی‌های تازه که خوب شسته شده باشد، غذا‌های مناسبی برای سفر است.

۴. در طول سفر از مصرف پنیر، سرشیر و خامه غیرپاستوریزه پرهیز کنیم. زیرا مصرف محصولات لبنی پاستوریزه نشده خطر ابتلا به بیماری تب مالت را به همراه دارد.

۵. مصرف سس مایونز و سایر سس‌های چرب از نظر تغذیه‌ای به طور کلی توصیه نمی‌شود. به ویژه توصیه می‌شود در طول سفر از مصرف سس مایونز و یا سس‌های خامه‌ای خودداری کنیم. می‌توانیم با مخلوط ماست، آبلیمو، کمی نمک و فلفل و در صورت امکان کمی روغن زیتون یک سس سالم برای سالاد تهیه کنیم.

۶. در طول سفر غذا‌هایی را در رستوران سفارش دهیم که سس، ادویه و چاشنی زیاد نداشته باشد. گاهی ممکن است در رستوران‌ها به غذا‌های کهنه و مانده مفدار زیادی سس و چاشنی اضافه کنند که تغیر رنگ و طعم نامطبوع ناشی از فساد غذا مشخص نشود.

۷. در رستوران، همراه با غذایی که میل می‌کنیم، از ماست (کم چرب و پاستوریزه)، لیمو ترش و یا آبلیمو استفاده کنیم. با مصرف اینها، دستگاه گوارش اسیدی می‌شود و در نتیجه، از رشد و تکثیر میکروب‌ها در دستگاه گوارش و در نتیجه مسمومیت غذایی جلوگیری می‌شود.

۸. مصرف انواع دسر‌های خامه‌ای در طول سفر توصیه نمی‌شود، زیرا ممکن است با شیر و خامه پاستوریزه نشده تهیه شده باشد و یا اینکه به علت کهنگی، فاسد شده باشد.

۹. اگر مایل به مصرف بستنی هستیم، از نوع پاستوریزه شده و کم چرب استفاده کنیم.

۱۰. از خرید و مصرف نوشیدنی‌های محلی مثل آب زرشک، آب آلبالو، همچنین لواشک، تمبرهندی، آلوچه غیر بسته بندی شده و فاقد کد بهداشتی و پروانه ساخت از وزارت بهداشت خودداری کنیم. با خوردن این نوع مواد غذایی غیربهداشتی ممکن است انواع آلودگی‌های انگلی به بدن منتقل می‌شود.

۱۱. برای جلوگیری از کم آبی و یبوست مقادیر مناسبی آب همراه داشته باشیم که بهتر است از نوع آب معدنی باشد.

۱۲. به همراه داشتن میوه‌ها و سبزی‌هایی مانند هویج، گوجه فرنگی، خیار، کاهو در طول مسافرت به تامین آب، املاح و ویتامین‌های موردنیاز بدن کمک می‌کند. قبل از سفر در خانه، آن‌ها را خوب بشوییم و در ظرف‌های مناسب دربسته با خود ببریم.

۱۳. از مصرف سالاد به ویژه سالاد‌هایی که در آن‌ها کاهو به کار رفته است و غذا‌های دریایی در غذاخوری‌های بین راهی خودداری کنیم.

۱۴. در صورتی که سالاد را خود درست می‌کنیم، ابتدا مواد آن را به طور کامل ضدعفونی، انگل زدایی و پاکیزه کنیم.

۱۵. بهتر است در طول سفر سبزی‌ها به صورت پخته مصرف شود.

۱۶. گوشت، مرغ، ماهی و تخم مرغ را فقط از مراکز مجاز زیر نظر سازمان دامپزشکی کشور تهیه کنیم.

۱۷. آب را تنها از منابع مطمئن تهیه کرده و یا از آب‌های بطری شده استفاده کنیم.

۱۸. یخ را از مراکز مطمئن تهیه کرده و از مصرف یخ‌هایی که در شرایط غیر بهداشتی و روی زمین نگهداری یا خرد می‌شود، پرهیز کنیم.

۱۹. از مصرف آب‌های سطحی، چشمه‌ها و دریاچه‌ها خودداری کنیم.

۲۰. در هنگام خرید مواد غذایی به تاریخ استفاده و نحوه نگهداری آن که بر روی برچسب بسته بندی غذا نوشته شده دقت کنیم.

۲۱. برای حمل گوشت، مرغ و ماهی از یخدان استفاده و دقت کنیم مواد غذایی خام با پخته تماس نداشته باشد.

۲۲. از نگهداری و مصرف مواد غذایی آماده خودداری کنیم.

۲۳. برای طبخ و مصرف غذا از ظروف تمیز استفاده کنیم.

۲۴. در هنگام سفر غذا باید آخرین وسیله‌ای باشد که می‌خواهیم همراه ببریم و تا لحظه قبل از حرکت باید در یخچال نگهداری شود.

۲۵. توصیه می‌شود به جای استفاده از نوشابه‌های گازدار از نوشیدنی‌های طبیعی پاستوریزه و کم نمک مانند دوغ اتسفاده کنیم.

برچسب ها: سلامتی ، سفر نوروزی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار