رمضان ماه مهمانی خدا، ماه نزول رحمت و برکات بی پایان پروردگار است.
کد خبر: ۱۰۹۷۷۵۰
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۶ 23 March 2023

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: روزه داری در ماه مبارک رمضان علاوه بر آثار روحی و معنوی، اثرات جسمانی بسیار ارزشمندی دارد.

در طول روزه داری، دستگاه گوارش برای چندین ساعت خالی می‌ماند و در واقع این دستگاه و سیستم اعصاب مرکزی که در هضم و جذب مواد غذایی دخالت دارند، استراحت می‌کنند و بعد از روزه داری به نحو بهتری اعمال خود را به انجام می‌رسانند.

همچنین روزه داری در پیشگیری و یا کنترل بیماری‌هایی که عادات غذایی، چاقی و اضافه وزن در بروز آن‌ها نقش دارد، بسیار موثر است؛ بنابراین داشتن یک رژیم غذایی متعادل و مناسب در ماه مبارک رمضان و پرهیز از عادات غذایی غلط بسیار اهمیت دارد، تا هم از برکات معنوی این ماه برخوردار شویم و هم به حفظ و ارتقای سلامتی خود کمک کنیم.

تغذیه صحیح در ماه مبارک رمضان مانند سایر اوقات، به معنی رعایت دو اصل «تنوع» و «تعادل» در برنامه غذایی است. «تنوع» به معنی استفاده از تمام گروه‌های غذایی اصلی شامل نان و غلات، شیر و لبنیات، سبزی ها، میوه‌ها و گوشت و حبوبات است.

«تعادل» نیز بدین معنی است که از همه گروه‌های غذایی به مقدار کافی مصرف شده و از کم خوری و پرخوری پرهیز شود. افراد روزه دار همانند زمانی که روزه نیستند، بهتر است سه وعده غذا مصرف کنند که این وعده‌ها شامل افطار، شام و سحر است.

ویژگی‌های یک وعده غذایی مناسب در سحری

· وعده سحری به هیچ وجه نباید حذف شود، زیرا این وعده غذایی، مواد مغذی لازم و انرژی موردنیاز برای تمرکز و فعالیت روزمره را تامین می‌کند. اشخاصی که بدون سحری اقدام به روزه گرفتن می‌کنند در طول روز دچار افت قند خون، کاهش تمرکز و توان کاری می‌شوند که این عوارض هیچ ارتباطی به روزه گرفتن ندارد و نتیجه تغذیه نامناسب است.

· بهتر است وعده غذایی مصرفی در وعده سحری، ویژگی‌های وعده ناهار را داشته باشد تا از ایجاد گرسنگی در طول روز پیشگیری شود. انواع چلو خورشت‌های کم چرب و همچنین پلو‌های مخلوط با حبوبات و سبزی‌ها (مانند عدس پلو، لوبیاپلو، سبزی پلو) به همراه یک منبع پروتئینی کم چرب مثل مرغ، گوشت یا ماهی انتخاب مناسبی برای وعده سحری است.

· نکته قابل توجه این است که پرخوری کردن در وعده سحری نه تنها باعث کاهش حس گرسنگی در طول روز نمی‌شود، بلکه عوارض گوارشی مثل نفخ، درد شکم و ترش کردن (بازگشت اسید معده به مری) را در پی دارد.

· برای پیشگیری از تشنگی در طول روز باید از مصرف غذا‌های شور، چرب و سنگین، سرخ شده، ماکارونی، ته دیگ، انواع آش، کوکو‌ها و همچنین چای پررنگ و قهوه در وعده سحری خودداری شود.

· مصرف انواع سبزی ها، سبزی خوردن و همچنین ماست کم چرب و دوغ کم نمک در کنار وعده سحری بسیار مفید است.

· مصرف بیش از حد آب در هنگام سحر، کمکی به رفع تشنگی در طول روز نمی‌کند؛ زیرا در ساعت‌های ابتدایی روز از طریق ادرار دفع می‌شود. مصرف سبزی ها، سالاد و میوه‌های آبدار مانند هندوانه، طالبی و گرمک و همچنین دانه‌های جذب کننده آب مثل تخم شربتی و خاکشیر در پیشگیری از تشنگی و تأمین آب موردنیاز بدن در طول روز مؤثر است.

· از خوردن چای زیاد به ویژه پر رنگ در هنگام سحر و نیز نوشیدنی‌های کافئین دار باید پرهیز شود، زیرا باعث دفع ادرار زیاد و همچنین تشنگی در طول روز می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار