مدیرکل انتقال خون استان فارس اعلام کرد: وضعیت ذخیره گروه خونی O منفی در استان فارس در شرایط بحرانی قرار دارد.
کد خبر: ۱۰۹۷۷۷۷
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۲ 23 March 2023

تابناک فارس به نقل از تسنیم: مجید اکبرزاده با اشاره به نیاز مبرم استان به تمام گروه‌های خونی اظهار داشت: در حال حاضردر تأمین گروه‌های خونی O منفی که در وضعیت بحرانی و O مثبت و B مثبت که در وضعیت خطر قرار دارند، نیاز بیشتری وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه مردم نباید در ایام تعطیل اهدای خون و بیماران نیازمند به خون را فراموش کنند، گفت: شهروندان بدانند نیاز بیماران تالاسمی، هموفیلی و شیمی درمانی به خون همیشگی است و در همین راستا درخواست داریم مردم نوع‌دوست با هر گروه خونی به پایگاه‌های خون مراجعه و اقدام به اهدای خون کنند.

مدیرکل انتقال خون فارس با اشاره به اینکه فارس استان معین و تامین‌کننده فرآورده‌های خونی استان‌های جنوب کشور است، گفت: ذخایر بانک خون انتقال خون این استان با پایین آمدن آمار مراجعه‌کنندگان با کاهش قابل ملاحظه‌ای روبه رو شده است.

وی با اشاره به تعطیلات نوروزی و حجم تصادفات جاده‌ای و نیاز بیماران تصادفی به فرآورده‌های خونی، افزود: استان فارس به دلیل داشتن 3 دانشگاه و 2 دانشکده علوم پزشکی مرکز ارجاع استان‌های مجاور برای درمان‌های مختلف اعمال جراحی نظیر پیوند کبد، کلیه، و قلب، مغز و استخوان و ... است و این میزان خون مورد نیاز را بالا می‌برد.

اکبرزاده از استقرار 2 دستگاه اتوبوس آمبولانس در حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) و تخت جمشید خبر داد و بیان کرد: پایگاه انتقال خون قوامی از ساعت 8 صبح تا 23:30 دقیقه شب، پایگاه نمازی از ساعت 8 صبح تا 20 و 30 دقیقه آماده پذیرش اهدا کنندگان خون است، گفت: همچنین در شهرستان‌های آباده، لارستان، گراش، لامرد، داراب، جهرم، فسا، کازرون و مرودشت از ساعت 8 صبح تا 13 ظهر پذیرای مراجعه کنندگان هستند.

وی در ادامه در خصوص اهدای خون در ماه مبارک رمضان، بیان کرد: اهدای خون در این ماه هیچ محدودیتی ندارد و فرد روزه دار میتواند برای این عمل خداپسندانه اقدام کند، اما بهترین زمان اهدای خون حداکثر 4 ساعت پس از خوردن وعده سحری و یا یک تا دو ساعت پس از افطار است.

اکبرزاده توصیه کرد: برای جلوگیری از ضعف و بی حالی پس از اهدای خون روز قبل و بعد از اهدای خون در فاصله افطار تا سحر آب و مایعات بیشتری به خصوص مایعات و نوشیدنی‌های شیرین مصرف شود. همچنین فرد اهدا کننده ترجیحا تا 24 ساعت بعد از اهدای خون قصد سفر‌های طولانی نداشته باشد.

برچسب ها: بحران خون ، فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار