کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: سیاره گریزپای تیر ساعت ۰۶:۲۴ صبح طلوع و ۱۹:۴۱ غروب می‌کند و زمان غروب خورشید، سیاره در ارتفاع ۱۸ درجه‌ای بالای افق، در صورت دسترسی به افقی باز و بدون غبار قابل رصد است.
کد خبر: ۱۰۹۹۸۹۴
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۲ 09 April 2023

تابناک فارس به نقل از ایمنا: «فاضل بیژنی»، کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: سیاره عطارد در ظهور شامگاهی یکشنبه _بیستم فروردین‌ماه_ به فاز نیمه روشن می‌رسد و با قدر منفی ۰.۴ درخشان خواهد بود. مدار عطارد به دور خورشید نسبت به مدار زمین به دور خورشید نزدیک‌تر است، بدین معنا که همیشه این سیاره در نزدیکی خورشید به نظر می‌رسد و در بسیاری از مواقع در درخشش خورشید غیر قابل رصد می‌شود.

وی افزود: بهترین هنگام برای رصد زمانی است که به بیشترین جدایی از خورشید می‌رسد، در این موقعیت فقط چند هفته قابل مشاهده است. این پدیده تقریباً هر سه یا چهار ماه یک‌بار تکرار می‌شود. فازهای عطارد بسته به موقعیت آن نسبت به زمین متفاوت است. به عنوان مثال، هنگامی که از میان زمین و خورشید عبور می‌کند، طرفی که به سمت زمین است، مانند ماه نو کاملاً بدون نور است. برعکس، وقتی در مدار خود در مقابل زمین قرار دارد و تقریباً از پشت خورشید می‌گذرد، مانند ماه کامل کاملاً روشن به نظر می‌رسد.

این کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: هر چند سیاره عطارد در این زمان در فاصله بسیار دور از زمین قرار دارد، درواقع ضعیف‌تر از زمان‌های دیگر است. زمانی که عطارد نیمه‌روشن است که فاز نیم‌تاب عطارد نامیده می‌شود، در دورترین فاصله از خورشید، در بیشترین کشیدگی قرار دارد. زمان‌های دقیق این دو رویداد ممکن است چند روز با هم فاصله داشته باشد، زیرا مدار عطارد کاملاً با مدار دایره‌البروج منطبق نیست.

وی ادامه داد: سیاره گریزپای تیر ساعت ۰۶:۲۴ صبح طلوع و ۱۹:۴۱ غروب می‌کند و زمان غروب خورشید، سیاره در ارتفاع ۱۸ درجه‌ای بالای افق، در صورت دسترسی به افقی باز و بدون غبار قابل رصد است. در صورت استفاده از ابزار اپتیکی، هنگام غروب خورشید هرگز سعی نکنید دوربین دو چشمی یا تلسکوپ را به سمت این سیاره نشانه بگیرید. به دلیل نزدیکی به خورشید انجام این کار ممکن است منجر به نابینایی فوری و دائمی شود.

برچسب ها: نجوم ، پدیده نجومی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار