عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: مردم، مرد و زن مسلمان و مؤمن دقت داشته باشید برای حل معضل اقتصادی برای اینکه دندان شیاطین را در دهانشان خرد کنیم که نتوانند به کیان اسلامی ما با تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی لطمه‌ای وارد کنند، باید چند کار انجام دهیم و باز هم باید بین ملت و مجموعه دولت و حاکمیت تقسیم کار کنیم و نباید بیرون گود باشیم. این کافی نیست؛ در جاهایی باید خود مردم اقداماتی که می‌توانند انجام دهند.
کد خبر: ۱۱۰۰۵۹۰
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۰ 15 April 2023

تابناک فارصس به نقل از ایکنا: آیت‌‌الله لطف‌‌الله دژکام،‌ نماینده ولی فقیه در استان فارس در خطبه‌های نماز جمعه شیراز ضمن توصیه به رعایت تقوای الهی گفت: در خصوص شناخت دشمنان اسلام و انقلاب اسلامی یادآور شدیم که قرآن کریم شیاطین جن و انس را به عنوان دشمنان اسلام و پیامبر دشمنان امت اسلامی معرفی فرموده است.

وی با بیان اینکه عمده ترفندهای دشمنان برای اینکه امت اسلامی را به شکست برسانند و شکست دهند حول ۲ محور است، افزود: یکی مسائل اقتصادی که شیاطن شما را از فقر می‌ترساند و برنامه‌ریزی می‌کند که امت اسلامی از نظر مالی دستش تهی باشد. دوم برنامه‌های جدی که دشمن امروز به صورت ویژه دارد که فحشا و منکرات را در جامعه رواج دهد.

آیت‌الله دژکام با تأکید بر اینکه در مقابل این ۲ ترفند و حیله دشمن باید برنامه داشته باشیم، افزود:‌ در شیراز یک مدل مردم سالارانه امر به معروف و نهی از منکر برای جلوگیری از همه منکرات به ویژه کشف حجاب و مسئله عفاف که متاسفانه دشمن روی آن ویژه کار می‌کند طراحی کردیم و موفقیت این مدل را اثبات کردیم.

تأثیر مقابله مردمی با فساد

امام جمعه شیراز ضمن قدردانی از مردم و تمام مدیران و مسئولانی که از این طرح حمایت کردند، گفت: امروز مشخص شده است که وقتی ملت به میدان مبارزه با منکرات و فساد و فحشا می‌آید، هیچ‌کس نمی‌تواند مقابله کند و وظیفه دستگاه‌های اجرایی هم مشخص شده است.

وی با بیان اینکه در این راستا حرکتی به صورت ملی آغاز شده و دستگاه انتظامی و قضایی هم اعلام آمادگی و همکاری کرده است و در روزهای آینده شاهد حرکت قوی‌تری خواهیم بود، افزود:‌ مردم حمایت خود را از تمام دستگاه‌های اجرایی بالاخص نیروی انتظامی برای اجرای قانون و پیشبرد آرمان‌های دینی و اسلامی اعلام می‌کنند.

آیت‌الله دژکام در ادامه سخنان خود با اشاره به مباحث اقتصادی گفت:‌ بحث دیگر مسئله اقتصاد و مبارزه با فقر و فسادهای اقتصادی که رهبر معظم انقلاب اولویت اول قرار داده‌اند، است. باید در سال ۱۴۰۲ نظیر کاری که برای مسائل منکراتی انجام دادیم، برای اولویت اول پیگیری شود که ملت پای کار انقلاب اسلامی برای مهار تورم و رشد اقتصادی ایستاده است و هر کس بخواهد در این مسیر مانع باشد، با مشت کوبنده ملت مواجه خواهد شد.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: مردم، مرد و زن مسلمان و مؤمن دقت داشته باشید برای حل معضل اقتصادی برای اینکه دندان شیاطین را در دهانشان خرد کنیم که نتوانند به کیان اسلامی ما با تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی لطمه‌ای وارد کنند، باید چند کار انجام دهیم و باز هم باید بین ملت و مجموعه دولت و حاکمیت تقسیم کار کنیم و نباید بیرون گود باشیم. این کافی نیست؛ در جاهایی باید خود مردم اقداماتی که می‌توانند انجام دهند.

وی با بیان اینکه اولین وظیفه ما برای اینکه بر مشکلات اقتصادی فائق آمدن، دعا کردن است، افزود: دعا دستور قرآن برای مسائل اقتصادی است که حل شود. دعایی که در ماه رمضان مکرر می‌خوانید اللهم ادخل علی اهل القبور السرور از ۱۳ خواسته بیش از ۵ خواسته‌اش مسائل اقتصادی است.

آیت‌‌الله دژکام با تأکید بر اینکه همه ملت ایران امروز باید برای این هدفگذاری‌هایی که رهبر فرموده است، رشد تولید و مهار تورم و دانش بنیان کردن تولید ابتدا دعا کنیم، گفت: برای حل مشکل اقتصادی از فضل خدا طلب کنیم اما اینجا سؤال مطرح می‌شود که فضل چیست، در پاسخ باید گفت خدای متعال فضل دارد و اگر می‌خواهید درب خزانه‌ها و گنج‌های الهی به روی شما باز شود دعا کنید. گنجینه‌های خدا تمام‌نشدنی است که با دعای ما درب آن‌ها باز می‌شود.

وی گام بعدی برای تحقق شعار سال را تلاش عنوان کرد و گفت: دعا یک وظیفه است که باید انجام دهیم اما کار بعدی تلاش است و باید تلاش کنیم تا مسئله اقتصادی را حل کنیم. کسانی که تمکن مالی دارند، نگویند بس است، برای کشور و ملت و جوانانی که شغل می‌خواهند باید جلو بروید تا دیگران هم موفق شوند و به نان و نوایی برسند. این تلاش وظیفه عمومی ملت است. دولت جداگانه وظیفه دارد اما این تلاش را باید همگانی انجام دهیم و نهایتا تحول در حرکت دستگاه‌های دولتی برای حل مشکل اقتصادی و مهار تورم رخ دهد.

آیت‌‌الله دژکام با بیان اینکه شاهد تحرکی در بدنه دولت در روزهای اخیر بوده‌ایم که معلوم است رئیس جمهور و دولت علاقه‌مند است که هدف‌گذاری رهبری را محقق کند، افزود:‌ این روزها دولت جا به‌جایی‌هایی انجام داد و تصریحا اعلام کرد با هیچ‌کس قول نداده است که تا آخر بماند و هر کس می‌خواهد باشد باید جهادی، مردانه و تحول‌خواهانه در عرصه اقتصاد ورود کند.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با یادآوری اینکه نظیر همین حرکت نیز در دستگاه قضایی شاهد هستیم، گفت:‌ دولت و دستگاه قضایی پای کار نظام ایستاده‌اند چنانچه رئیس قوه قضائیه هم اعلام کرده است که با کسانی که بخواهند فساد ایجاد کنند، برخورد خواهند کرد.

بر روی تحول‌خواهی اقتصاد کار کنیم

آیت‌الله دژکام با تأکید بر اینکه باید بر روی تحول‌خواهی مسئله اقتصاد کار کنیم که در این راستا باید به مردمی‌سازی اقتصاد که مورد تأکید رهبری نیز هست، توجه ویژه شود، افزود:‌ در همین مسئله فسادها و منکراتی که در جامعه پیدا شده بود وقتی مردمی‌سازی انجام شد، در مبارزه پیروز شدیم لذا در عرصه اقتصاد هم نظیر همین حرکت مردمی باید پیاده شود.

وی با ذکر این نکته که مردمی‌سازی اقتصاد وظیفه دولت است، گفت: با برخی از مدیران استانی در رده‌های مختلف صحبت می‌کنم اما مشاهده می‌شود که مطالعه درباره وظیفه خود ندارند لذا باید فکر جدید به میدان آید و اگر حرکت مدیریت اقتصادی به این سمت برود که مردمی‌سازی اقتصاد مثل بسیاری موارد دیگر، یک راهکار جدید تعریف کرد. این مسیر را باید مسئولان پیگیری کنند.

مأموریت علوم انسانی به‌تنهایی به دانشگاه شیراز کم لطفی است

آیت‌الله دژکام همچنین بر ضرورت دانش‌بنیان کردن تولید تأکید کرد و گفت: اینکه به دانشگاه شیراز تنها مأموریت علوم انسانی اعطا شود، واقعاً کم لطفی است زیرا این دانشگاه یکی از دانشگاه‌های بزرگ کشور است. در زمینه تولید دانش‌بنیان اگر یک مدیر دانشگاهی فقط در زمینه الگوی علوم انسانی وظیفه داشته باشد، اشتباه است. یک دانشگاه با ۱۰ هزار دانشجو باید به میدان آید به ویژه در رشته‌هایی که تولیدات ویژه باید داشته باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه دانش‌بنیان کردن تولید کار دانشگاه است و دانشگاه شیراز بدنه قوی دارد و اگر در بحث آمایش اشتباه شده است باید آن را اصلاح کنند، گفت:‌ اگر بر روی تدوین نقشه جامع علمی استان تأکید وجود دارد برای این است که برخی جاها اشتباه شده است.

وی با بیان اینکه مسئله دیگر مبارزه اساسی با مفاسد اقتصادی است که در اینجا نقش مردم برای اطلاع‌رسانی مهم است،‌ از استاندار به دلیل راه‌اندازی سامانه مردم‌رسی قدردانی کرد و گفت:‌این سامانه به مردم در این زمینه میدان داد و حمایت کرد چون مردم باید گزارش هر خلاف و زمین‌خواری و رانت‌خواری و... را بتوانند به کسی که مدیریت می‌کند، منعکس کنند و بعد مدیران بالاخص دستگاه قضایی پای کار بیاید و نهایتاً اقدام‌ها باید انقلابی باشد و نشستن پشت میز کار را حل نمی‌کند.

آیت‌الله دژکام در بخش دیگری از سخنان خود ضمن قدردانی از حرکت عظیم مردم استان فارس در راهپیمایی روز قدس برای حمایت از آرمان فلسطین گفت: امروز همه مردم آنچه را در بیان، کلام و قلم کسانی ممکن است در باب قدس بیاید با عمل و اقدام خود با حال روزه و در وسط خیابان اعلام کردند و خطبه را خواندند و فریاد امت اسلامی را در گوش جهانیان پیچاندند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار