در فصل بهار که هوا رو به گرمی می رود بهترین فرصت است تا اخلاطی که در زمستان در بدن انباشته و منجمد شده اند را دفع کنیم. در بهار اخلاط به دلیل حرارت ملایم این فصل کم‌ کم شروع به رقیق شدن میشوند و به دنبال راهی هستند تا از بدن خارج شوند.
کد خبر: ۱۱۰۱۲۳۹
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۱ 18 April 2023

تابناک فارس به نقل از علم فناوری: با آغاز فصل بهار شاهد تغییرات شگرفی در طبیعت و بدن خود هستیم. این تغییرات علاوه بر تاثیر در محیط اطراف زندگی، چگونگی و عملکرد اندام ها و سیستم درونی بدن را نیز تحت شعاع قرار می‌دهد.

این فصل معتدل ترین فصل در میان فصول چهارگانه است. مزاج بهار گرم و تر است و میزان رطوبت بدن تغییر می کند. به علاوه باقی این مواد زائد در بدن می تواند موجب ابتلا به بیماری هایی مانند، ورم های چرکی، جوش ها، خارش، سکته‌ ها و بیماری های دیگر شود.

در این فصل بهترین زمان برای انجام کارهایی مانند حجامت، فصد و زالو اندازی است. این روشها علاوه بر خارج کردن مواد زائد از بدن موجب کاهش غلبه خون نیز می شوند. همین دلیل ساده باعث می شود بسیاری از افراد که از آلرژی بهاری رنج می برند با یک حجامت ساده، درمان شوند.

در فصل بهار با توجه به اینکه حجامت کردن مبنای علمی و معتبر ندارد و می تواند سلامتی برخی افراد را به مخاطره اندازد، به عموم افراد توصیه نمی شود. درست است که حکمای ایرانی بر انجام پاک سازی در فصل بهار توصیه کرده اند، اما روش پاک سازی در هر فرد با توجه به شرایط مزاجی فرد و توسط پزشک تعیین شود.

در بهار، مزاج حرارت و میزان رطوبت بدن تغییر می کند و اخلاط بدن با گرم تر شدن هوا و عبور از زمستان سفت و منجمد می شوند و قدرت هضم و جذب در سیستم گوارش کاهش می یابد، بنابراین بهتر است در فصل بهار برای اینکه دچار مشکلات کمتری گردید، غذای کمتری مصرف نمایید.

در فصل بهار وعده های غذایی سبک و زود هضمی داشته باشید سبک ترین رژیم غذایی در طی سال را باید در فصل بهار داشته باشید، بنابراین در تمام وعده های غذایی از غذاهای سبک و زود هضم استفاده کنید پس فصل بهار زمان مناسبی برای شروع رژیم کاهش وزن و رهایی از چربی های اضافه است.

مزاج فصل بهار

فصل بهار از نظر مزاج، اعتدال دارد یعنی غلبه ای بر روی طبع سردی و گرمی، تری و خشکی ندارد، با این وجود طبع بهار گرم و تر است. بنابراین تاکیدی که در این فصل می شود، پاک سازی بدن از مواد زائدی که از خوردن غذاهای انرژی زا و گرم در فصل زمستان ایجاد شده اند و با گرم شدن تدریجی هوا در بهار و تابستان تبدیل به سموم و مواد شدیداً مضر می‌شوند، ضروری است.

پیشنهادات تغذیه ای در فصل بهار

اجتناب از پر خوری و برهم خوری، کاهش مصرف شیرینی های صنعتی و سنگین، کاهش مصرف غذا های دیر هضم مثل گوشت ها، پرهیز از خوردن غذاهای شور و تند، کاهش مصرف ادویه ها و کاهش مصرف غذاهای کنسروی و مانده توصیه می شود.

سمیه رشید فرد، دکتری تخصصی فیزیولوژی ورزشی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری افزود: در فصل زیبا و شگفت انگیز بهار، تغییرات گسترده‌ ای در شیوه زندگی ما انسان‌ ها رخ می‌دهد، از جمله نحوه تغذیه و برنامه غذایی افراد نیز دستخوش دگرگونی های قابل توجهی می‌شود.

رشید فرد اظهار داشت: رعایت برخی نکات در فصل بهار برای همه مردم با هر مزاجی خوب است از جمله اینکه در این فصل مصرف برخی غذا‌ها مثل شیرینی‌ها، گوشت‌ها، غذا‌های حاوی ادویه‌جات نظیر غذا‌های تند باید کاهش یابد.

وی ادامه داد: در این فصل رطوبت هوا افزایش پیدا می‌کند و به همین دلیل ممکن است افرادی که مزاج گرم و تر دارند، دچار تغییراتی در وضعیت گوارش آن ها ایجاد شود، به عنوان مثال، افرادی که در سنین نوجوانی و جوانی هستند ممکن است دچار جوش های صورت شوند.

 

 

دکتری فیزیولوژی ورزشی افزود: در هم خوری ها را باید کم کرد. مصرف غذاهای خشک نسبت به آن‌هایی که چرب هستند، برتری دارد و در مورد شیرینی‌ها توصیه می‌شود شیرینی تر استفاد نکنند و بیشتر از شیرینی نخود چی و شیرینی برنجی استفاده شود.

 

وی با توصیه به پرهیز از مصرف غذاها و خوراک ‌های شور و غلیظ و ادویه‌ جات تند مانند دارچین، فلفل و زنجبیل، بر مصرف بیشتر سبزیجات و میوه‌ جات خنک و آش‌ هایی که ته ‌مزه ای از گوشت دارند، تاکید نمود.

 

رشید فرد در همین زمینه گفت، آب پرتقال، آب انار نیز نوشیدنی‌ هایی هستند که هم از نظر مزاجی، سرد بوده و هم اینکه نوشیدنی‌ های خنکی هستند و می‌ توان از آنها در فصل بهار بهره برد.

 

وی بهترین زمان برای ورزش کردن در فصل بهار را اوایل روز و هنگام صبح و اواخر روز و هنگام غروب عنوان کرد و ادامه داد: ورزش در فصل بهار باید آرام و طولانی‌ مدت باشد تا درجه حرارت داخلی بدن بیش از حد بالا نرود و همچنین مواد مواد زائد تجمع‌ یافته در فصل زمستان شود.

 

رشید فرد بیان کرد: در میان آجیل ها ما بیشتر فندق و بادام و تا حدودی پسته را توصیه می‌شود و همچنین مصرف تخم کدو، آفتاب‌ گردان ، تخمه ژاپنی و تخم هندوانه هم مناسب است اما گردو ممکن است افراد را تا یک حدودی اذیت کند و به علاوه بادام زمینی یا بادام هندی هم به دلیل گرمی و خاصیت آلرژنی که دارند می‌توانند تا حدودی برای بدن‌ هایی که ضعیف‌ تر هستند، آزار دهنده باشند.

 

استاد دانشگاه آزاد شیراز اظهار داشت: در میان آجیل‌ها هر روز یک مدل آجیل، یک روز تخمه کدو و روز بعد چند بادام میل کنید، فاصله‌ گذاری بین مواد غذایی مهم است و بلافاصله بعد از مصرف یک سری آجیل و شیرینی، غذا خورده نشود.

 

رشید فرد در پایان به برنامه غذایی و خواب منظمی اشاره نمود، و افزود: توصیه می‌شود برنامه غذایی و ساعت خواب را تنظیم نمایید چرا که به هنگام تغییر فصل، بدن نسبت به تغییرات محیطی حساس تر می گردد و درصد احتمال ابتلا به بیماری ها افزایش می یابد، با برنامه ریزی صحیح و مناسب می توان درصد ابتلا به بیماری ها را به حداقل رساند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار