مردم تجمع کرده و با دلواپسی پچ پچ می‌کردند، لحظه‌ای که از ماشین پیاده شدم تا ببینم ماجرا از چه قرار است، صدای مامور اورژانس گوشم را خراشید که گفت: تمام کرد!
کد خبر: ۱۱۰۱۴۱۱
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۷ 19 April 2023

تابناک فارس به نقل از فارس: بیست و سه چهار سالی بیشتر نداشت، حوالی ساعت ۱۰ شب بود که به دلیل سرعت زیاد و احتمالا نبود نور کافی در جاده کمربندی شیراز جان داد.

جاده تاریک بود و سرعت خودروها زیاد تا اینکه دیدم راه‌بندان است و چراغ چشمک‌زن خودروهای آتش‌نشانی و اورژانس از دور پیداست، حوالی ساعت ۱۰ شب بود و جوانکی با یک تیبا از جاده خارج شده بود.

مردم تجمع کرده و با دلواپسی پچ پچ می‌کردند، لحظه‌ای که از ماشین پیاده شدم تا ببینم ماجرا از چه قرار است، صدای مامور اورژانس گوشم را خراشید که گفت: تمام کرد!

مو به تنم سیخ شد، تا چند روز صحنه دردناک آن حادثه از پیش چشمم محو نمی‌شد و تک تک حادثه‌هایی که در این محور پرخطر رخ داده است را می‌شمردم، ۷۰ کشته طی سال ۱۴۰۱ در کمربندی شیراز!

بر اساس آمارهای غیررسمی در سال گذشته ۷۰ نفر در کمربندی شیراز جان باخته‌اند و این بجز آمار مصدومان حوادث ناشی از این محور پرخطر است، محوری که متاسفانه جاده مرگ هم برای توصیفش کم است و چه جان‌هایی که در این جاده قربانی شده‌اند.

این محور پرخطر که حدودا ۴۵ کیلومتر طول دارد، یکی از سوژه‌های کلانی است که به واسطه اهمیتش مورد توجه و مطالبه خبرگزاری فارس واقع شده و طی دو سال گذشته ده‌ها گزارش از وضعیت آن، مخاطراتش، مسئولیت‌هایی که باید پذیرفته شود و ... تهیه شده است.

طی دو سال اخیر چند تفاهم‌نامه در راستای تقسیم وظایف این محور خطرناک میان اداره کل راهداری فارس و همچنین شهرداری شیراز منعقد شد، تفاهم‌نامه‌هایی که یا پذیرفته نشد و یا به مرحله اجرا درنیامد!

 

از خط و نشان دادستان تا هشدار استاندار فارس

از خط و نشان دادستان مرکز فارس برای تقسیم وظیفه ۵۰، ۵۰ میان دو دستگاه راهداری و شهرداری گرفته تا فصل‌الخطاب‌های استاندار فارس که تا کنون هیچ کدام از آمار تصادفات این محور نکاسته است.

آنچه در آمارهای پلیس نشان می‌دهد وقوع حادثه در کمربندی شیراز آماری رو به افزایش است و دلایل آن هم سرعت زیاد، نبود نور کافی، آسفالت نامناسب، دسترسی‌های غیرمجاز، کم بودن تعداد پل‌های هوایی و عواملی از این قبیل است.

۱۷ اسفند ماه سال ۱۴۰۱ جلسه‌ای با حضور دستگاه‌های مختلف استان و وزارت راه و شهرسازی گرفته شد تا برای همیشه یک راه حل قطعی برای رفع این دمل چرکین اندیشیده شود.

در راستای این جلسات، ۱۸ کیلومتر کمربندی شیراز که میان شهرک‌ها واقع شده است و از آن به عنوان ۱۸ کیلومتر پرخطر یا جاده مرگ یاد می‌شود به شهرداری شیراز واگذار شد و مابقی آن نیز همچنان تحت مدیریت راهداری است.

معاون عمرانی شهرداری شیراز درباره برنامه‌های شهرداری برای سامان‌بخشی و ایمنی‌بخشی این محور سخن گفت.

محمد امین در این باره به خبرگزاری فارس گفت: ۱۷ اسفندماه ۱۴۰۱ تفاهم‌نامه‌ای میان استانداری فارس، وزارت راه و شهرسازی و ارگانهای حاکمیتی با شهرداری شیراز منعقد شد تا ۱۸ کیلومتر از کمربندی به شهرداری شیراز واگذار شود.

وی با اشاره به اینکه برخی اقدامات نظیر اجرای تقاطع نواب صفوی و تقاطع احمد بن موسی توسط شهرداری از قبل انجام شده بود، گفت: بر اساس این تفاهم نامه بنا شد اجرای این دو محور که هم‌اکنون حدود ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، سرعت گیرد تا زودتر از موعد مشخص به بهره‌برداری برسد و همچنین در برخی مناطق، آسفالت تخریب شده بود که با هماهنگی با شهرداری مناطق نقاط شناسایی و آسفالت پیش از نوروز آغاز شد.

معاون عمرانی شهردار شیراز با اشاره به اینکه به دلیل سرعت بالا در کمربندی، نامناسب بودن سطح آسفالت سبب تغییر جهت و زاویه خودرو شده و تصادف را رقم می‌زند، گفت: خرابی آسفالت کمربندی بسیار زیاد است اما تلاش شد نقاط حادثه‌خیزتر شناسایی شده و همچنین به وسیله نیوجرسی و نوار زمین ایمنی بخشی را انجام دهیم.

امین با اشاره به اینکه هنوز وضعیت خوب نیست، تاکید کرد: تا حدودی فرعی‌ها را محدود کرده‌ایم و تمرکز را بیشتر بر نقاط حادثه‌خیز گذاشته‌ایم، همچنین مشاوری را در اختیار گرفته ایم تا در مورد ایمن سازی و توسعه کمربندی به ما مشاوره دهد.

او با بیان اینکه اولین روزهای کاری سال ۱۴۰۲ مشاورین به شهرداری آمدند و طرح‌های خود را ارائه کردند، گفت: طرح ها مطرح و پخته شد تا اقدامات لازم جهت انجام امور مورد نیاز در کمربندی در دستور کار قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه در روزهای پایانی سال گذشته تقاطع هایی را تحت عنوان سفیر کمربندی و تقاطع قائم کمربندی طراحی کردیم، گفت: با اجرای این تقاطع‌ها بحث کنترل و هدایت خودروها را خواهیم داشت، به گونه‌ای که امکان ایجاد دور زدن به خودروها به صورت غیر همسطح داده شود و دورگردهای هم سطح نیز که یکی از عوامل اصلی حوادث هستند، حذف شوند.

او با اشاره به اینکه تا یک ماه آینده نیز اقدامات دیگری انجام خواهد شد، گفت: امیدواریم در کوتاهترین زمان ممکن کاهش تلفات و تصادفات این محور پرخطر را شاهد باشیم.

امین همچنین درباره انتقال این پروژه از معاونت حمل و نقل به معاونت عمرانی گفت: از آنجا که معاون عمرانی سیاست‌گذار و مجری این پروژه است بنا شد ادامه پیگیری محور کمربندی و اجرای آن توسط معاونت عمرانی صورت گیرد.

 

محدودیت سرعت در کمربندی اعمال نشده است

در حالی که عده‌ای از شهروندان و مهمانان نوروزی از اعمال جریمه در کمربندی شیراز به دلیل محدودیت سرعت و عدم اطلاع‌رسانی گلایه می‌کنند، معاون ایمنی راه های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس می‌گوید: اعمال قانون محدودیت هنوز اعمال نسده است.

یزدانی در پاسخ به خبرگزاری فارس، ضمن اشاره به انجام اقدامات این اداره کل در محور کمربندی جهت ایمنی‌بخشی همچون نصب دوربین و نظارت بر نور مناسب در این محور گفت: فعالیت‌های محول شده به این اداره کل همچنان در حال انجام است تا بتوانیم تلفات را تا جای ممکن کاهش دهیم.

وی در پاسخ به اعتراضات مردم نسبت به اعمال جریمه به جهت محدودیت سرعت در این محور اظهار داشت: در کمیسیون ایمنی ۱۲۶ راهها تصمیمی گرفته شد تا راه های شریانی کشور سرعت را ۱۰ کیلومتر بر ساعت کاهش دهند که کمربندی شیراز نیز جزء همین محورهاست.

یزدانی افزود: بنا بر این تصمیم، سرعت ۷۵ کیلومتر بر ساعت بود که بنا شد به ۶۵ کیلومتر برسد اما دوربین ها کاهش داده نشده و این کاهش محدوده سرعت هنوز اعمال نشده است.

به گزارش فارس، بدون شک تا زمانی که کاهش آمار تصادفات در این محور پرخطر و فروکش کردن آمار فوتی‌ها را شاهد نباشیم اقدامات انجام شده یا در حال انجام برای مردم محسوس و قابل لمس نیست، لذا ما تا رسیدن به نتیجه و مشاهده روند کاهشی آمار تصادفات پیگیر ماجرا خواهیم بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار