رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس شورای اسلامی گفت: به زودی با همراهی کمیته محیط زیست کمیسیون کشاورزی به مناطقی که بحث احتمال کشت میوه و سبزیجات با فاضلاب در آنها مطرح است سرخواهم زد و با متخلفین برخورد خواهد شد.
کد خبر: ۱۱۰۲۳۹۳
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۳ 27 April 2023

تابناک فارس به نقل از فارس:  تداوم آبیاری زمین‌های کشاورزی با فاضلاب در حاشیه شیراز خبر تلخ و ناخوشایندی است که اگر برای رفع آن چاره‌اندیشی نشود شاید روزی فاجعه‌ای انسانی را رقم بزند.

براساس ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی هر اقدامی که تهدید علیه بهداشت عمومی شناخته شود از قبیل آلوده کردن آب آشامیدنی یا توزیع آب آشامیدنی آلوده، دفع غیربهداشتی فضولات انسانی و دامی و مواد زاید، ریختن مواد مسموم کننده در رودخانه‌ها، زباله در خیابانها و کشتار غیرمجاز دام، استفاده غیرمجاز فاضلاب خام یا پساب تصفیه‌خانه‌های فاضلاب برای مصارف کشاورزی ممنوع است و مرتکبین چنانچه طبق قوانین خاص مشمول مجازات شدیدتری نباشند به حبس تا یک سال محکوم خواهند شد.

این در حالی است که با توجه به خشکسالی‌های اخیر و کمبود آب شیرین در استان و شهر شیراز متاسفانه شاهد استفاده غیرمجاز از فاضلاب‌های تصفیه نشده در برخی از زمین‌های زراعی هستیم.

پس از پیگیری‌های صورت گرفته توسط خبرنگاران خبرگزاری فارس در خصوص آبیاری زمین‌های کشاورزی واقع در بلوار اتحاد و مهارلو شیراز به این شکل، همچنان شاهد تکرار این اقدام خطرآفرین هستیم و این در حالی بوده که برخورد خاصی توسط دستگاه‌های مربوطه در این راستا صورت نگرفته است.

طبق تحقیقات صورت پذیرفته آبیاری مزارع با فاضلاب سبب آلودگی فلزات سنگین در خاک، محصولات کشاورزی و آب­‌های زیرزمینی می‌شود، در نتیجه تهدیدی برای سلامت انسان و امنیت غذایی است.

همچنین گفته می‌شود که آبیاری با فاضلاب تصفیه نشده شهری بر تجمع سرب، کادمیوم مس و روی در خاک سطحی و زیرسطحی اثرگذار است.

در صورت استفاده انسان از محصولات این مزارع، خطر گسترش بیماری‌های مختلفی بین مردم بوجود می آید که بیش از ۲۰ مورد شیوع بیماری به وسیله سبزی‌های آلوده به آب فاضلاب توسط پزشکان گزارش شده است.

خبرنگار فارس که از قول مسوولین ناامید شده جهت پیگیری سوژه خود این‌بار به سراغ رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس شورای اسلامی رفت.

محمد جواد عسکری بحث استفاده از آب فاضلاب را غیر قانونی دانست و اظهار داشت: در مزارع حتما آبیاری باید با آب تصفیه شده صورت بگیرد که مورد تایید آبفا و دستگاه‌های متولی همچون آب منطقه‌ای، جهاد کشاورزی و اداره استاندارد است.

وی با بیان اینکه در شرایطی که از آب فاضلاب برای کشت سبزیجات استفاده می‌شود به دلیل وجود فلزات سنگین از نگاه کمیسیون کشاورزی این امر مردود و غیر قابل پذیرش است، گفت: به دستگاه‌های استانی نیز اعلام کردیم که از این اتفاق جلوگیری کنند.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: به زودی تیم کمیته محیط زیست کمیسیون کشاورزی با حضور خودم از منطقه بازدید خواهیم داشت.

عسکری افزود: در راستای ماموریت و رسالت خود با عاملین کوتاهی، بی‌توجهی و سهل‌انگاری در دستگاه های مربوطه برخورد جدی صورت می‌گیرد تا مجددا شاهد رقم خوردن آبیاری به این شکل در مزارع نباشیم چرا که به شکل مستقیمی به سلامتی هموطنان مرتبط است.

برچسب ها: آبیاری ، فاضلاب ، کشاروزی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار