مرگ حق است و راه گریزی هم از آن نیست، اما مرگ و میر ناشی از تصادفات، داغ خانوارهای قربانیان را دو چندان و اعتمادشان نسبت به متولیان امور راههای را کاهش میدهد، جاده های فارس داغ بر دل میگذارند و مسئولان این استان در خوشبینانه ترین حالت برای فرار از فشار افکار عمومی با گفتگوهای خبری خود تاکید بر رفع نقاط حادثه خیز دارند و سعی میکنند با مردم ابراز همدردی کنند.
کد خبر: ۱۱۰۲۶۹۳
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۱ 29 April 2023

تابناک فارس به نقل از فارس: آژیر آمبولانس بی وقفه جیغ می کشد، آنقدر بی وقفه که بند دلت پاره شود. تصویر مبهم آدمها در گرگ و میش غروب گم می شود و هر لحظه حلقه جمعیت فشرده تر.

چراغ گردون بالای آمبولانس انگار سرگیجه گرفته است، مثل زنی که با سری عریان دورتر از جمعیت با چشمهایی به خون‌نشسته و پیشانی شکافته، حُناق گرفته و به جمعیت زل زده است.

انگار یک ۶۰ دقیقه کافی بود تا تکه پاره های مردِ زندگی زنی پریشان از جلوی چشمهای شوکه شده اش، کاور پیچ شده به عقب آمبولانس هدایت شود.

مقصدی به‌نام‌مرگ، مُقصری به نام جاده

او تمام کرده بود، مردی که با یک دنیا امید و پس از یکسال دوندگی های مداوم برای دلخوشی خانواده اش، حالا آمده بود تا حال و هوایی عوض کند. مقصدش برای سفر، شیراز بود، اما انگار جاده، مقصد نهایی زندگی اش را مشخص میکرد، مقصدی به نام مرگ، مُقصری به نام جاده و تاوانی به اندازه یک عمر بیکسی، برای زنی جوان با دخترکی که بی پدر شده بود‌.

به جرات میتوان گفت که متهم ردیف اول داغدار شدن‌ هموطنانمان در جاده های استان فارس، وجود راههای غیر استانداردیست که همچنان قربانی میگیرد، از ابتدای سالجاری تا کنون خبرهای متعددی از تصادفات جاده ای با آمارهای بالای مجروحان جرحی و فوتی در رسانه ها یکی پس از دیگری منتشر میشود، خبرهایی که روان مردم را نشانه گرفته و هر روز باید با دلهره در انتظار برگشتن عزیزانشان از جاده ها باشند.

 

جاده های فارس داغ بر دل می گذارد!

مرگ حق است و راه گریزی هم از آن نیست، اما مرگ و میر ناشی از تصادفات، داغ خانوارهای قربانیان را دو چندان و اعتمادشان نسبت به متولیان امور راههای را کاهش میدهد، جاده های فارس داغ بر دل میگذارند و مسئولان این استان در خوشبینانه ترین حالت برای فرار از فشار افکار عمومی با گفتگوهای خبری خود تاکید بر رفع نقاط حادثه خیز دارند و سعی میکنند با مردم ابراز همدردی کنند.

از ابتدای امسال تاکنون شاهد تصادفات متعدد جاده ای ناگوار در جاده های مواصلاتی این استان بوده و هستیم، واژگونی اتوبوس در چند نقطه از استان، تصادفات سنگین و شاخ به شاخ شدن خودروها سبک و سنگین، بازخوردی منفی در اذهان مردم و مسافران این استان باقی گذاشته است.

"ککشان هم نمی گزد"

با وقوع این حوادث، مردم امیدشان از دست داده و با انتقاد عنوان میکنند،که مسئولان از وقوع این حوادث دلخراش"ککشان هم نمی گزد" و آرامش زندگیشان جریان دارد، در حالیکه زندگی خانواده های قربانیان فلج شده است.

تراژدی غمبار تصادفات جاده ای در طول چند سال اخیر در مدت زمان کوتاه گریبانگیر خانوارهای فارسی می شود، تصادفاتی که تقریباً به یک امر طبیعی و روزمره تبدیل شده است، با کالبد شکافی این موضوع در نخستین مرحله به وجود جاده های ناایمن در این استان میرسیم، جاده هایی که جان میگیرند و با یکجا نشین کردن کسانی که از مرگ نجات یافته نانشان را هم گرفته و دنیایی از تالمات روحی و مالی را بر دوش خانوارها تحمیل کرده است.

ناهمسانی ارزش گذاری جان انسانها

همه ما به خوبی به این موضوع واقفیم که مرگ گریز ناپذیر است و شاید تفاوتی در نوع تمام شدن حیات آدمها وجود داشته باشد، اما نوع مرگ و میرهای تصادفات جاده ای این سوال را در ذهن ها متبادر می کند که چرا ارزش گذاری جان انسانها در همه جای دنیا یکسان نیست؟!

شوربختانه مرگ و میرهای ناشی از تصادفات آنقدر طبیعی شده است، که برای مسئولان و حتی مردم خبر فوت‌ دو نفر همزمان دیگر برای کسی تازگی ندارد و این شاید نشان از بی اهمیتی جان انسانها دارد که در جامعه نمود پیدا کرده است.

 

سهم ۶۸ درصدی تصادفات برون شهری

بر اساس اعلام اداره کل پزشکی قانونی فارس، سهم تصادفات منجر به فوت درون شهری این استان از ابتدای امسال تاکنون ۲۴ درصد، برون شهری ۶۸ و راههای روستایی ۸ درصد بوده است.

علیرضا درودچی در گفتگو با خبرنگار فارس، با ذکر این نکته که استان فارس رتبه اول تصادفات منجر به فوت از نظر عددی در کشور داراست، عنوان کرد: استان فارس به لحاظ عددی رتبه اول تصادفات کشور و به طول راههای استان و ناوگان خودرویی که توسط پلیس راهور محاسبه می‌ شود، حدوداً در جایگاه بیستم به بعد بوده است.

آمار تصادفات داده نشد!

این مقام مسئول در خصوص آمار قربانیان تصادفات جاده ای امسال در استان فارس پاسخ شفافی نداد اما گفت: تعداد فوتی های تصادفات سالجاری هنوز نهایی نشده و آماری از کار افتاده ها نیز هیچوقت نداشته ایم.

راهداری پاسخ نداد!

پر واضح است که متهم ردیف اول مرگ و میر ۴۰ نفر در محورهای مواصلاتی استان فارس از ابتدای نوروز تا پایان سیزدهم فروردین ماه امسال، وجود نقاط حادثه خیز و بی احتیاطی رانندگان بوده که رخت سیاه را به تن خانواده های قربانیان کرده و ۴۰ بهار زندگی را به خزان تبدیل کرد، اما همین آمار بر لزوم توجه هر چه بیشتر اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای فارس بر وظایف اصلی خود، برای رفع نقاط حادثه خیز می افزاید.

اداره کلی که می بایست برای تنویر افکار عمومی پاسخگوی سوالات خبرنگاران به عنوان مطالبه گران مردمی باشد، در حالیکه تماس های مکرر تلفنی و پیامکی خبرنگار فارس با روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای فارس هیچ نتیجه ای نداشت، جز وعده پاسخ به سوالاتی که بیشتر از دو هفته امروز و فردا شد و دست آخر پاسخی به سوال مطرح شده این خبرگزاری که این اداره کل برای رفع نقاط حادثه خیز چه اقداماتی داشته، داده نشد.

 

افزایش ۲۱ درصدی تصادفات!

آمار کشته های تصادفات نوروز امسال نمونه مُشتی از خروار مشکلات جاده های نابسامان فارس است که در همین راستا و بر اساس آمارهای مرکز فوریت های پزشکی اورژانس فارس از ۲۵ اسفندماه سال ۱۴۰۰ تا پایان روز سیزدهم فروردین جاری ۴۰ نفر در حوادث جاده ای در استان فارس جان خود را از دست دادند که این آمار نشان میدهد، نسبت به مدت مشابه سال گذشته، تصادفات منجر به فوت این استان ۲۱ درصد افزایش داشته است.

این در حالیست که استاندار فارس در تازه ترین گفتگوی خود با خبرنگاران در مورد ساماندهی نقاط حادثه خیز جاده ای فارس اظهار کرده که با تلاش های صورت گرفته ۱۰۰ نقطه حادثه خیز در سال ۱۴۰۱ در این استان رفع شده است، اظهاراتی که با آمارهای کشته های تصادفات امسال منافات داشته و داغدار شدن خانواده های فارسی ها همچنان حکایت از بی سر و سامانی راههای مواصلاتی این استان دارد.

هرچند در این تصادفات و جان باختن افراد عواملی چون سرعت، سبقت و بی توجهی به قوانین و الزامات رانندگی نیز دخیل هستند، اما آن چه از همه مهمتر و باعث و بانی تصادفات مرگ بار در استان فارس است "جاده" است که متاسفانه به رغم ادعای مسئولان در ساماندهی راههای ارتباطی این استان، رفع نقاط حادثه خیز کماکان مورد غفلت قرار گرفته است.

 

برچسب ها: تصادف ، تلفات جاده ای
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار