کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: بارش شهابی اتا دلوی از سی‌ام فروردین‌ماه تا هفتم خردادماه فعال است و اوج آن شنبه -شانزدهم اردیهشت‌ماه- رخ خواهد داد.
کد خبر: ۱۱۰۳۸۶۳
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۶ 06 May 2023

تابناک فارس به نقل از ایمنا: فاطمه فخرایی فرد اظهار کرد: بارش شهابی اتا دلوی از سی‌ام فروردین‌ماه تا هفتم خردادماه فعال است و اوج آن شنبه -شانزدهم اردیهشت‌ماه- رخ خواهد داد. اتا دلوی به سرعت خود معروف است، این شهاب‌سنگ‌های سریع با سرعت ۶۶ کیلومتر در ثانیه به جو زمین می‌رسند. کانون این بارش در نزدیکی ستاره اتا دلو قرار دارد.

وی افزود: منشا این شهاب‌باران، دنباله‌دار Comet 1P/Halley یا همان دنباله‌دار هالی است. ستاره دنباله‌دار هالی حدود ۷۶ سال طول می‌کشد تا یک بار به دور خورشید بچرخد. آخرین بار دنباله‌دار هالی توسط ناظران در سال ۱۹۸۶ دیده شد؛ بنابراین این دنباله‌دار تا سال ۲۰۶۱ دیگر وارد منظومه شمسی نخواهد شد. کانون بارش از موقعیت رصدخانه لارستان ساعت ۰۱:۲۹ از افق شرقی طلوع می‌کند و تا سپیده‌دم در آسمان حضور دارد. البته ساعت حدود ۰۸:۰۰ صبح یکشنبه به اوج خود در آسمان می‌رسد.

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: قبل از سپیده دم، بهترین زمان برای رصد این شهابواره ها است. نرخ ساعتی سرسویی این بارش شهابی ۴۰ است که از منطقه لارستان ممکن است در اوج بارش تا ۲۶ شهاب در ساعت را بتوانید، مشاهده کنید. متاسفانه ساعات اوج بارش، ماه ۱۶ روزه در صورت فلکی میزان حدود ۹۸ درصد درخشندگی دارد و کل شب در آسمان حضور دارد؛ بنابراین مهتاب تداخل قابل توجهی ایجاد می‌کند.

برچسب ها: نجوم ، پدیده نجومی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار