معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: در گذشته صادرات لوبیا بیشتر بود و به‌طور مستقیم از بعضی از شهرستان‌های استان مثل اقلید به کشورهای روسیه، اوکراین و آذربایجان صادر می‌شد. در حال حاضر با توجه به نیاز کشور صادرات کمتر از سابق است.
کد خبر: ۱۱۰۴۰۵۸
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۳ 07 May 2023

تابناک فارس به نقل از ایانا: حمید دبیری در خصوص میزان تولید لوبیا در استان فارس توضیح داد: سطح زیر کشت لوبیا در استان فارس حدود 23 هزار هکتار است. از این سطح حدود 65 تا 70 هزار تن در سال محصول برداشت می‌شود. این محصول در دسته کشت‌های بهاره قرار می‌گیرد. لوبیا معمولا اردیبهشت‌ماه کاشته می‌شود و اوایل شهریور و مهرماه از مزارع برداشت می‌شود.

وی در رابطه با مزیت تولید لوبیا در کشور گفت: لوبیا یک پروتئین گیاهی برای افراد کم بضاعت است و می‌تواند جایگزین گوشت شود. این محصول قابلیت تثبیت ازت در خاک را دارد و به حاصلخیزی خاک کمک می‌کند. از بقایای لوبیا نیز برای علوفه دام استفاده می‌شود.

دبیری افزود: ما در تولید لوبیا در استان فارس تقریبا خودکفا هستیم و اگر همین روند را طی کنیم، به احتمال زیاد برای تامین لوبیا به کشورهای دیگر وابسته نخواهیم بود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی استان فارس اضافه کرد: به دلیل اینکه لوبیا در دسته محصولات خشک قرار می‌گیرد، از مزایای بسیار مهم این محصول، قدرت انبارداری بسیار بالا است.

به گفته وی، لوبیا جزء محصولاتی است که سه تن در هکتار عملکرد دارد، قیمت مناسبی در بازار داشته و کشت آن برای کشاورز رقابت‌پذیر است و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است.

وی افزود: این محصول می‌تواند با سایر محصولات، مثل گوجه فرنگی و محصولات سبزی و صیفی در رقابت باشد.

برچسب ها: صادرات ، لوبیا ، فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار