معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث و گردشگری استان فارس با اشاره به آنکه آتش‌سوزی گورستان تاریخی دارالسلام توسط معتادانی که در این گورستان تاریخی استعمال مواد مخدر می‌کنند، رخ داده، گفت: ساماندهی گورهای تاریخی را در دستور کار داریم.
کد خبر: ۱۱۰۵۲۰۱
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۵ 14 May 2023

تابناک فارس به نقل از ایلنا: این روزها تصاویر و فیلم‌هایی از وقوع آتش‌سوزی گسترده در گورستان تاریخی دارالسلام شیراز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که روز گذشته ۲۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ در این محوطه تاریخی رخ داده است.

 

فعالان میراث‌فرهنگی معتقد هستند، این آتش سوزی که بامداد رخ داده، به دلیل رویش علف‌های هرز و از میان نبردن آنها، نبود مدیریت و شاید عامل انسانی رخ داده است.

محمدتقی قلعه‌نویی (معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث و گردشگری استان فارس) در این خصوص به ایلنا گفت: به دلیل بارش‌های خوبی که در سال زراعتی گذشته داشتیم، شاهد رویش علف‌های هرز در بیشتر بخش‌های گورستان دارالسلام بودیم. زدودن این علف‌های هرز وظیفه شهرداری است که این کار را انجام نداده بود. از آنجا که در این گورستان تاریخی تعدادی از معتادان حضور دارند و در همین فضا آتش روشن می‌کنند. استعمال‌ مواد مخدر و روشن کردن آتش توسط معتادان سبب شده تا علف‌های هرز نیز آتش بگیرند و درنهایت آتش‌سوزی در گورستان رخ می‌دهد.

 

او در پاسخ به این سئوال که آیا مقصر اصلی آتش‌سوزی در این وسعت در این گورستان تاریخی، معتادان هستند، گفت: بله معتادانی که در این گورستان حضور دارند و استعمال مواد مخدر و دخانیات می‌کنند، سبب شدند تا این محوطه آتش بگیرد.

قلعه نویی همچنین در پاسخ به این سئوال که چرا یک گورستان تاریخی با قدمتی بیش از ۱۲۰۰ سال باید تبدیل به محلی برای اقامت و اسکان معتادان شود، گفت: ما راهکاری نداریم. به دلیل کمبود نیرو، فقط گشت‌های یگان حفاظت از منطقه دیدن و بازرسی می‌کنند. این اتفاق در یک لحظه رخ داده و همکاران ما هم به آتش نشانی اطلاع دادند. ضمن آنکه قبرهای تاریخی هیچ آسیبی ندیدند و فقط علف‌های هرز سوختند.

 

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث و گردشگری استان فارس از تخریب‌هایی که طی سال‌های گذشته در گورستان تاریخی دارالسلام رخ داده، اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: من حدود دو ماه است که به عنوان معاون میراث منصوب شدم و اطلاعی از آنچه در گذشته رخ داده ندارم. البته ساماندهی گورهای تاریخی را در دستور کار داریم و اگر هزینه‌های مالی و امکان جذب نیرو برایمان فراهم شود قطعا می‌توانیم حفاظت و حراست بهتری از این آثار داشته باشیم.

گورستان تاریخی دارالسلام شیراز یکی از کهن‌ترین آرامستان‌های ایران است که قبرهایی از اوایل دوره اسلامی را در دل خود جای داده و قدمتی در حدود ۱۲۰۰ سال دارد و در فهرست میراث ملی کشور نیز به ثبت رسیده است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار