یک کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: مدار زهره نسبت به مدار زمین به خورشید نزدیک‌تر است، بدین معنا که همیشه در نزدیکی خورشید به نظر می‌رسد و در بیشتر مواقع در تابش خورشید غیر قابل رصد می‌شود.
کد خبر: ۱۱۰۵۵۲۵
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۹ 16 May 2023

تابناک فارس به نقل از ایمنا: فاطمه فخرایی فرد اظهار کرد: سیاره زهره چهارشنبه -بیست‌وهفتم اردیبهشت‌ماه- به بالاترین نقطه خود در آسمان می‌رسد. قدر این سیاره منفی ۴.۳ خواهد بود. سیاره ناهید از مختصات لارستان، هنگام غروب آفتاب به ارتفاع ۴۱ درجه بالای افق می‌رسد. رصد سیاره دوقلوی زمین در این شب‌ها، تقریباً در درخشان‌ترین وضعیت، بهترین فرصت است. مدار زهره نسبت به مدار زمین به خورشید نزدیک‌تر است، بدین معنا که همیشه در نزدیکی خورشید به نظر می‌رسد و در بیشتر مواقع در تابش خورشید غیر قابل رصد می‌شود.

وی افزود: هر بار که سیاره زهره به بیشترین جدایی از خورشید می‌رسد، یعنی در فازهای تربیع اول و چهارم به‌خوبی رصد می‌شود؛ لحظاتی که به عنوان بزرگ‌ترین کشیدگی نامیده می‌شود. این پدیده‌ها تقریباً هر ۱.۶ سال یک بار تکرار می‌شوند و به طور متناوب در آسمان صبح و عصر، بسته به اینکه سیاره زهره در شرق خورشید قرار دارد یا در غرب قرار دارد.

این کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: وقتی سیار زهره در شرق قرار دارد، مدت کوتاهی پس از خورشید طلوع و غروب می‌کند و در اوایل ساعات عصر قابل مشاهده است. زمانی که در غرب خورشید قرار دارد، مدت کوتاهی قبل از خورشید طلوع و غروب می‌کند و اندکی قبل از طلوع خورشید در آسمان صبحگاهی قابل مشاهده است. چهارشنبه شب این سیاره در صورت فلکی جوزا ساعت ۱۸:۴۵، لحظاتی بعد خورشید قابل رصد است و حدود ۵۹ درصد روشنایی دارد.

برچسب ها: نجوم ، پدیده نجومی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار