یکی از مشکلاتی که برخی افراد در فصل تابستان با آن مواجه می‌شوند آلرژی های تابستانه است که با از بین رفتن پوشش گیاهی و افزایش رطوبت هوا، محیط ایده‌آلی برای رشد قارچ‌ها فراهم می‌ شود. این نوع قارچ‌ها از برگ‌ها و گیاهان مرده تغذیه می‌کنند و در اواسط فصل تابستان به حداکثر میزان رشد خود می‌رسند.
کد خبر: ۱۱۰۶۴۱۰
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰ 22 May 2023

تابناک فارس به نقل از علم و فناوری: یکی از رایج‌ترین محرک‌های آلرژی گیاهانی مانند تاج خروس وحشی، خار روسی، درمنه و دم گربه چمنی است که باعث بروز آلرژی در فصل تابستان می‌شوند. همچنین آلودگی هوا و گرد و غبار تابستان نیز باعث وخیم‌تر شدن علائم آلرژی در این فصل می‌شود.

در این رهگذر بر آن شدیم تا به سراغ دکتر معصومه رضایی از پزشکان معتمد در لامرد برویم و از نزدیک با وی پیرامون آلرژی و موارد مرتبط با آن به گفت وگو بنشینیم که در ادامه می خوانید:::

دکتر رضایی از بیماری های شایع فصل بهار، تابستان و بیماری کهیر سخن به میان آورد و گفت: آسم و آلرژی یکی از بیماری های شایع و غیرمسری فصل بهار است که حدود ۵۰ درصد از بزرگسالان مبتلی به اسم می شوند و ۹۰درصد کودکان را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی گفت: دستگاه تنفسی ملتهب، و ورود و خروج هوا دچار اشکال می شود ‌که به دلیل وجود آلرژی های خاص معمولا ایجاد می شود و حساسیت خاصی در مجاری تنفسی معمولا ایجاد می شود و علائم آن را می شود به تنگی نفس، خسس سینه اشاره کرد.

وی با بیان اینکه علل و عوامل شایع آلرژی را می توان به آلرژی های محیطی مانند گل و لای، گرده گیاهان، مواد حساسیت زا، دود سیگار و مواد شیمیایی اشاره داشت، خاطرنشان کرد: عوامل محرکی همچون نگهداری حیوانات خانگی، تماس با موی حیوانات، استفاده از لباس های طبیعی با پوست حیوانات، دود ناشی از تنباکو، آلودگی هوا، گرد وغبار موجود در محیط و مبلمان، انواع آلرژی ها مثل گرده گل و گیاه، شرایط استرسی مانند خشم و ترس می تواند این عارضه را تشدید کند.

رضایی به بعضی از موارد مقابله با آسم و آلرژی اشاره کرد وگفت: ایجاد کاهش رطوبت به کمتر از ۴۰درصد، استفاده از ماسک فیلتردار، قرار نگرفتن در محیط و فضای آزاد، تمرکز مدیریت استرس و استفاده از مواد خوراکی مانند زردچوبه، سیر، زنجبیل و مکمل های امگا۳ می تواند راهکارهای خوبی در مقابله با اسم باشد.

وی به بیماری شایع گاستروانتریت یا اسهال و استفراغ اشاره کرد وگفت: عوامل شایع این بیماری ویروس است که باعث التهاب عفونت معده و روده می شود که این بیماری مسری با تماس با فرد آلوده، مواد غذایی آلوده و اماکن عمومی و شلوغ ایجاد می شود.

او موارد اسهال را عواملی همچون درد در ناحیه شکم، باد معده، ورم گلو، نفخ، اسهال، مدفوع سبز رنگ، سوء هاضمه، حالت تهوع و استفراغ، کاهش آب بدن، تب و لرز، خشکی دهان، احساس تشنگی بیش از حد، کاهش اشتها، سردرد، کاهش ادرار و کاهش وزن عنوان کرد.

رضایی به صابری زاده خبرنگار علم و فناوری گفت: هیچ درمان پزشکی برای درمان این عارضه وجود ندارد و بیمار پس از ده روز بهبود پیدا می کند و برخی عوامل در بهبود که می تواند موثر باشد عواملی همچون شستشوی منظم دست ها، نوشیدن آب سالم به اندازه کافی، عدم استفاده از نوشیدنی های اسیدی همچون آب پرتقال و... است.

وی گفت: اگر کودکان شیرخوار دچار اسهال شوند باید شیر ببلاک یا همان فاقد لاکتولوز استفاده کنند و از غذاهای لبنی، پُر ادویه و چرپ، نکوتین و مشروبات الکی خود داری شود، سبزیجات و میوه جات قبل از مصرف شسته شود، گوشت مرغ طبخ، و از کباب خودداری شود.

 

بیماری گلودرد (استرپتوکوکی)

این پزشک لامردی تصریح کرد: گلودرد بر اساس بخشی از گلو که عامل ایجاد درد است انجام می شود که عبارت است؛ فارنژیت: ناحیه پشت دهان را درگیر، و التهاب لوزه تورم و قرمزی لوزه ها در بافت نرم پشت دهان مشاهده می شود، لارنژیت: تورم و قرمزی در قسمت حنجره رخ می دهد.

او گفت: علائم این گلودرد چرک مایع زرد رنگ یا سبز رنگ متشکل از باکتری های مرده و گلبول های سفید خون روی لوزه ها بوجود می آید و با مصرف آنتی بیوتیک ها معمولا درمان می یابد.

رضایی در همین زمینه گفت: بیماری گلودرد استرپتوکوکی که ناشی ازباکتری و در تمامی فصول دیده می شود در بهار و پائیز بیشتر است و این بیماری با تماس مستقیم با فرد آلوده، تماس با نقاط بینی و دهان، اشتراک گذاشتن ظروف غذا، لمس اشیاء آلوده با باکتری وجود دارد و برای درمان آن از آنتی بیوتیک استفاده می شود.

وی همچنین متذکر شد: بعضی مواد غذایی مانند: سیر، عسل، پیاز، دارچین که حاوی آنتی بیوتیک اند را می توان برای بهبودی این بیماری استفاده کرد.

این دکتر عمومی با بیان اینکه اغلب اوقات، گلودرد استرپتوکوکی جدی نیست و علائم آن در عرض ۱ تا ۳ روز از بین می‌رود، تصریح کرد: گلودرد استرپتوکوکی در کودکان و نوجوانان بسیار شایع‌تر از بزرگسالان است، چرا که افراد جوان‌تر در معرض تعداد زیادی میکروب قرار نگرفته‌اند و در برابر بسیاری از آن‌ها مصونیت کسب نکرده‌اند.

او ادامه داد: هر فرد در هر زمانی از سال ممکن است به درد گلو استرپتوکوکی مبتلا شود، عفونت باکتریایی در زمستان و اوایل بهار به اوج خود می‌رسد. گاهی اوقات به آن فصل درد گلو استرپتوکوکی می‌گویند. به عنوان مثال، زمانی که هوا سرد می‌شود، افراد تمایل دارند در داخل خانه بمانند.

رضایی تصریح کرد: گذراندن زمان بیشتر در فضاهای بسته، انتقال و ابتلا به عفونت‌هایی مانند گلو درد استرپتوکوکی را بسیار آسان‌تر می‌کند، همچنین هوای خشک که در ماه‌های سرد سال شایع‌تر است، می‌تواند بینی و گلو را خشک کند و دفاع طبیعی در برابر عفونت‌ها را کاهش دهد.

 

بیماری SAD اختلال عاطفی فصلی

این پزشک لامردی افزود: بیماری SAD اختلال عاطفی فصلی یک بیماری که همراه با افسردگی است اما در درک و پردازش مسائل با انجام کارهای مشاوره گرفتن، دوری از استرس، ورزش، پیاده روی، ارتباط با افراد شاد، استفاده از غذاهای سالم را می توان در درمان و جلوگیری بیشتر در این بیماری اشاره کرد.

وی یکی دیگر از علائم ‌آلرژی را محدودیت شرایط جوی دانست و گفت: پس از برطرف شدن آلرژی معمولا دوباره فعال می شود و تاول پوست، خارش پوست، تب زیاد، اشتهاء و سردرد زیاد از یک تا دو هفته نیز ادامه خواهد داشت.

 

سرخک

رضایی سرخک را یکی دیگر از بیماری های شایع تابستان دانست و گفت: معمولا سرخک، مخاط پشت حلق را آلوده و در فصل تابستان سریعتر تولید مثل می کند که علائم سرخک قرمزی چشم که در اطراف چشم به صورت لکات قرمز ظاهر می شود که برای جلوگیری از آن باید واکسن سرخک تزریق شود.

وی افزود: سرخک از طریق مدفوع و دهان منتقل انتقال پیدا می کند و اگر فردی درمان نشود می تواند بر عملکرد کبد تاثیرگذار باشد و باعث صفرا شود، سفیدی چشم، مدفوع روشن، ادار و تیره شدن پوست، از علائم قابل مشاهده آن می باشد.

 

بیماری حصبه

این پزشک عمومی به بیماری حصبه اشاره کرد و گفت: این بیماری جزء بیماری های شایع تابستان است که از طریق دهان و مدفوع انتقال پیدا می کند که بیشتر از طریق مواد غذایی آلوده، تبدیل به باکتری و منجر به شیوع بیماری می شود که از علائم آن حس زخم، شکم درد، و خستگی است و واکسن ایمنی خوبی هم در مقابل بیماری ها ایجاد می کند.

 

اوریون

وی درخصوص اوریون عنوان کرد: اوریون یک بیماری است که در اوج گرما و در فصل تابستان اتفاق می افتد که بیشتر کودکان را درگیر می کند، عطسه و سرفه به فرد آلوده منتقل، و درد عضلانی، کاهش اشتهاء و ضعف از اینگونه موارد است.

 

تورم چشم

رضایی متذکر شد: در پوشش خارجی و داخلی چشم به دلیل باکتری و عفونت ویروسی، چشم ملتهب می شود و در طول فصل رشد، و به صورت آلرژن نمایان می شود که به شکل قرمزی با خارش و ترشح همراه است و برای جلوگیری از طولانی شدن درمان و تورم چشم شستن دست ها و چشم ها توصیه می شود.

وی به راهکارهای جلوگیری از گسترش بیماری ها در فصل تابستان اشاره کرد و گفت: خوردن ۲ الی۳ لیتر آب در فصل تابستان به خانواده ها توصیه می شود، کاهش مصرف الکل و کافئین و، محافظت در برابر آفتاب با استفاده از عینک و کلاه و کرم ضد آفتاب، شستشوی مرتب دست ها و استحمام مناسب، خوردن غذاهای سالم، دوری از غذاهای خیابانی و تنقلات، رژیم غذایی مناسب دارای فیبر، غلات، سبزیجات، خواب کافی، تمرینات ورزشی جلوی بیماری ویروسی را می گیرد.

 

کهیر پوست

دکتر رضایی اشاره ای هم به کهیر پوستی کرد وگفت: کهیر به صورت راش های برجسته و خارش دار بر روی پوست بروز می کند و دلیل آن قرار گرفتن در معرض یک آلرژن مانند لباس تنگ، و یا بیماری زمینه ای است که انواع مختلفی دارد، و ۲۰ درصد افراد در جهان ممکن است تحت تاثیر کهیر پوستی قرار گیرند که رایج ترین آن کهیری که بر اثر آلرژن بوجود می آید و محصولاتی مانند کیوی، موز، انبه، افزودنی های خوراکی و وسایل بهداشتی و آرایشی را می توان اشاره کرد.

وی ادامه داد: کهیر در محیطی که در دمای شدید نور خورشید یا مالیدن پوست، کمربند سفت و یا بالارفتن دمای بدن بوجود می آید اشاره کرد.

این پزشک لامردی تصریح کرد: کهیر ناشی از بیماری های زمینه ای مانند عفونت های زمینه ای مانند؛ آبله مرغان، سرماخوردگی، تب، عفونت های باکتری مثل عفونت دستگاه ادراری و انگل های روده ای باعث کهیر می شوند.

وی گفت: هر چیزی که باعث التهاب رگ های خونی بشود باعث ایجاد کهیر می شود، و کهیرها معمولا پس از مدتی خودبه خود از بین می روند.

او افزود: کهیر مزمن یک بیماری که پزشکان علت اصلی آن را نمی دانند شاید به دلیل عارضه حاد یا خودایمنی بهمراه داشته باشد که ممکن این فرد ماهها و یا سالها این را تجربه کند.

دکتر رضایی گفت: کهیر واگیردار نیست و از شخصی به شخص دیگر منتقل نمی شود که دربعضی مواقع با یک عفونت مسری همراه می شود و در معرض به یک بیماری خطرناک به نام آنافیلاکسی قرار می گیرد که باعث افزایش ضربان قلب، سیاهی رفتن چشم ها از دیگر نشانه این بیماری است.

او گفت: با استفاده از صابون ها می شود از گسترش کهیر جلوگیری کرد، عطرافشانی گل ها و استرس از راه های گسترس کهیر است.

 

آلرژی تابستانه چگونه درمان می‌شود؟

وی تصریح کرد: داروهای بدون نسخه برای درمان آلرژی فصل تابستان شامل آنتی هیستامین‌، داروهای ضد احتقان، اسپری ضد احتقان بینی، اسپری بینی کورتیکواستروئید، قطره چشم و سرم شستشوی بینی می‌ شود استفاده کرد.

این پزشک عمومی افزود: اگر این داروهای بدون نسخه به تسکین علائم آلرژی کمکی نکرد، پزشکان ممکن است داروهایی مانند آنتاگونیست‌های گیرنده لکوترین (LTRAs) و اسپری بینی آتروونت حاوی ایپراتروپیوم بروماید را تجویز کنند.

وی در پایان، ضمن تشکر و قدردانی از صابری زاده خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری بابت این مصاحبه اظهار کرد: ایمنی درمانی نیز می‌تواند در این زمینه مؤثر واقع شود؛ در این روش افراد مبتلا به آلرژی دوز پایینی از مواد آلرژی‌زا را از طریق آمپول، قرص و قطره دریافت می‌کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار