رییس هیئت مدیره کارخانه قند ممسنی با بیان اینکه الان توپ در زمین بخش دولتی است، قول شکر خام را دادند اما نتوانستند فراهم کنند، گفت: بینی و بین الله ما تصمیمان راه اندازی آنجاست و تلاشمان بر راه‌اندازی است و تلاش می کنیم زودتر راه اندازی شود. ما قرارمان این بود بخش شکری را راه بیندازیم و واقعا منتظر شدیم. مکاتبات ما با مجموعه های دولتی از پیش از پایان تعمیرات شروع شد و روی این قضیه حساب کرده بودیم، اما نتیجه‌ای نگرفتیم. قصد ما این بود که زمانی که تولید با شکر خام شروع شد، تعمیرات بخش چغندری هم به صورت موازی پیش ببریم که نشد و الان در این نقطه هستیم.
کد خبر: ۱۱۰۶۶۲۰
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۱ 23 May 2023

تابناک فارس به نقل از فارس: سفر هیئت دولت به فارس ۲۲ مهرماه سال ۱۴۰۰ اتفاق افتاد، در مدت حضور یک روزه رئیس جمهور در شیراز، نمایندگان او به شهرستان‌های استان اعزام شدند. در این میان صولت مرتضوی، معاون اجرایی وقت رییس جمهور به شهرستان رستم و نورآباد ممسنی رفت و پررنگ‌ترین اقدامش بازدید از کارخانه قند ممسنی بود.

این کارخانه عظیم که تنها واحد صنعتی شهرستان‌های رستم و ممسنی است و در روزگار رونق ۳۵۰ نفر کارگر در آن مشغول بودند، پس از گذراندن فراز و نشیب‌های بسیاری که نقطه شروعش خصوصی سازی ناسالم و واگذاری آن به فردی که بعدها با عنوان سلطان شکر به شهرت رسید و در محاکم قضایی محاکمه شد، بود؛ اکنون سالهاست که به‌طور مطلق تعطیل است.

پس از سفر رئیس‌جمهور به فارس و پیگیری معاون اجرایی وی، امیدها برای بازراه‌اندازی کارخانه پررنگ شد و مدیریت عالی استان موظف به این کار شد، جلسات پی در پی در تهران، شیراز و شهرستان رستم برگزار شد اما متاسفانه نتیجه عملی که بتوان آن را در انظار عمومی به مردم ارائه داد حداقل تاکنون نداشته است.

بخش خصوصی از عدم همکاری بخش دولتی گلایه دارد و دولتی ها نیز از ناتوانی مالک در جلب اعتماد حرف می‌زنند.

همزمان کارگران این منطقه محروم مطالباتی دارند که سالهاست در انتظار پرداختش به‌سر می‌برند و از مسیر مرجع قضایی در حال پیگیری هستند.

قضیه انبار شکر، مشت نمونه خروار

قضیه انبار تنها یک نمونه از موانع راه اندازی کارخانه است که بیش از هشت ماه است میان دو بخش دولتی و خصوصی در رفت و برگشت است.

پس از پایان تعمیرات اساسی و بروزرسانی، کارخانه برای راه اندازی استحصال شکر سفید از خام به خوراک نیاز داشت، موضوعی که مجدداً سبب بازدید کارشناسان سازمان غلات از کارخانه و محل در نظر گرفته شده برای دپوی شکر خام شد. خروجی بازدید عدم تایید انبار و اعلام نیاز به تعمیر بود.

اکنون بیش از هشت ماه است که یک تعمیر ساده و استاندارد سازی انبار به یکی از موانع و شاید بهانه های اصلی احیای کارخانه تبدیل شده است و مدیران دولتی از مهرماه سال گذشته تا کنون بلااستثنا در مصاحبه های خود با فارس اعلام کرده اند که انبار آماده نیست.

بازدید خاموش

محمدهادی ایمانیه، استاندار فارس، هفته گذشته در پنجاه و هفتمین سفر شهرستانی خود وارد شهرستان های رستم و ممسنی شد و در حالیکه با گذشت بیش از یکسال و نیم از سفر هیئت دولت به فارس، شرایط باید به سمتی می‌رفت که کارخانه قندممسنی اکنون احیا شده و‌ نشاط تولید سراسر آن را گرفته باشد، از کارخانه خاموش و سوت و کور قند، نه چندان سرزده بازدید کرد و در ادامه جلسه‌ای با حضور استاندار و سایر مدیران ارشد استان جهت بررسی شرایط کارخانه تشکیل شد.

محسن ربانی زاده، معاون اقتصادی استاندار فارس در این باره به خبرگزاری فارس گفت: با توجه به پیگیری هایی که از قبل انجام شده بود با سرمایه گذار صحبت کردیم که راه اندازی کارخانه را باید در وقت در اسرع وقت پیگیری کرده و‌ انجام دهد، هرچند که دستگاه ‌های فاز دوم نیز وارد کارخانه شده است.

حداقل بیست میلیارد بدهی به کارگران

وی با بیان اینکه سرمایه گذار بخش قابل توجهی از اصل بدهی به کارگران را پرداخت کرده است. ادامه داد: دو هفته پیش دو میلیارد و نیم پرداخت شد و روز پنجشنبه در جلسه ای که در شهرستان مصیری با حضور استاندار و نماینده مردم رستم و ممسنی در مجلس و مدیران کل تشکیل شد، سرمایه ‌گذار پذیرفت دو میلیارد دیگر پرداخت کند.

ربانی زاده گفت: مطالبات کارگران که حدوداً هفتاد نفر هستند بر اساس نظر مرجع قضایی سی میلیارد تومان بوده که تقریبا ده میلیارد آن متفرقه پرداخت شده است اما حداقل بیست میلیارد دیگر باید پرداخت شود. این حق مسلم کارگران است و باید حتما پرداخت شود.

معاون اقتصادی استاندار فارس گفت: در جلسه ای که تشکیل شد، رئیس دادگستری شهرستان هم حضور داشت و قرار شد هیچ اقدام قضایی فعلاً در خصوص کارخانه انجام نشود و هیچ توقیفی در خصوص ماشین آلات صورت نگیرد که انشاالله هم سرمایه‌گذار پیگیری کند تا در آینده نزدیک کارخانه را به بهره برداری برساند.

وی افزود: همچنین در کنار تلاش سرمایه گذار ما از طریق هیئت حمایت از صنایع کشور پیگیری می‌کنیم که در صورت ضرورت ورود کند و با استفاده از ابزارهای قانونی که در اختیار دارد بتواند از این کارخانه حمایت کند تا به زودی هر دو فاز به بهره برداری برسد.

معاون استاندار فارس گفت: چیزی که سرمایه گذار و مالک عنوان کردند یک ماه فرصت می خواهد برای راه اندازی فاز یک و سه ماه برای فاز ۲. البته موانع و مشکلاتی بوده که تاکنون سرمایه گذار نتوانسته به بهره‌برداری برساند، که بخشی از آن توجیه‌پذیر است، مشکلاتی مثل چالش های محلی یا آزاد شدن ماشین آلات از گمرک که سبب شد وعده هایی سابق محقق نشود، اما یک بدبینی و عدم اطمینان در خصوص قول ‌ها و وعده های سرمایه گذار وجود دارد، به همین دلیل ما چاره ای نداریم که از دو مسیر کار را دنبال کنیم. هم به حرف سرمایه گذار اعتماد کنیم، هم هیئت حمایت را پای کار بیاوریم. که به زودی شاهد راه اندازی کارخانه و اشتغال حداقل سیصد نفر باشیم.

تامین شکر خام باید پیگیری شود/ باز هم انبار شکر

ربانی‌زاده در پاسخ به این پرسش که وقتی شکر خام به سرمایه‌گذار داده نشده و کارخانه خوراک ندارد، چگونه یک ماه دیگر فاز یک راه‌اندازی شود؟ گفت: فاز یک مربوط به تصفیه شکر خام است که یا باید از طریق LC داخلی و ضمانت نامه‌های داخلی انجام شود یا تامین مالی شود و شکر خام از سمت شرکت بازرگانی دولتی فراهم شود.

وی افزود: اگر هیئت حمایت از صنایع وارد کارخانه شود، این امکان وجود دارد که با توجه به تعاملاتی که هیئت با شرکتهای دولتی دارد، شکر خام فراهم شود.

ربانی زاده تصریح کرد: در این یک ماه باید خوراک کارخانه پیگیری شود، بانک‌ها هماهنگ شده‌اند و مقرر شد مالک ضمانت لازم را بیاورد تا شکر خام تأمین شود.

وی افزود: مهم این است که محل دپوی شکر خام اول آماده شود. چیزی که نظارت کردند، عنوان شده هنوز انبار آماده نیست. وقتی مهیا شد، با جدیت بیشتری یا از طریق حمایت‌های بانکی و یا از سوی بازرگانی دولتی یا سازمان پیگیری می‌شود.

شخصا حضور هیئت حمایت را پیگیری می کنم

معاون اقتصادی استاندار فارس در خصوص احتمال ورود هیئت حمایت از صنایع کشور به کارخانه قند ممسنی گفت: با توجه به رایزنی‌های که استاندار از ۳ ماه قبل داشت، شرایط حضور هیئت حمایت فراهم شده است. ما مهلتی که سرمایه گذار خواسته را به وی داده‌ایم که اکنون این مهلت پایان یافته، هرچند که عذرهای موجهی دارد. اما در هفته جاری شخصا با حضور در وزارت کار و صمت این موضوع را در ادامه رایزنی‌های قبل پیگیری کرده تا هیئت حمایت کار خود را شروع کند.

امیدواریم به جذب چغندر پاییزه برسیم

حامد تاجی، رییس هیئت مدیره کارخانه قند ممسنی، در تشریح شرایط این واحد تولیدی گفت: قرار شده بود ما فاز اول کارخانه که تصفیه شکر خام بود را آماده کنیم، کار تعمیرات اساسی انجام شد و متولی امور صنعت که معاون صنعت سازمان سمت استان فارس است با خواست معاون استاندار فارس از کارخانه بازدید کرد کارخانه تایید شد. صورتجلسه این بازدید نیز موجود است.

وی ادامه داد: ما تعمیرات را به پایان را رساندیم و در حضور نماینده شهرستان تست آب گرم انجام شد. بعد از این قرار بود بخش دولتی شکر خام در اختیار ما قرار دهند که متاسفانه این اتفاق نیفتاد و ما که دیدیم نتیجه‌ای ندارد، قرار داد را پیمانکار فنی برای تعمیرات اساسی و به‌روز رسانی فاز چغندری بستیم. پیمانکار هم مراجعه کرده اما کارگران مانع فعالیت شدند.

تاجی گفت: جلساتی که سه‌شنبه گذشته در فرمانداری شهرستان رستم و پنجشنبه گذشته برگزار شد، همچنین حضور استاندار در شهرستان و کارخانه نهایتا منتج به این تصمیم شد که امنیت برقرار شود تا پیمانکار فعالیتش را شروع کند.

وی تصریح کرد: قرارداد منعقد شده چهار ماهه است، اما با توجه به چالش های موجود، شاید بین پنج تا شش ماه طول بکشید و امیدوارم به جذب چغندر پاییزه شهرستان برسیم.

تعمیر انبار نهایتا یک هفته زمان می‌برد

رییس هیئت مدیره کارخانه قند ممسنی در مورد وضعیت انبار شکر کارخانه گفت: تعمیر انبار شکر خام که بحثش مطرح شده نهایتاً یک هفته بیشتر زمان نمی‌برد، ما برای تعمیر برنامه داشتیم اما ظاهراً برخی افراد حاضر در محل اجازه نداده بودند این دیوار چینی انجام شود. از سه‌شنبه کار تعمیر آغاز می‌شود و اوایل هفته آینده نیز به پایان می‌رسد.

اصل مطالبات پرداخت شده است

وی همچنین در تشریح مطالبات کارگران گفت: اصل مطالبات صد در صد پرداخت شده و یک ریال بدهی نداریم. بحث تأخیر و تادیه مطرح شده است که یکسری اختلافات وجود داشت و طبق گفته وکیل ما، قرار شده با تعیین کارشناس، محاسبات انجام شده و مغایرت گیری شود؛ چون اعداد و ارقامی مطرح می‌شود که مورد تایید و وثوق ما نیست و ما معتقدیم یکسری احکام که مشمول تاخیر و تادیه نمی‌شوند محاسبه شده و در حال پیگیری هستیم؛ ولی اصل مطالبات واریز شده و قابل استعلام است.

 

دولت یک گرم شکر خام ندارد

تاجی در توضیح شکرخام و فروش آن در دوران مالکیت قبلی و همچنین اظهارات بخش دولتی که گفته می‌شود سرمایه‌گذار نتوانسته اعتماد ما را برای همکاری بیشتر جلب کند، گفت: شکرهای خام دولتی که تحویل کارخانه بودند، در زمان عدم حضور مالک قبلی و مالک جدید، که ما آن زمان مسیولیتی نداشتیم، با حکم مرجع قضایی به فروش رفته و مبلغ ریالی آن میان پرسنل تقسیم شده است.

وی افزود: من شخصا به GTC مراجعه کردم و مدیر بازرگانی دولتی اعلام کرد: دولت یک گرم شکر ندارد بدهد و دیگر هم تصمیم ندارد شکر وارد کند. در جلسه ای هم که سه‌شنبه گذشته در فرمانداری تشکیل شد، بودند برخی افراد که این موضوع را تایید کردند. اینکه گفته می‌شود نتوانستیم اعتماد کنیم و غیره و ذلک را نمی توانم قبول کنم.

بینی و بین الله ما تصمیمان راه‌اندازی کارخانه است/ معطل قول بخش دولتی شدیم

رییس هیئت مدیره کارخانه قند ممسنی با بیان اینکه الان توپ در زمین بخش دولتی است، قول شکر خام را دادند اما نتوانستند فراهم کنند، گفت: بینی و بین الله ما تصمیمان راه اندازی آنجاست و تلاشمان بر راه‌اندازی است و تلاش می کنیم زودتر راه اندازی شود. ما قرارمان این بود بخش شکری را راه بیندازیم و واقعا منتظر شدیم. مکاتبات ما با مجموعه های دولتی از پیش از پایان تعمیرات شروع شد و روی این قضیه حساب کرده بودیم، اما نتیجه‌ای نگرفتیم. قصد ما این بود که زمانی که تولید با شکر خام شروع شد، تعمیرات بخش چغندری هم به صورت موازی پیش ببریم که نشد و الان در این نقطه هستیم.

تعمیرات فاز چغندری ۴ تا ۶ ماه طول می‌کشد

وی خاطرنشان کرد: ۱۴ اردیبهشت قرار داد با پیمانکار بخش چغندری منعقد شد. پیمانکار هم از با سابقه های صنعت قند است و ظرف همین هفته نیروهای وی در کارخانه‌ برای آغاز به‌روز رسانی و تعمیرات اساسی بخش چغندری مستقر خواهند شد. و امیدوار هستم بین ۴ تا ۶ ماه کار تمام شود.

تاجی در خصوص بازدیدی که دی ماه گذشته از کارخانه شد و ابهامات در مورد تکمیل تعمیرات کارخانه گفت: به ما اعلام شد که صورتجلسه تایید به‌روزرسانی کارخانه که توسط نماینده سازمان صمت استان فارس امضا شده را قبول ندارند و تیمی از سوی استانداری برای بازدید از کارخانه فرستاده شد، برای امور تخصصی از فردی کمک گرفتند که پیش از این کارگر کارخانه قند بود. اما سوال این است کارخانه ای که خاموش بوده و برقش وصل نبود، بدون روشن کردن، چطور تشخیص دادند که تعمیرات انجام نشده است.

وی افزود: در گزارش زده شد دو حلقه چاه خشک شده، در حالی که وقتی این موضوع مطرح شد، فرماندار شهرستان هم گفت من بازدید کردم که آب داشت!

به گزارش فارس؛ کارخانه قندممسنی از معدود کارخانه های قدیمی استان است که همه تجهیزاتش موجود بوده و موانع و مشکلاتی که کارخانه های آی تی آی و آزمایش با آن روبرو هستند را ندارد. راه‌اندازی این واحد صنعتی تنها به عزمی راسخ و تدبیر صحیح نیاز دارد. موانعی چون اعتراضات مداوم کارگری که کار را برای احیای کارخانه سخت کرده، با اقدامات اقناعی عمیق و گفتگوهای چهره به چهره نیاز دارد. موضوعی که بارها در سلوک رییس جمهور دیده شده و رهبری انقلاب نیز مدیران کشور را به آن توصیه کرده‌ است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار