یک کارشناس علمی رصدخانه لارستان گفت: ماه در کمترین فاصله با زمین به حدود ۳۵۶ هزار کیلومتری کره خاکی ما می‌رسد و در دورترین نقطه نسبت به زمین، حداکثر بیش از ۴۰۶ هزار کیلومتر با زمین فاصله خواهد داشت.
کد خبر: ۱۱۰۶۹۸۷
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۰ 25 May 2023

تابناک فارس به نقل از ایمنا: فاطمه فخرایی‌فرد با اشاره به اینکه ماه جمعه -پنجم خرداد- ساعت ۵:۰۸ به اوج زمینی می‌رسد، اظهار کرد: ماه در این زمان ۴۰۴ هزار کیلومتر با زمین فاصله خواهد داشت. در واقع ماه به دورترین نقطه در امتداد مدار خود به زمین خواهد رسید و کمی کوچک‌تر از زمان‌های دیگر به نظر می‌رسد. فاصله ماه از زمین متفاوت است زیرا مدار آن کاملاً دایره‌ای نیست و کمی بیضی شکل است.

 

وی افزود: ماه در کمترین فاصله با زمین به حدود ۳۵۶ هزار کیلومتری از کره خاکی ما می‌رسد و در دورترین نقطه نسبت به زمین، حداکثر بیش از ۴۰۶ هزار کیلومتر با زمین فاصله خواهد داشت و به همین دلیل در اعلام فواصل اجرام آسمانی معمولاً میانگین فاصله مدنظر قرار می‌گیرد که برای ماه ۳۸۵ هزار کیلومتر است. اندازه زاویه‌ای آن نیز بین ۲۹.۴ و ۳۳.۵ دقیقه قوسی متفاوت است، روشنایی آن نیز تغییر می‌کند. اگرچه تشخیص این مسئله در عمل و با چشم دشوار است، زیرا فازهای ماه همزمان تغییر می‌کنند. ماه هفت‌روزه در امشب ۳۹ درصد روشنایی دارد.

برچسب ها: نجوم ، پدیده نجومی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار