پدر علم آب‌شناسی و استاد دانشگاه شیراز با اشاره به اینکه یک قطره آب از کانال‌ها وارد خرامه نمی‌شود، بیان می‌کند: امروز در حال تاوان دادن کشت برنج در سال‌های گذشته هستیم و وضعیت شهرستان خرامه و دریاچه طشک و بختگان به شدت نگران کننده است.
کد خبر: ۱۱۰۷۴۴۲
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۹ 28 May 2023

تابناک فارس به نقل از ایلنا: پدر علم آب‌شناسی معتقد است باید براساس داده‌ها اظهار نظر شود و پیش‌تر گفته است «امروزه تغییر اقلیم توجیهی شده برای پوشش خطاهای مدیریتی در ۳۰.۴۰ سال گذشته، که این امر خلاف واقع است.»

افزون بر بحران منابع آب سطحی، بحران منابع آب زیرزمینی و تراز منفی و فرونشست بیشتر دشت‌های استان نشان می‌دهد که دامنه بحران آب فارس از مرز فاجعه عبور کرده است.

پژوهش‌های کاربردی وسیع در زمینه‌های مختلف کشاورزی نشان می‌دهد علل بحران آب سطحی و زیرزمینی، مسائل و مشکلات اضافه برداشت آب زیرزمینی و چالش‌های آب نامتعارف است و یکی از دلایل اصلی این بحران‌عدم توجه به بیلان در مقیاس حوضه آبخیز است.

منابع آبی همچنان به منابع زیر زمینی فارس بدهکارند

پدر علم آب‌شناسی و استاد دانشگاه شیراز با بیان اینکه اضافه برداشت‌های آب در سال‌های گذشته باعث شده تا منابع آبی همچنان به منابع زیر زمینی فارس بدهکار باشند، می‌گوید: با توجه به اینکه بارندگی‌های اخیر می‌تواند کمی وضعیت آب را بهتر کند اما شوربختانه این بارندگی‌ها تاثیری در بحران آب ندارد.

پرفسور عزت الله رئیسی اردکانی در گفتگو با ایلنا می‌افزاید: اضافه برداشت آب در سال‌های گذشته آنچنان سفره‌های زیر زمینی آب را در استان فارس پایین برده است که بارندگی‌ها نمی‌تواند تاثیری بر این بحران اساسی داشته باشد.

وی ادامه می‌دهد: به رغم اینکه در ۳ الی ۴ سال گذشته مطالعات دقیقی بر سفره‌های زیر زمینی آب در استان فارس نداشته‌ایم اما از سال ۸۶ تا سه سال گذشته روند برداشت و وضعیت آب‌های زیر زمینی استان نزولی بود و میزان برداشت منابع آب بیش از میزان بارندگی بوه است.

 

فارس با بحران ۱۰۰ درصدی آب مواجه است

پدر علم آب‌شناسی با اشاره به اینکه احتمالا بارندگی‌ها تاثیری در منابع و سفره‌های زیر زمینی استان فارس نخواهد داشت، تصریح می‌کند: استان فارس همچنان با بحران ۱۰۰ درصدی آب مواجه است.

رئیسی، آب جهت کشت برنج را طی سال‌های گذشته از سهم دریاچه طشک، بختگان و منطقه خرامه عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: متاسفانه سال‌ها است که منطقه هفت بند خرامه و دریاچه طشک و بختگان آبگیری نمی‌شوند.

وی با اشاره به اینکه یک قطره آب از کانال‌ها وارد خرامه نمی‌شود، بیان می‌کند: امروز در حال تاوان دادن کشت برنج در سال‌های گذشته هستیم و وضعیت شهرستان خرامه و دریاچه طشک و بختگان به شدت نگران کننده است.

استاد دانشگاه شیراز می‌گوید: میزان ورودی دریاچه طشک و بختگان در سال‌های بسیار دور حدود ۶۰۰ متر مکعب بوده است که در سال‌های گذشته به صفر رسیده است و از سال ۸۶ تاکنون عملا هیچ آبی وارد دریاچه طشک و بختگان نمی‌شود.

رئیسی با اشاره به اینکه زمانی ورودی آب به دریاچه طشک و بختگان باعث آبیاری انجیرستان استهبان شده بود، می‌افزاید: در سال‌های گذشته شاهد این موضوع هستیم که انجیرستان استهبان با تانکر آبیاری می‌شود که این موضوع عمق فاجعه را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه میزان بارندگی دریاچه بختگان و طشک حدود ۲۰۰ میلی متر و در بالادست ۵۰۰ الی ۶۰۰ میلی متر است، می‌گوید: در شرایط فعلی بدون هیچ هزینه‌ای و پمپاژ در حال حفر چاه هستیم و با این آب‌ها به مزارع آب می‌رسانیم.

 

فرهنگ‌سازی نکردیم

چهره برتر آب کشور با بیان اینکه در سال‌های گذشته نتوانستیم در میان مردم و مدیران فرهنگ‌سازی انجام دهیم که دارای آب ثابتی هستیم، بیان می‌کند: برداشت آب از یک مکان باعث بروز مشکل در این حوزه می‌شود.

استاد دانشگاه شیراز با اشاره به اینکه طبق مطالعه‌ای که در سد سیوند داشته‌ایم هدف اصلی احداث این سد جلوگیری از سیلاب منطقه مرودشت بود، ادامه می‌دهد: بروز سیلاب در سال‌های دور در شهرستان مرودشت و محدوده آن باعث راه اندازی سد سیوند شد.

حفر چاه دریاچه کافتر را خشک کرد

وی با بیان اینکه حفر چاه‌های زیاد در مناطق بالادست سد سیوند و سرحد دو دانگه سبب شد تا دریاچه کافتر در بالادست سد سیوند خشک شود، می‌گوید: متاسفانه سطح آب زیر زمینی در این قسمت به ۳۰ متر زیرزمین و کف دریاچه کافتر رفته است و حفر چاه‌ها باعث شده تا آب‌های دریاچه به سمت چاه‌ها روانه شود.

پدر آب ایران که معتقد است مدیران در سال‌های گذشته به بخش آب دید نقطه‌ای داشته و به صورت کلی به آن نگاه کرده‌اند، تصریح می‌کند: کل حوزه آب از ابتدا تا آخرین نقطه که خلیج فارس می‌شود باید با یک برنامه ریزی مناسب به آن نگاه کرد و در این بخش‌ها باید پروژه تعریف شود.

رئیسی با اشاره به اینکه مسئولان اجازه دارند که از آب سیلابی که به خلیج فارس می‌رود استفاده کنند، بیان می‌کند: مسئولان می‌توانند با استفاده از این آب در بخش‌های سدسازی و احداث دریاچه‌های مصنوعی استفاده کنند.

این استاد دانشگاه شیراز با اشاره به اینکه طی سال‌های گذشته در منابع آبی، اصل توسعه پایدار در استان فارس رعایت نشد، ادامه می‌دهد: جبران این موضوع بسیار مشکل و دشوار شده است و حفر چاه‌ها و شهرسازی باعث شده آب به پایین دست نرسد.

رئیسی عنوان می‌کند: بحران آب در استان فارس با مشکل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مواجه است و با مشکل فنی مواجه نیست.

 بحران آب در ایران یکی از بزرگترین مشکلاتی است که در سال‌های اخیر تمام جوانب زندگی و صنعت را تحت تاثیر قرار داده است و دلایل زیادی برای رخ دادن این بحران وجود دارد که برخی به شرایط آب و هوایی و اقلیمی مرتبط بوده و برخی به دلیل سو مدیریت در این حوزه بوده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار