انتظار می‌رود که نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تاسی از منویات مقام معظم رهبری در عزل و نصب‌ها دخالت نکنند و به وظیفه ذاتی خود که قانون گذاری است در جهت منافع ملت حرکت کنند بلکه شاهد پویایی بهتر آنان باشیم.
کد خبر: ۱۱۰۷۴۴۸
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۹ 28 May 2023

تایناک فارس به نقل از شیرازه: جا دارد در سالروز افتتاح اولین دوره مجلس شورای اسلامی که در تاریخ ۷ خرداد ۱۳۵۹ انجام شد یادی از مرحوم آیت الله سیدحسن مدرس کنیم؛ شایسته است که نمایندگان محترم مجلس با مطالعه شخصیت اخلاقی، اجتماعی و سیاسی این مرد بزرگ، او را الگوی خود قرار دهند و در عمل از ویژگی‌های بارز اخلاقی و سیاسی وی تبعیت نمایند.

مرحوم مدرس حتی در دورانی که نماینده مجلس بود، بسیار ساده می‌زیست، لباس او جامه‌ای کرباسین بود و همان غذایی را می‌خورد که مردم عادی می‌خوردند، در منزل محقری مسکن کرده بود و حصیری بیش زیر پا نداشت، به طوری که مورد اعتراض دوستان خود واقع می‌شد چون معتقد بود اگر حرف حق خود را آزادانه بیان می‌کند، برای این است که چیزی ندارد که از دست بدهد و از کسی هم چیزی نمی‌خواهد.

مجلس عصاره فضائل ملت است

مجلس شورای اسلامی چکیده خون هزاران شهید است که برای برافراشتن پرچم اسلام جانفشانی‌ها کردند یا این‌گونه بگوییم که مجلس مجموعه‌ای از نخبگان مردم است که تبلور اراده ملت و عصاره زحمت‌های طاقت فرسای امتی سلحشور و مقاوم است که از این رو باید مظهر حاکمیت و قدرت مردم باشد و نمایندگان آن نیز باید در جهت اراده و خواست مردم و صلاح جامعه و اسلام گام بردارند.

از این رو جعفر قادری نماینده مردم شهرستان‌های شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با این رسانه، گفت: هر سال هفتم خردادماه اجلاسیه مجلس صورت می‌گیرد و در یک دوره ۴ ساله ،۴ اجلاسیه دارد، مجلس یکی از نهادهای مهم کشوری است که دو وظیفه مهم قانون گذاری و نظارت را برعهده دارد و در کنار قوه مجریه و قضائیه تکمیل کننده نهادهای نظام است همان‌طور در کنارشان مجموعه‌های وابسته به رهبری تکمیل کننده نهادهای کشور هستند.

وی در خصوص وظیفه مجلس بیان کرد: کار مجلس ریل‌گذاری برای انجام فعالیت‌های اجرایی و قضایی و همچنین نظارت براجرای قوانین صحیح توسط دولت و قوه قضائیه است و اگر نمایندگان اهمیت و جایگاه خود را به خوبی درک کنند اعمال و رفتارشان باید مبین فضائل ملت باشند ،ملتی که ایثارگر و در پیگیری اهداف‌ها و آرمان‌ها حاضرند از دارایی‌شان بگرند می‌بایست نمایندگان در عملکردشان مردمی بودن،ساده زیستی ، تعامل با مردم و مبارزه با جریان‌های فاسد و زیاده خواهی‌های استکبار جهانی را سرلوحه خود قرار دهند که با رعایت امثال این‌گونه موارد به درستی می‌توانند مردم فهیم و استعمار ستیز را نمایندگی کنند.

نماینده شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت روحیه مردم‌داری نمایندگان بیان کرد : در مجلس نیازمند افراد توانمندی هستیم که در حوزه‌های قانون‌گذاری و نظارتی اشراف و تسلط داشته باشند و از ساده زیستی و مردمی بودن برخوردار باشند و حتی اگر تمکن مالی دارند تظاهر به اشرافی‌گری نکنند بلکه روحیه مردم‌داری را حفظ کرده باشند.

قادری یکی از وظایف مهم نمایندگان مجلس شورای اسلامی را پیگیری مطالبات مردم دانست و افزود : نمایندگان به‌عنوان خادمان ملت باید نسبت به خواسته‌های مردم صادقانه برخورد کنند و اگر در جایی مطالبات مردم قابل پیگیری بود حتما دنبال کنند ، تعامل با مجموعه‌های محلی ،استانی و ملی داشته باشند.

وی در ادامه افزود: نمایندگان مجلس بدون همکاری مجریان نمی‌توانند به تنهایی کاری را پیش ببرند و در عین حالی که خود وجه راه انداز یا ایجاد کننده جریان‌های اجرایی باشد باید از ظرفیت نوع اجرایی در سطح استان تحت حوزه استحفاظی خود به خوبی استفاده کند و با ایجاد جریان‌ها و سرعت دادن به کارها محرک رشد توسعه باشد.

قادری پشت میز نشینی نمایندگان را ضعف بزرگ دانست و افزود: نماینده یک طبیب دواری است که باید بین مردم حضور داشته باشد و مسائل و مشکلات را با اشراف و تسلطی که بر موضوعات اجرایی و قانون گذاری دارد به خوبی تشخیص دهد به این معنا که مشکلات را ریشه‌یابی کند و در برطرف کردن آن‌ها برای مردم تعجیل کند و محرک رشد توسعه باشد و اگر در جایی از امکانات دولتی نیاز بود برای پیشبرد خدمت به مردم استفاده کرد،آنها را به خدمت بگیرد.

وی گفت: نمایندگان در خدمت رسانی به ملت باید به‌عنوان باز کننده راه و مسیر قانونی حرکت کند و درجایی که نیاز است در لوایح دولت اظهار و نظر کارشناسی کند و ایرادات را متذکر شود و در جایی که نیاز باشد طرح دهد چرا که این طرح می‌تواند مکمل لوایح دولت باشد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با توصیه به نمایندگان مبنی بر دوری از حواشی گفت: در مسائل ملی صاحبت نظر باشند و زننده گل به خودی نباشد تا بتواند در کنار جریان‌های سالمی که با مجلس همکاری می‌کنند حرکت کلی مجلس را به خوبی پیش ببرند چرا که نیازمند نمایندگانی هستیم که با تعامل با دولت کارها را پیش ببرند و در برطرف کردن ضعف دولت‌ها بی سر و صدا سعی کنند یار دولت باشند.

سخن پایانی؛

مجلس مهم‌ترین رکن اساسی دموکراسی و جامعه مدنی محسوب می‌شود که نمود عینی تصمیم‌گیری مردم در تعیین سرنوشت خود و مهم‌ترین پل ارتباطی قانونی مردم با حکومت است و رسالت دفاع از تمام حقوق قانونی مردم در قبال حکومت را به عهده دارد و به معنای واقعی کلمه مجلس بزرگترین امید و پناهگاه مردم است.

در نظام مبتنی بر مردم سالاری دینی آن‌چه وجه بارز است و به این صفت عینیت می‌بخشد، ارتباط سهل، بی‌واسطه و به دور از تشریفات غوغاسالارانه‌ی خادمان ملت با مردم است چرا که پر واضح است نمایندگی مردم که نزدیکترین حلقه‌ی اتصال به حاکمیت برای رفع مشکلات است، از این حیث دارای اهمیت بسیار ویژه و منحصر به فردی است.

انتظار می‌رود که نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تاسی از منویات مقام معظم رهبری در عزل و نصب‌ها دخالت نکنند و به وظیفه ذاتی خود که قانون گذاری است در جهت منافع ملت حرکت کنند بلکه شاهد پویایی بهتر آنان باشیم.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار