بارداری یکی از جالب‌ترین و پیچیده‌ترین تحولات بدنی است که یک خانم در طول زندگی خود تجربه می‌کند؛ چرا که روند طبیعی هر قسمت از بدن به طریقی تغییر پیدا خواهد کرد. معمولاً قبل از وقوع همه این اتفاقات، شاید حتی قبل از انجام تست مثبت بارداری، فرد متوجه خواهد شد که اشتهای او به طرز چشمگیری زیاد یا کم شده است. به‌عنوان‌مثال، غذاهای خاصی وجود دارد که قبلاً آن‌ها را دوست داشته است اما هنگام بارداری کاملاً از آن‌ها بیزار می‌شود یا غذاهایی نیز وجود دارد که قبلاً هرگز دوست نداشته است و با شروع بارداری میل به آن‌ها زیاد می‌شود. جای نگرانی نیست؛ این‌ها همه علائم ویار در بارداری است که ممکن است باعث شود فرد ناگهان اول صبح هوس خوردن مواد غذایی ترش، شیرین، شکلات یا بستنی کند.
کد خبر: ۱۱۰۷۴۶۴
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۸ 28 May 2023

در واقع ویار یا گرسنگی انتخابی، به هوسِ شدید نسبت به یک غذای خاص گفته می‌شود که با گرسنگی عادی متفاوت است. این وضعیت خصوصاً در زنان باردار دیده می‌شود. به ویارِ موادِ غیرخوراکی، پایکا گفته می‌شود. علت دقیق ویار بارداری به طور دقیق مشخص نشده است، اما می تواند به دلیل تغییرات هورمونی، افزایش جریان خون، کمبود مواد غذایی و شرایط خاص روانی در این دوران باشد.

به گزارش سینا پرس فارس، زهرا مغدانی کارشناس ارشد تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در کارگاه آموزشی امروز هفتم خردادماه با اشاره به اینکه پیکا یا ویار بارداری ممکن است در هر زمانی در طول دوران بارداری اتفاق بیفتد، اما اغلب در سه ماهه نخست، شایع تر است گفت: ماده غذایی مربوط به ویار مادر، ممکن است در دسترس نباشد، یا غذای غیر معقولی به نظر برسد و همچنین ممکن است فرد قبل از بارداری از آن ماده غذایی متنفر بوده باشد.

مغدانی خاطر نشان شد: علت دقیق ویار بارداری به طور دقیق مشخص نشده است، اما می تواند به دلیل تغییرات هورمونی، افزایش جریان خون، کمبود مواد غذایی و شرایط خاص روانی در این دوران باشد.

این کارشناس ارشد تغذیه در خصوص اینکه ویار بارداری نسبت به چه غذاهایی ایجاد می شود، افزود: انواع شیرینی ها مثل شکلات و بستنی، لبنیاتی مثل پنیر و خامه، میوه، سبزی ها، فست فود و غذاهای سرخ شده و در مواردی نسبت به مواد غیر خوراکی مانند خاکستر، پودر بچه، گچ، زغال چوبی، خاک، پودر قهوه، پوسته تخم مرغ، مو، صابون، پشم یا پارچه می تواند جزو موارد ویار مادر باردار باشد.

مغدانی اظهار داشت: اگر ماده غذایی که نسبت به آن ویار و هوس ایجاد شده برای جنین و مادر خطری نداشته باشد، مادر می تواند با خیال راحت آن را میل کند اما در صورتی که ویار نسبت به ماده غذایی مضر ایجاد شده باشد، به عنوان مثال فست فود، غذاهای چرب و شور، نوشیدنی های الکلی و یا حتی ترکیبات غیر خوراکی مثل خاک، صابون، بنزین و یا مواردی از این دست، باید از خوردن آن اجتناب کرده و هرچه سریع تر با پزشک مشورت کرد.

وی در باره درمان ویار با بیان اینکه ویار در افراد باردار اغلب به طور خود به خود از بین می رود، خاطر نشان شد: ویار یک مشکل بسیار رایج در سراسر جهان به ویژه در برخی جوامع است. در حالی که اغلب این وضعیتی است که افراد بدون نیاز به کمک دیگران بهبود پیدا می کنند، برای برخی می تواند یک مشکل جدی باشد. بیشترین خطر برای افرادی است که اقلام سمی، تیز یا مواردی که دستگاه گوارش آنها را مسدود کند مصرف می کنند. اما درمان‌ها و تکنیک‌های مراقبت از سلامت روان می‌تواند به بهبود این وضعیت کمک کند.

برچسب ها: تغذیه ، بارداری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار