فرماندار ویژه جهرم گفت: با توجه به شروع فصل گرما و امکان افزایش شیوع انواع بیماری های مشترک بین انسان و دام از جمله تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، کشتار غیر مجاز دام به ویژه در محورهای ورودی و خروجی شهرها، معابر عمومی، عرضه گوشت فاقد مهر دامپزشکی و خارج از یخچال ممنوع است.
کد خبر: ۱۱۰۷۶۱۸
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۲ 29 May 2023

تابناک فارس به نقل از فارس: شعبانی با بیان اینکه سلامتی شهروندان و بهداشت عمومی در اولویت و خط قرمز است، افزود: شهروندان باید از خرید گوشت و فراورده های خام دامی بدون مجوز دامپزشکی جدا خودداری کنند.

رئیس شورای سلامت شهرستان جهرم تاکید کرد: ۱۹ قصابی غیر مجاز در شهر جهرم شناسایی و توسط اداره دامپزشکی جهرم به مراجع قضایی معرفی شده و با آنان برخورد خواهد شد.

فرماندار ویژه جهرم گفت: از گروه‌های در معرض خطر شامل دامداران، کارکنان کشتارگاه‌ها، قصابان، خانم های خانه دار و همچنین روستائیان و عشایر که به نحوی با دام سروکار دارند، درخواست می شود با جلوگیری از رفتارهای مخاطره‌آمیز مراقب سلامتی خود باشند.

شعبانی عنوان کرد: رعایت اصول بهداشتی و استفاده از وسایل حفاظت فردی توسط کارکنان کشتارگاه، انتقال و عرضه‌کنندگان گوشت، نگهداری لاشه حداقل به مدت 24 ساعت پس از استحصال در اتاق سرد در کشتارگاه، خودداری از خرید گوشت‌های بدون مهر دامپزشکی، خودداری از مصرف گوشت تازه (گوشت خریداری‌شده باید به مدت حداقل 24 ساعت در یخچال 0 تا 4 درجه سانتی‌گراد، نگهداری و سپس، مصرف شود)، خودداری از مصرف جگر به‌صورت خام (جگر خریداری‌شده باید به مدت حداقل 48 ساعت در یخچال 0 تا 4 درجه سانتی‌گراد، نگهداری و سپس، مصرف شود) از جمله موارد مهم در مصرف گوشت است.

وی افزود: بر اساس این گزارش استفاده از دستکش، هنگام خرد کردن گوشت در مراکز عرضه و نیز منازل، اجتناب کودکان و روستائیان و دامداران از بازی و یا لمس کنه‌ها، خودداری از جدا و له‌کردن کنه‌ها توسط شیردوشان و دامداران، خودداری از پشم‌چینی دام‌ها، بدون استفاده از تجهیزات و لوازم ایمنی و حفاظت کننده، اجتناب از استراحت در مراتع و کوهستان‌ها بدون رعایت استفاده از وسایل ایمن و سم‌پاشی منازل و اصطبل‌های روستایی برای کاهش جمعیت کنه‌ها از دیگر موارد بهداشتی است.

نماینده عالی دولت در شهرستان جهرم با اشاره به اینکه تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از جمله بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است که نشانه درمانگاهی مشهودی در دام‌های آلوده ندارد، تاکید کرد: دستگاه های متولی با حساسیت خاصی نسبت به این موضوع توجه کنند و با تهدیدکنندکان سلامت مردم برخورد جدی کنند.

پایان پیام/ن

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار