رئیس اداره غدد و متابولیک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از غربالگری تیروئید 21 میلیون نوزاد و کودک و درمان 60 هزار بیمار طی 18 سال اجرای برنامه «برنامه کشوری غربالگری بیماری کم کاری تیرویید نوزادان» خبر داد.
کد خبر: ۱۱۰۷۶۵۳
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۱ 29 May 2023

 دکتر شهین یاراحمدی به مناسبت هفته تیروئید گفت: برنامه کشوری غربالگری بیماری کم کاری تیروئید نوزادان، یکی از مهم ترین و موفق ترین برنامه های سلامت است که در کشور اجرا می شود.

وی افزود: در این برنامه هر ساله بیش از 4000 نوزاد بیمار شناسایی و تحت درمان قرار می گیرند و با این اقدام از عقب ماندگی ذهنی ناشی از بیماری کم کاری تیروئید نوزادان، پیشگیری می شود.

وی بیان کرد: این برنامه در مدت عمر 18 ساله خود، بیش از 21 میلیون نوزاد (ایرانی و غیرایرانی) در کشور را مورد غربالگری قرار داده و تعداد بیش از 60 هزار بیمار را مورد درمان قرار داده و از عقب ماندگی ذهنی در همه آن ها پیشگیری کرده است.
گفتنی است روز جهانی تیروئید در 25 می (4 خرداد 1402) برای افزایش آگاهی در مورد این غده حیاتی در بدن نامگذاری شده است. پس از آن هفته اطلاع رسانی تیروئید نام گذاری شد و حتی در بعضی از کشور ها ماه اطلاع رسانی تیروئید وجود دارد. هدف این روز و هفته، ایجاد آگاهی و دانش مردم در ارتباط با یکی از مهم ترین غدد درون ریز، تیروئید، علل به وجود آمدن اختلالات آن و گزینه های درمانی موجود است.
این روز در سال 2007، توسط اعضای فدراسیون بین المللی تیروئید «روز جهانی تیروئید» اعلام شد. این تاریخ برای گرامیداشت تاسیس انجمن اروپایی تیروئید، که در 25 می 1965 تشکیل و برگزیده شد. پس از آن انجمن های علمی مرتبط با تیروئید و کشورها این روز و هفته را گرامی داشته و اقدامات مهمی در راستای سلامت تیروئید انجام داده اند.
در ایران، نیز، با توجه به شیوع بالای اختلالات تیروئیدی، هر ساله روز بین المللی تیرویید و هفته اطلاع رسانی آن (10-4 خرداد) مورد توجه قرار می گیرد و اقدامات آموزشی همگانی اعمال می شود.

پایان خبر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار