رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌ها در وزارت بهداشت با اشاره به تشخیص بروز ۹۵ هزار مورد ابتلا به اسکلروز متعدد (MS) در سراسر کشور، بیان کرد: در حال حاضر استان‌های اصفهان، شیراز و تهران دارای بیشترین تعداد ثبت نام بیماران مبتلا به اسکلروز متعدد هستند.
کد خبر: ۱۱۰۷۸۲۰
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ 30 May 2023

تابناک فارس به نقل از ایونا: دکتر امیرحسام علیرضایی، درباره آمار ابتلا به بیماری اسکلروز متعدد (MS) در کشور، بیان کرد: بر اساس آمار ثبت شده در سامانه بیماری‌های نادر تحت معاونت درمان وزارت بهداشت، تا کنون تعداد ۹۵ هزار بیمار مبتلا به اسکلروز متعدد شناسایی و در رجیستر ثبت شده‌اند.

وی اظهار داشت: در این آمار، آمده است که شیوع بیماری اسکلروز متعدد (MS) همچنان در خانم‌ها نسبت به آقایان به نسبت ۲.۵ برابر بیشتر است و این شیوع بیشتر در رده سنی ۲۰ تا ۴۵ سال مشاهده می‌شود.

او با اشاره به آمار جهانی نسبت شیوع بیماری اسکلروز متعدد (MS) که بر اساس آن به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، میانگین ۱۱۲ نفر مبتلا وجود دارد، افزود: این نسبت در کشورهای مختلف متفاوت است و در ایران، شیوع بیماری اسکلروز متعدد (MS) در حدود ۱۱۱ بیمار بر هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است. بنابراین، ایران در میان کشورهایی که شیوع بیماری اسکلروز متعدد (MS) در آن‌ها بالاست، قرار می‌گیرد.

آمار جغرافیایی بیماری اسکلروز متعدد (MS) در شهرهای کشور
وی در پاسخ به یک سوال درباره آمار جغرافیایی بیماری اسکلروز متعدد (MS) در شهرهای کشور، بیان کرد: در دهه‌های اخیر، شیوع این بیماری در کشور، به ویژه در مناطق شهری، افزایش یافته است و این نشان می‌دهد که تشخیص و کنترل بیماری در جوانان و افراد میانسال به دلیل شیوع آن به میزان متوسط تا بالا، بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: به طور متوسط، هر سال حدود ۵ هزار نفر جدید به تعداد افراد مبتلا به بیماری اسکلروز متعدد (MS) در کشور اضافه می‌شوند. در حال حاضر، بیشترین تعداد ثبت نام بیماران مبتلا به اسکلروز متعدد در استان‌های اصفهان، شیراز و تهران وجود دارد.

روش تأمین داروها برای بیماران مبتلا به بیماری اسکلروز متعدد (MS)
درباره روش تأمین داروها برای بیماران مبتلا به بیماری اسکلروز متعدد (MS)، وی توضیح داد: در حال حاضر، مشکلی درباره داروهای تولید داخلی ایران وجود ندارد و در برخی موارد، به دلیل تحریم‌ها، ممکن است کمبود در داروهای وارداتی رخ دهد؛ اما در حال حاضر این نیاز تأمین شده است و وزارت بهداشت بر تأمین داروهای جدیدتر و با اثر بخشی بالا مورد استفاده بیماران (مونوکلونال آنتی بادی) تأکید می‌کند.

درباره پوشش بیمه‌ای ارائه خدمات به بیماران اسکلروز متعدد (MS) پس از راه‌اندازی صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج، دکتر علیرضایی تصریح کرد: به منظور کاهش بار مالی بر بیماران، حمایت از آن‌ها در قالب تدوین بسته‌های حمایتی با دریافت نظر کمیته‌های علمی مشورتی صورت می‌پذیرد و با ابلاغ آن به واسطه بیمه پایه و صندوق بیماران خاص و صعب‌العلاج، بیماران از هزینه‌ها معاف می‌شوند. این بسته‌های حمایتی با هدف حمایت از بیماران تدوین و اجرا می‌شوند و بیماران باید دستمزدی را پرداخت نکنند.

 

برچسب ها: بیماری ، ام اس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار