برای کاهش فشارخون، توصیه می‌شود مصرف غذا‌های کنسروی و غذا‌های آماده که در خارج از منزل تهیه می‌شود را محدود کنیم، زیرا حاوی مقادیر زیادی نمک و چربی است.
کد خبر: ۱۱۰۸۵۶۴
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۵ 04 June 2023

 تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز گفت:امروزه فشارخون بالا یکی از مشکلات بهداشتی در جهان محسوب می‌شود؛ فشارخون بالا سبب افزایش خطر حملات قلبی، سکته و نارسایی کلیه را به همراه دارد و خطر این عوارض در صورت وجود بیماری دیابت، افزایش چشمگیری می‌بابد.
اعظم زمانی، افزود:اما فشارخون بالا قابل پیشگیری و درمان است و می‌توان با پیشگیری و کنترل آن، ناتوانی ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش داد.
به گفته این کارشناش تغذیه برای پیشگیری از این بیماری و بر اساس توصیه‌های استاندارد، بهتر است میزان نمک مصرفی روزانه کمتر از ۵‌گرم (یک قاشق مربا‌خوری) باشد؛ در واقع کل نمک مصرفی در تهیه غذا و نمکی که از نان، پنیر، رب گوجه فرنگی و سایر غذا‌های کنسروی، آماده و فست فود‌ها مصرف می‌شود باید کمتر از ۵ گرم در روز باشد. همچنین توصیه شده است بیماران قلبی، افرادی که فشار خون بالا دارند و افراد بالای ۵۰ سال، روزانه کمتر از ۳ گرم نمک مصرف کنند.

در چه غذا‌هایی مقدار نمک زیادی وجود دارد؟

زمانی ادامه داد:غذا‌های فرآوری شده و آماده از قبیل همبرگر، سوسیس و کالباس، ماهی دودی، غذا‌های کنسروی و انواع پیتزا، تنقلاتی نظیر چوب شور، ذرت بو داده، فرآورده‌های غلات حجیم شده، آجیل و مغز دانه ها، انواع سس‌ها از قبیل کچاپ، سس سویا و سس سالاد و رب گوجه فرنگی، انواع پودر سوپ آماده، سیب زمینی سرخ شده همراه با نمک، انواع چیپس و ترشی ها، از جمله مواد غذایی حاوی نمک فراوان است.

برای کنترل فشارخون چه نکاتی تغذیه‌ای را رعایت کنیم؟

• از غذا‌های متنوع استفاده شود؛ به عبارت دیگر روزانه از مواد غذایی موجود در پنج گروه اصلی غذایی (نان و غلات، میوه ها، سبزی ها، شیر و لبنیات، پروتئین ها) به مقدار توصیه شده مصرف کنیم.

• از غذا‌های سرشار از فیبر نظیر (نان سنگک و جو) از نوع کم نمک، ماکارونی سبوس‌دار، میوه‌ها و سبزی‌های تازه استفاده کنیم.

• میزان مصرف سبزی‌ها و میوه‌ها در طول روز را به دست کم ۵ وعده، افزایش دهیم.

• روغن‌های گیاهی نظیر آفتابگردان، کانولا و روغن زیتون را جایگزین روغن‌های حیوانی کنیم.

مواد غذایی با کمترین میزان اسید‌های چرب ترانس و اشباع را انتخاب کرده و از مصرف غذا‌های سرخ شده، گوشت‌های پرچرب، کیک‌ها، کلوچه‌ها و شیرینی خامه‌ای که چربی بالا دارد، پرهیز کنیم.
• نان‌هایی را مصرف کنیم که در تهیه آن‌ها جوش شیرین به کار نرفته است.

• مصرف غذا‌های کنسروی و غذا‌های آماده که در خارج از منزل تهیه می‌شود را محدود کنیم، چرا که حاوی مقادیر زیادی نمک و چربی است.

•برای بهبود طعم غذا به جای نمک از انواع سبزی‌های معطر، سیر، آب لیمو و آب نارنج استفاده شود.

همچنین حذف مصرف بیش از حد نمک در وعده‌های غذایی، نخستین اقدام مفیدی است که باید در پیشگیری و درمان فشار خون بالا انجام دهیم؛ مصرف مواد غذایی دارای پتاسیم، منیزیم و فیبر می‌تواند به کنترل فشار خون کمک کنند. میوه‌ها و سبزی ها، آجیل، دانه‌ها و مغزها، حبوبات، گوشت بدون چربی و مرغ، منابع برای کنترل فشار خون بالا است.

https://www.iribnews.ir/00GFAY

برچسب ها: غذا ، کنسرو
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار