معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس :در راستای شناسایی شهر‌ها و روستا‌های دارای قابلیت در توسعه صنایع دستی آبان ماه سال گذشته پرونده ثبت ملی حصیربافی شهر خشت، رند بافی تنگ چوگان کازرون و روار گیوه بافی کندازی مرودشت تشکیل و دفاع شد و به تازگی با صدور رای مثبت به ثبت ملی رسید.
کد خبر: ۱۱۰۸۶۶۳
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۶ 05 June 2023

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: بهزاد احمدی گفت: در راستای شناسایی شهر‌ها و روستا‌های دارای قابلیت در توسعه صنایع دستی آبان ماه سال گذشته پرونده ثبت ملی حصیربافی شهر خشت، رند بافی تنگ چوگان کازرون و روار گیوه بافی کندازی مرودشت تشکیل و دفاع شد و به تازگی با صدور رای مثبت به ثبت ملی رسید.

او گفت: زنان و مردان شهر خشت با استفاده از برگ‌های نخل اقدام به بافت فرشینه‌ها و ظروف حصیری می‌کنند که قابلیت رقابت بالایی با نمونه‌های مشابه دیگر در سطح کشور دارد.

احمدی در ارتباط با رندبافی تگ چوگانی‌ها نیز توضیح داد: طرح و نقش این دست بافته منحصر به فرد و بی‌مانند و بسیار ریز بافت است و با ظرافت بالایی بافته می‌شود.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس گفت: رویه گیوه تولیدی روستای کندازی مرودشت نیز بسیار ریز بافت است، با نخ و پنبه بافت می‌شود و کیفیت بالایی دارد.

او یادآور شد: این روار گیوه نزدیک به ۲۰۰ سال است که در این روستا بافته می‌شود و از آن‌ها در تولید گیوه دیگر استان‌ها نیز استفاده می‌شود.

احمدی با بیان اینکه ۲۰ خردادماه همزمان با آغاز هفته صنایع دستی جشن ملی شدن این صنایع دستی در روستا‌ها و شهر میزبان برگزار می‌شود، گفت: فرمانداران کازرون، خشت و مرودشت در هنگام دریافت لوح ثبت ملی این دست‌بافته‌ها، متعهد شدند برای ایجاد غرفه فروش و توسعه تعاونی در این مناطق اقدام کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار