فریبرز حق‌پرست گفت: تشخیص زودهنگام بیماری دیابت، نقش بسیار مهمی در جلوگیری از پیشرفت عوارض قلبی عروقی و به تأخیرانداختن آن دارد.
کد خبر: ۱۱۰۸۸۲۴
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۲ 06 June 2023

تابناک فارس به نقل از  علم و فناوری آنا: فریبرز حق‌پرست عضو هیئت علمی دانشکده پیراپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لارستان در سمینار علمی (بررسی نشانگر‌های استرس اکسیداتیو و اختلال عملکرد اندوتلیال در افراد سالم باسابقه خانوادگی دیابت نوع ۲) که در این واحد دانشگاهی برگزار شد، اظهار کرد: تشخیص زودهنگام بیماری دیابت در افرادی که مستعد دیابت نوع ۲ در آینده هستند، نقش بسیار مهمی در جلوگیری از پیشرفت عوارض قلبی عروقی و به تأخیر انداختن آن دارد.

وی با بیان این موضوع که بیماری دیابت ملیتوس بیماری مزمن و رو به توسعه‌ای و از چالش‌های بهداشتی نه تنها کشور؛ بلکه همه دنیاست، عنوان کرد: این بیماری به دلیل نقص در پاسخ بافت‌های بدن به انسولین به وجود آمده و با افزایش گلوکز خون همراه است. عمده‌ترین علت مرگ و درصد بالایی از ناتوانی در بیماران دیابت نوع ۲، به‌ویژ در کشور، بیماری‌های قلبی عروقی (cardiovascular diseases,CVD) بوده که بار مالی و روانی زیادی را به خانواده، جامعه و دولت وارد می‌سازد.

عضو هیئت علمی دانشکده پیراپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لارستان با بیان این موضوع که عوارض گوناگون دیابت نوع ۲ روی چشم، کلیه‌ها و قلب از همان مراحل ابتدایی، که هنوز شخص از وجود بیماری خود مطلع نیست، آغاز می‌شود، اضافه کرد: مطالعات نشان داده که به‌طور متوسط مردم پنج تا ۱۰ سال پس از آغاز دیابت به وجود آن پی می‌برند و در این مدت عوارض آن در شخص شروع و پیشرفت کرده است.

حق‌پرست با اشاره به این نکته که امروزه تحقیقات بالینی روی مراحل اولیه دیابت نوع ۲ متمرکز شده ، گفت: در این تحقیق آن را در ابتدایی‌ترین مرحله یعنی داشتن سابقه خانوادگی دیابت محدود کردیم که در این صورت نگرش خوبی را می‌دهد تا بتوان قبل از تشخیص آزمایشگاهی دیابت از آغاز، پیشرفت و توسعه عوارض قلبی عروقی ناشی از آن آگاه شویم تا در این صورت با به تأخیر انداختن عوارض آن فرد حتی پس از ابتلا به دیابت نوع ۲ می‌تواند مانند یک فرد سالم از عمری طولانی و در سلامت کامل بهره‌مند شود.

وی با بیان تأثیر دیابت نوع ۲ روی زنان افزود: زنان تا قبل از سن یائسگی در برابر بیماری‌های قلبی عروقی نسبت به مردان از مصونیت و حفاظت فیزیولوژیک برخوردارند و گروهی از زنان که این مزیت در آنان چندان قوی نیست زنان مبتلا به دیابت نوع ۲ هستند، مطالعات نشان داده که زنان مبتلا به دیابت حتی در سنین باروری این برتری و مصونیت را در مقایسه با مردان دیابتی از دست می‌دهند.

عضو هیئت علمی دانشکده پیراپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لارستان با اشاره به تحقیقات علمی خود بیان کرد: با توجه به شکاف تحقیقاتی مهم در سنجش زمان آغاز عوارض قلبی عروقی دیابت، مطالعه روی داوطلبان سالم و جوان با داشتن سابقه فامیلی دیابت نوع ۲، انجام دادیم و تولید ترکیبات شیمیایی خطرناک و نشانه‌های اختلال در عروق کرونر قلب را در آنها مورد سنجش و اندازه‌گیری قرار دادیم.

حق‌پرست با بیان این موضوع که این تحقیق در نوع خود در کشور و منطقه کم‌نظیر است ابراز امیدواری کرد که با ارائه این‌گونه سمینار‌ها بتوانیم شناخت بهتر و دقیق‌تری از این بیماری خاموش به جامعه علمی و پزشکی کشور ارائه دهیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار