در صورت ابتلا به مصرف مواد و اختلالات روانپزشکی ناشی از آن لازم است افراد به روانپزشک و روانشناس برای درمان مراجعه کنند.
کد خبر: ۱۱۰۸۸۶۴
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰ 07 June 2023

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: وانپزشک و رئیس بیمارستان اعصاب و روان استاد محرری گفت:اعتیاد به مواد، بیماری روانی عود کننده مزمن، توام با اختلالات انگیزشی شدید و کاهش تسلط رفتاری است که منجر به ایجاد تغییرات در شخصیت و ابتلا به اختلالات روانپزشکی می‌شود.
دکترلیلا رازقیان جهرمی، افزود:اعتیاد به مواد مخدر هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی گوناگونی به بیمار، خانواده و جامعه وارد می‌کند.
وی گفت:در ادامه با برخی پیامد‌های ناشی از مصرف مواد مخدر آشنا می‌شویم:

مصرف مواد، کارکرد قسمت پاداش دهی مغز را مختل می‌کند و باعث می‌شود فرد در غیاب مصرف مواد، از چیزی لذت نبرد.
مواد مخدر باعث ایجاد اضطراب در فرد مصرف کننده می‌شود، به طوری که فرد ممکن است علائم افزایش ضربان قلب، لرزش، تعریق، مشکل در تنفس و مواردی از این قبیل را تجربه کند.
یکی از عوارض مصرف مواد مخدر، ایجاد روان پریشی است که بیشتر در مصرف کنندگان مواد مخدر دیده می‌شود. در این اختلال ممکن است فرد دچار توهم و هذیان شود و واقعیت سنجی او مختل شود.
مصرف مواد همچنین می‌تواند بر خلق فرد اثر بگذارد و فرد احساس افسردگی، خستگی و تحریک پذیری کند.
مصرف مواد مخدر می‌تواند باعث انواع اختلالات روانپزشکی شود و این موضوع به نوع مواد مصرفی، طول مدت مصرف و علائم ژنتیکی بستگی دارد.
اعتیاد علاوه بر تاثیر بر فرد مصرف کننده بر خانواده او نیز اثرات منفی می‌گذارد. اعتیاد باعث ایجاد حس بی اعتمادی و کاهش صمیمیت در خانواده می‌شود.
آسیب‌های اجتماعی ناشی از اعتیاد بسیار جدی و حائز اهمیت هستند. اگر فرد معتاد به خاطر ناهنجاری‌های رفتاری از سوی خانواده طرد شود، در جامعه نیز ممکن است به سمت بزهکاری برود.
اعتیاد باعث کمرنگ شدن روابط اجتماعی فرد می‌شود؛ فرد معتاد اغلب مسوولیت پذیری مناسبی ندارد و این افراد در بیشتر موارد به سمت شغل‌های کاذب و غیرمعمول کشیده می‌شوند.
با توجه به اهمیت موضوع اعتیاد، امروزه بسیاری از پیشگامان این حیطه معتقد هستند که باید یک جنبش جهانی پیشگیری از اعتیاد راه اندازی شود؛ چرا که این موضوع یک چالش و مشکل جهانی و مرتبط با همه کشور‌ها محسوب می‌شود.
لازم است موضوع پیشگیری اولیه از سوء مصرف مواد جزو اولویت‌ها قرار گیرد و آموزش‌ها در این حوزه از دوران کودکی آغاز شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار