کمبود تجهیزات اطفای حریق موضوعی است که سالیان متمادی فارس با آن دست و پنجه نرم می‌کند و هر زمان که حریقی در این استان روی داده تمام نگاه‌ها به کمبود این تجهیزات معطوف شده است.
کد خبر: ۱۱۰۸۹۹۴
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۸ 07 June 2023

تابناک فارس به نقل از مهر:  استان فارس سالیان متعددی است که از نبود تجهیزات اطفای حریق در عذاب است و هر ساله علاوه بر اراضی جنگلی و ملی، آتش سوزی در مناطق شهری و روستایی نیز تلفات مالی زیادی به همراه دارد.

با نگاهی به استان در خواهیم یافت که بیش از ۱۲ میلیون هکتار اراضی جنگلی و ملی در فارس وجود داشته و کثرت در رویشگاه‌های طبیعی و افزایش بارش باران طی سال زراعی پیش رو موجب شده تا خطر آتش سوزی در مراتع و جنگل‌های فارس بیش از هر زمان دیگری افزایش یابد.

کمبود تجهیزات اطفای حریق موضوعی است که سالیان متمادی فارس با آن دست و پنجه نرم می‌کند و هر زمان که حریقی در این استان روی داده تمام نگاه‌ها به کمبود این تجهیزات معطوف شده است.

کمبود تجهیزات اطفای حریق موضوعی است که سالیان متمادی فارس با آن دست و پنجه نرم می‌کند و هر زمان که حریقی در این استان روی داده تمام نگاه‌ها به کمبود این تجهیزات معطوف شده است

آتش در جنگل‌های فارس اگر روی دهد به صورت پی در پی و پشت سر هم اتفاق می‌افتد، به گونه‌ای که در برخی موارد نیروهای خسته از مهار آتش، با خستگی به منطقه جدید برایِ مهار آتشِ جدید پا می‌گذارند که این موضوع خود باعث کاهش راندمان و توان نیروهای موظف و حتی علاقه مند می‌گردد. به رغم همه تلاش‌هایی که توسط نیروی انسانی انجام شد اما کمبود امکانات و تجهیزات تخصصی که باید تأمین می‌شد مانند بالگرد باعث طولانی شدن زمان اطفای حریق و گسترش دامنه آتش سوزی شد و تأخیر در اعزام بالگرد برای انتقال نیرو به محل آتش سوزی نقش مهمی در استمرار آن داشت.

هر هزار هکتار یک جنگل بان

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس بیان کرد: بیش از ۱۲ میلیون هکتار جنگل و اراضی ملی در استان فارس وجود دارد این در حالی است که برای حراست هر هزار هکتار از این اراضی یک جنگلبان در فارس نیاز است.

نبی الله مرادی ادامه داد: تنها طی دو سال گذشته بالغ بر ۳۵ هزار هکتار از عرضه‌های طبیعی و جنگل‌های فارس در آتش سوخته است البته با توجه به بارش‌هایی که در سال زراعی جاری رخ داده امسال بیشتر از هر زمان دیگری خطر آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع فارس را تهدید می‌کند.

آتش ۳۵ هزار هکتار از جنگل های فارس را از بین برد

به گفته وی کمبود نیرو موجب شده تا برخی از اراضی استان فارس به گونه مناسب پایش و حراست نشود.

مرادی با بیان اینکه کمبود تجهیزات، نبود بالگرد آتش نشان و نداشتن تصاویر به روز ماهواره‌ای دست به دست هم دادند تا هر ساله بخشی از جنگل‌های فارس، طعمه حریق شوند افزود: از مردم می‌خواهیم کمک کنند تا آتش سوزی کمتری رخ دهد.

وی در خصوص علل آتش سوزی در مراتع و جنگل‌های استان نیز خاطرنشان کرد: برخی از موضوعات نظیر رها کردن بطری در طبیعت، استفاده از آتش و زغال برای پخت و پز و عدم خاموش کردن اصولی آن در طبیعت موجب شده تا شاهد برخی آتش سوزی‌ها در مراتع و جنگل‌های فارس باشیم.

عدم پاسخگویی

تلاش‌های خبرنگار مهر برای ارتباط با مدیر کل مدیریت بحران استانداری فارس و سرپرست سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز برای آگاهی از میزان کمبود تجهیزات اطفای حریق در استان و شهر شیراز بی نتیجه ماند.

یادآوری این موضوع که فارس و شهر شیراز با مشکلات متعددی در خصوص عدم وجود تجهیزات اطفای حریق مناسب مواجه است موضوعی بوده که بر همگان مبرهن است و مصداق این موضوع نیز آتش سوزی در بازار وکیل شیراز است که پس از گذشت چند سال هنوز هم آثار این حادثه بر سقف این بازار قدیمی قابل رؤیت است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار