یک کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: جمعه‌شب ماه و زحل از دید ناظران زمینی در یک بعد قرار می‌گیرند و ماه ۲۱ روزه با عبور از جنوب زحل به فاصله دو درجه و ۵۸ دقیقه قوسی یک همنشینی جذاب را پدید می‌آورد.
کد خبر: ۱۱۰۹۱۷۸
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۶ 08 June 2023

تابناک فارس به نقل از ایمنا: فاطمه فخرایی‌فرد با اشاره به رویداد نجومی جمعه _نوزدهم خردادماه_ اظهار کرد: جمعه شب ماه و زحل از دید ناظران زمینی در یک بعد قرار می‌گیرند و ماه ۲۱ روزه با عبور از جنوب زحل به فاصله دو درجه و ۵۸ دقیقه قوسی یک همنشینی جذاب را پدید می‌آورد.

 

وی افزود: مقارنه (Conjunction) بیانگر یکسان بودن بعد یا طول دایره‌البروجی دو جرم است. وقتی دو جرم آسمانی همچون دو سیاره یا ماه و سیاره یا خورشید و سیاره به فاصله ظاهری کمی در آسمان می‌رسند در اصطلاح نجومی از واژه مقارنه استفاده می‌شود. در مواردی که جدایی زاویه‌ای آن‌ها کم باشد اصطلاح نزدیکی، همنشینی یا اجتماع استفاده شود.

این کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان تصریح کرد: از مختصات رصدخانه لارستان، این همنشینی در آسمان حدود ساعت ۲۳:۴۰، قابل رصد است. سپس حدود ساعت ۰۴:۳۰، اجرام در روشنایی آسمان سپیده‌دم محو می‌شوند. ماه با قدر ۱۲.۲- و زحل در قدر ۰.۷ در آسمان می‌درخشند و هر دو در صورت فلکی دلو قرار دارند. در صورت رصد با تلسکوپ این دو جرم نمی‌توانند همزمان در میدان دید تلسکوپ قرار گیرند، اما با چشم غیرمسلح یا از طریق یک دوربین دو چشمی به‌راحتی قابل مشاهده خواهند بود.

برچسب ها: نجوم ، پدیده نجومی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار