تامی‌تایم یا تمرین قرارگرفتن نوزاد روی شکم یک تمرین ضروری برای رشد حرکتی، بینایی و حسی کودک به شمار می‌رود. تامی تایم را از همان نوزادی می‌توانید شروع کنید و طی یک سال اول زندگی کودک ادامه دهید.
کد خبر: ۱۱۰۹۴۶۰
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۲ 10 June 2023

تامی‌تایم یکی از اولین تمرینات و البته مهم‌ترین آنها برای کودک است. تامی تایم زمانی در طی روز است که کودک بیدار و روی شکم است. قرارگرفتن کودک روی شکم یک تمرین ضروری برای رشد حرکتی، بینایی و حسی او به شمار می‌رود. این کار را از همان نوزادی می‌توانید شروع کنید و طی یک سال اول زندگی کودک ادامه دهید.

کودک برای نشستن، غلتیدن و خزیدن به عضلات قوی نیاز دارد و ضمناً درازکشیدن کودک روی شکم، نگاه متفاوتی از دنیا به او می‌دهد!


چرا کودک به تامی‌تایم نیاز دارد؟
. برای رشد عضلات میان‌تنه، پشت و شانه‌ها
. برای رشد بهتر در مرحله مهمی از زندگی
. برای پیشگیری از تأخیر احتمالی در رشد مهارت‌های حرکتی و عوارضی مانند سندرم سر صاف (پلاژیوسفالی موضعی) و کجی گردن (تورتیکولی موضعی). سندرم سر صاف زمانی اتفاق می‌افتد که کودک طی یکی دو ماه اول زندگی مدت‌زمان طولانی به پشت می‌خوابد و پشت سرش یا یکی از طرفین سرش صاف می‌شود.

چه زمانی باید تمرین قرارگرفتن روی شکم را برای نوزاد شروع کنید؟
از وقتی که نوزاد را از بیمارستان به خانه می‌آورید می‌توانید این تمرین را شروع کنید.

تمرین تامی‌تایم چقدر باید طول بکشد؟
تا سه‌ماهگی باید با نوزاد حداقل روزی یک ساعت این تمرین را انجام داد. می‌توانید این یک ساعت را تقسیم کنید و مثلاً به اندازهٔ چهار وعده یک ربع انجام دهید یا حتی به مدت کمتر و دفعات بیشتر. برای نوزاد چندروزه با چند دقیقه شروع کنید و کم‌کم این مدت را افزایش دهید.

در چه سنی باید تمرین روی شکم قرارگرفتن نوزاد را متوقف کنید؟
وقتی کودک حدود ۷ تا ۹ ماهگی خزیدن را شروع کرد، حین حرکاتش خودبه‌خود روی شکم قرار می‌گیرد و نیازی نیست زمان خاصی به آن اختصاص دهید؛ اما باز هم لازم است کودک حتماً حین بازی و وقت گذراندن مدتی را روی شکم (به حالت دمر) باشد.

همیشه یادتان باشد: زمان بازی روی شکم، زمان خواب به پشت!
بچه‌ها همیشه باید به پشت بخوابند و فقط زمانی که بیدار هستند می‌توانند روی شکم قرار بگیرند. یادتان باشد اگر کودک حین تامی‌تایم خوابش برد حتماً او را به پشت برگردانید و بگذارید بخوابد.

برای اینکه کودک به وضعیت روی شکم عادت کند تمرینات زیر را انجام دهید:
کودک را روی سینه یا شکمتان بگذارید
روی تخت یا روی زمین دراز بکشید، می‌توانید زیر سرتان بالش بگذارید یا اگر راحتید صاف دراز بکشید. کودک را روی شکم یا سینه‌تان قرار دهید، جوری که با کودک صورت به صورت باشید. همیشه یادتان باشد از پهلوهای کودک او را نگه دارید.

کودک را روی دستتان به صورت دمر نگه دارید
. یک دست را زیر شکم و بین پاهای کودک قرار دهید و کودک را برگردانید و با دست دیگر سر و گردنش را حمایت کنید. کودک را چسبیده به بدنتان نگه دارید تا کم‌کم به این وضعیت عادت کند.

کودک را روی پاهایتان دمر نگه دارید
بنشینید و کودک را دمر روی پاهایتان بگذارید. دستتان را پشت کودک بگذارید تا احساس آرامش و امنیت کند. از این پوزیشن و پوزیشن قبلی می‌توانید برای آرام‌کردن کودک و آروغ‌زدنش هم استفاده کنید.

کودک را دمر بخوابانید و خودتان هم روبرویش دمر دراز بکشید
شما هم روبروی کودک دراز بکشید و با او صورت به صورت تماس چشمی برقرار کنید. بچه‌ها دوست دارند صورت شما را ببینند!

تامی‌تایم را چطور انجام دهیم؟
. برای نوزادان با همان روش‌هایی که در بالا گفتیم شروع کنید، یعنی روی شکم یا سینه خودتان یا روی پاهایتان. با دو تا سه دقیقه و دو تا سه بار در روز شروع کنید. وقتی کودک را روش شکم یا سینه‌تان می‌گذارید، کم‌کم شروع و تمرین می‌کند تا سرش را بالا بیاورد و در نتیجه عضلات گردن و شانه‌هایش تقویت می‌شوند. نوزاد به این تمرین عادت می‌کند و شما می‌توانید مدت تمرین را بیشتر کنید. می‌توانید برای نوزاد چند روش را امتحان کنید تا ببینید با کدام راحت‌تر است. تماس پوستی و چشمی با نوزاد به او احساس آرامش و امنیت می‌دهد و تجربه‌ای شگفت‌انگیز برای کودک است.

. برای بچه‌های بزرگ‌تر روی زمین یک زیرانداز مناسب بیندازید، برای شروع کودک را سه تا پنج دقیقه و چندین بار در طول روز روی شکم قرار دهید. وقتی متوجه شدید کودک آماده است و می‌تواند بازوهایش را خم کند و روی آن خودش را نگه دارد، می‌توانید حوله یا پتویی را لوله کنید و زیر سینه و زیربغلش بگذارید تا کمکش کنید سرش را راحت‌تر بالا بیاورد.
بچه‌ها همیشه باید به پشت بخوابند و فقط زمانی که بیدار هستند می‌توانند روی شکم قرار بگیرند. یادتان باشد اگر کودک حین تامی‌تایم خوابش برد حتماً او را به پشت برگردانید و بگذارید بخوابد

کودک در روزهای اول ممکن است در این وضعیت خسته شود، پس اولین جلسات را کوتاه کنید و تدریجاً طول مدت را افزایش دهید. ضمناً تمرین تامی تایم را زمانی انجام دهید که کودک سیر است، پوشکش را عوض کرده‌اید و سرحال است.
وقتی کودک به این وضعیت عادت کرد، می‌توانید دفعات بیشتر و طولانی‌تری طی روز این تمرین را برایش انجام دهید. کارشناسان توصیه می‌کنند بچه‌ها در مجموع یک ساعت طی روز روی شکم قرار بگیرند. کودک را با صداها یا عروسک‌ها تشویق کنید تا سرش را بالا بگیرد. یک اسباب‌بازی موردعلاقه‌اش را جلواش قرار دهید تا برای گرفتن آن تشویق شود و حرکت کند.
وقتی کودک چهار‌ماهه شد و توانست کاملاً خودش را روی بازوهایش نگه دارد، شاید دیگر به حوله و یا پتوی لوله شده نیاز نداشته باشد. این وضعیت برای بازی و دست‌بردن سمت اسباب‌بازی‌ها عالی است و به قوی‌تر شدن کودک خیلی کمک می‌کند.
بعد از شش ماه، شما می‌توانید حین تمرین قرارگرفتن روی شکم با او بازی هم بکنید و تمرین را برایش جذاب‌تر و مفرح‌تر کنید. حتی می‌توانید تمرین سوپرمن را برایش انجام دهید: زیربغلش را بگیرید و او را به‌آرامی از روی زمین بلند کنید تا بدنش کشیده شود و در وضعیت پرواز سوپرمن قرار بگیرد. این تمرین برای تقویت بالاتنه کودک بسیار مفید است.

چند توصیه‌ی مهم:
. همیشه وقتی کودک روی شکم قرار گرفته است کنار او بمانید و تنهایش نگذارید.
. برای خواب هرگز کودک را دمر نخوابانید.
. تمرین قراردادن کودک روی شکم را روی زمین و یک جای امن انجام دهید. برای بچه‌های بزرگ‌تر از سه ماه، مبل و تخت جای مناسبی برای این کار نیست و ممکن است کودک بغلتد و از ارتفاع بیفتد.
. اگر به نظر می‌رسد کودک از روی شکم قرار گرفتن خوشش نمی‌آید، نحوه تمرین را عوض کنید و تنوع دهید، برایش آهنگ بگذارید یا آواز موردعلاقه‌اش را بخوانید، اسباب‌بازی‌های رنگی برایش بگذارید و خودتان مقابلش روی زمین دراز بکشید و تماس چشمی برقرار کنید. بعضی از بچه‌ها نیاز دارند کمی بیشتر برایشان وقت بگذارید تا این کار را انجام دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار