نماینده مردم شیراز :در شهرستان‌های غربی استان نظیر کازرون و ممسنی باید سرمایه جذب شده و سرمایه گذاران به سمت اجرای این پروژه، ترغیب شوند.
کد خبر: ۱۱۰۹۶۱۴
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۴ 11 June 2023

تابناک فارس به نقل از فارس: روزی که عملیات لوله‌گذاری خط انتقال آب خلیج فارس به استان فارس آغاز شد، هدف‌گذاری مطرح شده، انتقال آب خلیج فارس از جنوب تا شمال استان فارس بود.

یک چشم انداز ویژه که آینده صنعت و توسعه فارس را از جهات مختلف تامین می‌کند.

و اکنون پس از گذشت یک سال و نیم، بخشی از این هدف محقق شده، هرچند تا تکمیل پروژه راه طولانی در پیش رو قرار دارد.

استاندار فارس آن زمان اعلام کرد که امیدواریم در پایان سال سوم اجرای این پروژه شاهد رسیدن آب به شیراز و مرودشت و در پایان سال پنجم نیز شاهد رسیدن آب به آباده و مرز استان فارس و اصفهان باشیم.

طرح انتقال آب از خلیج فارس به استان فارس از ابتدا با هدف تامین آب صنایع استان تعریف شد اما به گفته دبیر شورای راهبردی طرح انتقال آب از خلیج فارس به استان فارس، بخش کشاورزی و منابع مورد نیاز جهت آب شرب نیز می‌تواند از این طرح منتفع شود.

با توجه به اهمیت تامین آب در بخش‌های آب شرب، صنعت و کشاورزی، پروژه انتقال آب از خلیج می‌تواند فرصتی را پیش پای بهره‌برداران قرار دهد و ایجاد رقابت بین آنها، به تسریع اجرای پروژه کمک کند.

اکنون این کلان‌پروژه به قافله‌ای تبدیل شده که همراهی و پیگیری نمایندگان استان و جذب سرمایه‌گذار در هر شهرستان، می‌تواند اتفاق خجسته‌ای را برای آنجا رقم بزند و هر منطقه که از این قافله باز می‌ماند، ضرر کرده است.

روند اجرای پروژه انتقال آب خلیج فارس به استان فارس، بسته به میزان استقبال صنایع و مصرف کنندگان در مسیر، همچنین تامین بخشی از هزینه خرید آب توسط وزارت نیرو بستگی دارد.

به امید آن که روزی برسد که هیچ مجموعه صنعتی به علت نبود منابع آبی تعطیل نشود و اراضی کشاورزی، قصه بی آبی سر ندهند. روزی که محروم‌ترین بخش‌های فارس نیز سیراب شود و سراب ها محو گردد.

لزوم ترغیب سرمایه‌گذاران به مشارکت در پروژه انتقال آب

نماینده مردم شیراز در مصاحبه‌ای که چندی پیش با خبرنگار فارس داشت، وضعیت پروژه انتقال آب از خلیج فارس را چنین شرح داد: از ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب اختصاص یافته به استان فارس، ۱۴۵ میلیون مترمکعب مربوط به خط شرقی استان است.

جعفر قادری ادامه داد: در شهرستان‌های غربی استان نظیر کازرون و ممسنی باید سرمایه جذب شده و سرمایه گذاران به سمت اجرای این پروژه، ترغیب شوند.

وی اظهار داشت: علاوه بر این، ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب خلیج فارس به سد تنگ سرخ و شش پیر تخصیص می یابد.

قادری ضمن تاکید بر اجرای خطوط انتقال در شیراز و صدرا ، خاطرنشان‌ کرد: تصفیه‌خانه اول و سوم شیراز، همچنین تصفیه‌خانه شهر صدرا نیز باقی مانده که باید تکمیل شود.

نماینده مردم شیراز و زرقان به خطوط جدید انتقال نیز اشاره کرد و گفت: خط انتقال آب به زرقان و شهرک مهر امام رضا نیز در حال بررسی قرار دارد.

قادری پیرامون پروژه احداث آب شیرین کن خط انتقال آب از خلیج فارس به استان فارس اظهار داشت: پیشرفت فیزیکی آب شیرین کن ۲۰ درصد است که با تکمیل اسناد و مطالعات مهندسی پروژه، سرعت پیشرفت فیزیکی بیشتر و تعداد شاغلین در پروژه افزون بر صد نفر خواهد شد.

وی بیان کرد: سرمایه گذار متعهد شده تا پایان سال ۱۴۰۳ آب خلیج فارس را به لامرد و تا اواسط سال ۱۴۰۴ آب را به شیراز منتقل کند.

صدور مجوز انتقال آب خلیج فارس به شهرستان‌های نی‌ریز، استهبان و بختگان

نماینده مردم استهبان، نی ریز و بختگان در مجلس شورای اسلامی نیز به تازگی با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه پروژه انتقال آب گفت: اجرای پروژه خط لوله اختصاصی خلیج فارس به سه شهرستان نی‌ریز، استهبان و بختگان که با رایزنی با شرکت گل‌گهر و وزارت نیرو صورت گرفته و مجوز انتقال آب خلیج فارس به جنوب فارس برای این سه شهرستان دریافت شده است.

فرهاد طهماسبی افزود: خط انتقال آب دیگری برای استان فارس از سمت لار طرحی شده اما ما برای حوزه انتخابیه خود موفق شدیم یک خط اختصاصی بگیریم.

وی خاطرنشان کرد: این اقدام در آینده نه تنها صنعت هر سه شهرستان را از وابستگی به آب‌های زیرزمینی خارج می‌سازد تا از این بابت مردم در مضیقه قرار نگیرند، بلکه توسعه صنایع آب‌بر بدون دغدغه شکل می گیرد.

نماینده مردم استهبان، نی ریز و بختگان اظهار داشت: این پروژه با هزینه تقریبی 500 میلیارد تومان، قرار است به سرانجام برسد.

امکان بهره‌مندی سایر شهرهای فارس از پروژه انتقال آب

شهرهای دیگر فارس نیز می توانند از این پروژه بهره‌مند شوند و در آینده با اجرای لوله‌گذاری و تجهیزات مورد نیاز به تامین آب از خلیج فارس بپردازند.

اما این موضوع، منوط به پیگیری جهت جذب سرمایه‌گذار و پیمانکار است. بنابراین پیش نیاز اجرای پروژه، سرمایه‌گذار پای کاری است که با توجه به مزایای انتقال آب به میدان بیاید.

در این زمینه دبیر شورای راهبردی طرح انتقال آب از خلیج فارس به استان فارس گفت: طی ۳۶ ماه، آب خلیج در گام نخست پس از طی مسیر از بندر پارسیان و شهرستان‌های خنج، لامرد و فیروزآباد، به شیراز می رسد.

اردکانی خاطرنشان کرد: بخش های صنعت و کشاورزی از این پروژه کلان، منتفع می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه خط انتقال پروژه به طول ۷۰۰ کیلومتر است، گفت: چهار حوزه کاری برای اجرای خط انتقال آب از خلیج فارس به شهرهای استان فارس، در حال فعالیت هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار