مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شیراز گفت: 40 درصد از تاکسی‌های شیراز فرسوده و نیازمند تعویض است.
کد خبر: ۱۲۶۱۲۶
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۱ 09 November 2015
تابناک فارس به نقل از فارس:حبیب‌الله فرح‌بخش  اظهار داشت: تاکسیرانی در چند بخش مهم فعالیت می‌کند که یکی از آن‌ها توسعه ناوگان است.

وی افزود: با توجه به این‌که به‌مرور زمان تغییراتی در بافت و نقشه جغرافیایی شهر و توسعه آن اتفاق می‌افتد، نگاه به بحث توسعه جدی است.

این مسئول ادامه داد: این مسئله به این معنی است که با مجوزی که از وزارت کشور اخذ می‌شود، تعدادی تاکسی به شهر اضافه ‌شود.

وی افزود: به ازای هر 100 هزار نفر باید هزار تاکسی در شهر داشته باشیم و این در حالی است که شهر یک‌میلیون و 600 هزارنفری شیراز تنها دارای 12 هزار تاکسی بوده که کمبود تاکسی‌های شیراز بر اساس این محاسبه بین 3 تا 4 هزار تاکسی است.

این مسئول ادامه داد: در مورد توسعه طی اقدامی کم‌نظیر در کشور با مدیرعامل صندوق کارآفرینی مهر رضا تفاهم‌نامه‌ای منعقد و قرار شد که 200 مورد وام 20 و 25 میلیون تومانی با سود چهار درصد برای توسعه تاکسیرانی اختصاص یابد.

وی افزود: از این تعداد وام 106 مورد جذب و در اختیار جوانان جویای کار که با استعلام این صندوق مشخص‌شده‌اند، قرار گرفته است.

فرح‌بخش ادامه داد: 40 دستگاه از تاکسی‌های فرسوده فرودگاه شیراز نیز جایگزین شده‌اند.

این مسئول اضافه کرد: در تفاهم‌نامه جدید 400 مورد وام 25 میلیون تومانی برای سال‌جاری پیش‌بینی شد که با همکاری اتحادیه تاکسیرانی‌ها برای افزایش تاکسی‌های شهر اقدام می‌کنیم.

فرح‌بخش در مورد بحث دیگری که در تاکسیرانی شیراز به آن توجه می‌شود، گفت: تبدیل تاکسی‌های فرسوده از مهم‌ترین مباحثی است که در این سازمان دنبال می‌شود و نگاه جدی به آن وجود دارد.

وی افزود: بر اساس استانداردهای داخلی، هر 10 سال یک‌بار تاکسی‌های فرسوده باید تعویض شده و به‌واسطه آلودگی هوا و افزایش هزینه برای شهر و مردم اسقاط و جایگزین شوند.

این مسئول ادامه داد: در حال حاضر از 12 هزار تاکسی شیراز، 4 هزار و 500 دستگاه باید تعویض شود و به عبارتی 40 درصد از تاکسی‌های شیراز فرسوده است.

وی اضافه کرد: با شرکت خودروساز برای جایگزینی این تعداد تاکسی فرسوده به توافق رسیده‌ایم که اجرای آن منوط به برنامه‌ریزی و مساعدت مسئولان کشوری است.

فرح‌بخش در مورد آموزش رانندگان اظهار داشت: در پی ارتقای دانش ترافیکی، ارتقای سطح اخلاقی و مذهبی رانندگان و افزایش سطح معلومات اجتماعی آنان در مورد مسائل مبتلابه جامعه مانند مواد مخدر صنعتی و معضلات اجتماعی هستیم.

وی افزود: هرماه یک‌بار کلاس‌هایی با حضور اساتید حوزه‌های مختلف برای رانندگان تاکسی‌های شیراز گذاشته می‌شود.

این مسئول در مورد نصب دستگاه‌های کارت‌خوان در تاکسی‌ها گفت: کمبود پول خرد مردم را به‌شدت آزار می‌دهد و به همین دلیل نصب دستگاه کارت‌خوان یا کارت‌بلیت را در برنامه‌های سازمان تاکسیرانی قرار داده‌ایم.

فرح‌بخش ادامه داد: این دستگاه باهدف افزایش سرعت و ارائه کیفیت مناسب خدمت‌رسانی تاکسی‌ها و کاهش هزینه‌های اجتماعی و تنش‌ها و همچنین کاهش ترافیک و آلودگی هوا به کار گرفته می‌شود.

وی اضافه کرد: در این راستا با بانک شهر تفاهم‌نامه‌ای منعقد شده است که بر روی تمام تاکسی‌های شیراز دستگاه کارت‌خوان نصب شود.

این مسئول در مورد ویژگی این دستگاه گفت: این دستگاه هزینه‌ها را بر اساس پیمایش مسیر انجام داده و بر اساس مسافتی که طی شده و توسط تاکسیرانی اعلام می‌شود، اقدام به محاسبه کرایه می‌کند.

وی افزود: ضمن این‌که این دستگاه مجهز به GPS برای شناسایی موقعیت تاکسی در شهر و مسیرهایی که رفت‌وآمد می‌کند، است.

فرح‌بخش گفت: تا پایان سال‌جاری تاکسی‌های شیراز مجهز به دستگاه کارت‌خوان می‌شوند.

این مسئول در پاسخ به این سؤال که عمده مشکلات رانندگان تاکسی را چه مواردی می‌دانید، گفت: قطع سهمیه سوخت و محدودیت‌های ایجادشده توسط تأمین اجتماعی برای بیمه رانندگان اصلی‌ترین مشکلات این قشر است.

فرح‌بخش در مورد اقداماتی که برای ارتقای سطح زندگی رانندگان تاکسی‌های شیراز انجام‌ شده است اظهار داشت: تاکسیرانی با شرکت تعاونی تاکسیرانی در حال پیاده کردن طرحی برای رفاه حال تاکسی‌رانان است و تمهیدات لازم و بسترسازی برای خدماتی ازجمله تأمین کالاهای اساسی و استراتژیک مانند لنت ترمز، تعویض روغن، تأمین لاستیک و همچنین تأمین مسکن اندیشیده می‌شود.

وی افزود: کار دیگری که با همکاری نیروی انتظامی، استانداری فارس، مدیرکل دادگستری و فرمانداری شیراز انجام شد بحث سامان‌دهی مسافربرهای شخصی در خطوط مبدأ مقصد بود.

این مسئول ادامه داد: در این راستا 22 نوبت کلاس در مورد این خطوط در شیراز جلسه گذاشته و اعلام آمادگی شد که در اقدامی هماهنگ برای رانندگان مسافربر شخصی مجوز فعالیت صادر شود و منظور از این کار ایجاد انگیزه برای این رانندگان بود که تاکنون هیچ پشتوانه دولتی نداشتند و گاهی به خاطر کار خود جریمه می‌شدند.

وی افزود: حسن دیگر این سامان‌دهی این بود که به خواسته مردم، خانواده‌ها و بانوان جامه عمل پوشاندیم تا بتوانند با خیالی آسوده از خدمات این مسافربرهای دارای کد و تابلو استفاده کنند.

فرح‌بخش گفت: پیش از این بیشترین دغدغه مردم این بود که در استفاده از مسافربرهای شخصی به دلیل نداشتن علائم شناسایی دچار آسیب‌های روحی و خسارت مالی می‌شدند.

وی اضافه کرد: تاکنون حدود 700 دستگاه از این مسافربرها در 33 خط سامان‌دهی شده‌اند و تا پایان سال تلاش می‌کنیم که از طریق معاونت اجرایی و بازرسی رانندگان هفت خط دیگر از این خطوط را سامان‌دهی کنیم.

مدیرعامل تاکسیرانی شیراز گفت: نصب ایستگاه و سرپناه و فعالیت‌های عمرانی ازقبیل پل‌گذاری نیز در دستور کار این مدیریت برای راحتی مسافران و رانندگان این خطوط است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار