رئیس جامعه هتل‌داران فارس در مصاحبه ای که با تسنیم داشت افزود:ورود گردشگران خارجی به استان فارس ۲۰۰ درصد افزایش یافته
کد خبر: ۱۴۳۴۳
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۰:۵۲ 16 March 2015

  با توجه به ظرفیت بالای گردشگری استان فارس، تعداد هتل‌های موجود استان چقدر است و آیا این میزان متناسب با ظرفیت گردشگری فارس است یا خیر؟

سیادتان: در حال حاضر 69 هتل در استان فارس وجود دارد که با اضافه شدن یک باب هتلی که تا آخر اسفند 93 بازگشایی می‌شود مجموع هتل‌های استان فارس به 70 هتل می‌رسد، ظرفیت آن‌ها 4 هزار و 500 اتاق و 6 هزار و 500 تخت است.

در استان فارس باید حداقل 30 هتل دیگر احداث شود تا پاسخگوی گردشگران داخلی و خارجی باشد به ویژه اینکه با تدابیر دولت صنعت گردشگری رونق یافته و تعداد گردشگران خارجی در استان فارس 200 تا 250 درصد افزایش یافته است. اعتبار لازم برای ساخت این 30 هتل نزدیک به هزار میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود.

  وضعیت هتل‌ها در شهرستان‌های استان چگونه است؟

سیادتان: اغلب شهرستان‌های فارس به دلیل تنوع آب‌وهوایی و جاذبه‌های گردشگری و تاریخی جاذب گردشگر هستند و لزوم ساخت هتل‌هایی که مناسب و استاندارد باشد، امری ضروری و لازم است.

در شهرستان‌های لارستان، فسا و استهبان مجتمع جهانگردی وجود دارد و در شهرستان اقلید نیز سرمایه‌گذارانی برای ساخت هتل اقدام به سرمایه‌گذاری کرده‌اند، اما در شهرستان مرودشت با وجود تعدد آثار تاریخی نیاز به ساخت هتل بیشتر احساس می‌شود. 3 هتل و یک مجتمع جهانگردی در شهرستان مرودشت متناسب با ظرفیت تاریخی و گردشگری مرودشت نیست به علاوه اینکه یکی ازهتل‌ها نیز تعطیل شده است.

  هتل‌های استان فارس تا چه حد مطابق با استاندارد‌های جهانی مطابقت دارد؟

سیادتان: نوع هتل‌ها و هتل‌داری در خارج از کشور به لحاظ گوناگون متفاوت با ایران است به همین دلیل هتل‌ها در ایران براساس استانداردهای داخلی ساخته و خدمات هتلداری ارائه می‌شود با این حال هتل‌داری در ایران در بسیاری از مواقع هم‌سو با استانداردهای بین‌المللی است اما مواردی هم وجود دارد که نمی‌توان از استانداردهای جهانی تبعیت کرد.با این وجود هتل‌های ایران و به ویژه هتل‌های استان فارس در سطح کیفی خوبی هستند و جامعه هتل‌داران فارس نیز سرمایه‌گذاران را برای ساخت هتل‌های جدید تشویق می‌کند.

تعداد زیادی از هتل‌های موجود در استان فارس و به ویژه شهر شیراز قبل از انقلاب تاسیس شده و نیاز به مرمت دارد، چند درصد از هتل‌های فارس فرسوده هستند و چه اقداماتی برای مرمت آن شده است؟

سیادتان: 60 درصد از هتل‌های استان فارس فرسوده هستند و با وجود آنکه رایزنی‌هایی با میراث فرهنگی برای اعطای وام به هتل‌داران انجام شده است با این حال سرمایه‌گذاران در بخش هتل‌سازی نباید به تسهیلات بانکی متکی باشند.

سیاست جامعه هتل‌داران فارس این است که افراد با تمکن مالی بالا را برای ساخت هتل جذب کند و در صورت نیاز به تسهیلات، جامعه هتل‌داران استان فارس نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام می‌کند. در زمینه هتل‌سازی دولت نمی‌تواند همه تسهیلات را پرداخت کند بنابراین باید سرمایه‌گذار در این زمینه با آمادگی وارد شود.

چه میزان اعتبار برای بازسازی هتل‌های فرسوده نیاز است؟

سیادتان: هر هتل ساختار ویژه‌ای دارد و مرمت و بازسازی آن براساس ساختار هتل انجام می‌شود، بنابراین میزان اعتبار برای مرمت و بازسازی هر هتل متفاوت است.

جامعه هتل‌داران فارس برای احداث هتل‌های ارزان‌قیمت چه اقداماتی را انجام داده است؟

سیادتان: جامعه هتل‌داران فارس زیرساخت لازم را برای جذب و فعالیت سرمایه‌گذاران برای احداث هتل‌های ارزان‌قیمت آماده و مهیا می‌کند و با تهیه پیش‌نویسی از همه سرمایه‌گذاران برای اقدام در این زمینه دعوت کرده تا با معرفی به آن‌ها به بخش سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در آینده نزدیک شاهد ایجاد هتل‌های ارزان قیمت در استان فارس باشیم.

  امسال هتل‌های استان چقدر افزایش داشته است؟

سیادتان: امسال افزایش هتل استان فارس و شیراز به 5 درصد رسید و انتظار می‌رود این افزایش در سال آینده به 7 تا 8 درصد برسد و جامعه هتل‌داران شیراز در تلاش است به تعهدات خود برای ساخت هتل اقدام کند البته این میزان غیر از 30 هتلی است که باید ساخته شود.

  تاکنون چه دوره‌های آموزشی برای کارکنان هتل‌ها از سوی جامعه هتل‌داران برگزار شده است؟

سیادتان: کمیته آموزشی در جامعه هتل‌داران فارس فعال است که امسال 6 دوره آموزشی برگزار کرده و 250 نفر در این دوره‌ها شرکت کردند و آموزش‌ها شامل میزبانی، پذیرش و غیره است.

  یکی از مواردی که این روزها در شهر شیراز زیاد دیده می‌شود، تبلیغات مربوط به منازل مبله است که میراث فرهنگی با طرحی به نام " خانه مسافر" سعی در ساماندهی این امر دارد. در این باره و اقدامات انجام شده توضیح دهید.

سیادتان: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سرفصلی به‌نام "خانه مسافر" برای ساماندهی منازل مبله تهیه کرده و جامعه هتل‌داران و اتحادیه میهمان‌‌پذیران مجری ساماندهی این خانه‌های مسافر هستند.

همه کسانی‌ که منزل مبله دارند و می‌خواهند منزل خود را اجاره دهند، می‌توانند به سایت جامعه هتل‌داران یا سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس مراجعه و ثبت‌نام کنند و پروانه بهره‌برداری از محل اقامتشان را دریافت کنند.

تاکنون 153 نفر برای ثبت‌نام اقدام کرده‌اند که این کار علاوه بر ساماندهی این منازل امکان برخورد با متخلفان را بهتر فراهم می‌کند.

پروانه‌ها به صورت موقت و دائمی صادر می‌شود و پروانه‌های دائمی برای آن دسته از افرادی است که بخواهند تمام واحدهای یک ساختمان را به هتل آپارتمان تبدیل کنند و در صورت دارابودن تمام شرایط مجوز هتل آپارتمان به این افراد داده می‌شود که همین امر می‌تواند یک گام به سوی ایجاد هتل‌های ارزان قیمت باشد.

 در بافت تاریخی خانه‌های بسیاری وجود دارد که امکان تبدیل‌شدن به هتل را دارد، در حال حاضر چند هتل سنتی در شیراز وجود دارد؟

سیادتان: در حال حاضر 6 هتل در بافت تاریخی شیراز وجود دارد که 3 هتل آماده بهره‌برداری و 3 هتل هم در مرحله مرمت است. این هتل‌ها در محله گودعربان و سنگ سیاه واقع شده‌اند.

در بافت تاریخی خانه‌های بسیاری وجود دارد که ظرفیت تبدیل شدن به هتل سنتی را دارند و در حال حاضر استان یزد و اصفهان از این ظرفیت برای جذب گردشگر استفاده کرده‌اند و در استان فارس و شیراز نیز می‌توان با ایجاد زیرساخت‌ها، برطرف کردن ناامنی این بافت‌ها و دیگر موارد از این ظرفیت استفاده کرد.

گردشگری صنعتی نامرئی‌ است که نه تنها در ارزآوری بلکه در اشتغال هم موثر است به گونه‌ای که به ازای ورود هر یک نفر توریست، برای 3 نفر سه نفر اشتغال ایجاد می‌شود بنابراین باید برای رونق آن همه دستگاه‌ها تلاش کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار