این سال‌ها که زمین خواری به کوه خواری و دریاخواری رسیده، استان قم هم از این پدیده بی‌نصیب نمانده و آن طور که مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان قم می‌گوید بیش از 150 هکتار از بستر روخانه‌های استان تصرف شده است.
کد خبر: ۱۷۳۸۲۴
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۱:۳۵ 02 February 2016
به گزارش تابناک قم، احمد حاج حسینی مسگر با اشاره به بحران‌های پیش روی استان در حوزه سیل، آب، برق و فاضلاب استان، پدیده رودخانه خواری را یکی از مخاطرات پیش‌رو برشمرد و اظهار داشت: در استان قم طی سال‌های گذشته پدیده‌ای با عنوان «رودخانه‌خواری» در کنار سایر تصرف‌ها و تعرض‌ها به منابع طبیعی اتفاق افتاده و تاکنون بیش از 150 هکتار از اراضی بستر و رودخانه‌ها تصرف شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قم افزود: به لحاظ کاهش اثرات این تصرف‌ها بر سیلاب، در سال جاری مطالعاتی برای ساماندهی و اصلاح مسیر رودخانه‌ها انجام شده است.

وی با اشاره به اقدام‌های صورت گرفته برای راه‌اندازی سیستم هشدار سیل، تصریح کرد: اجرای طرح هشدار سیل با عنایت دفتر مقام معظم رهبری موافقت شده که با اعتبارات تخصیص داده شده، این طرح اجرا شود.

حاج حسینی گفت: اگرچه در رفع تصرف‌ها از نقاط حادثه‌خیز رودخانه‌های قم به‌ویژه قمرود توفیقی نداشته‌ایم، ولی دستگاه‌های ذی‌ربط باید در ساماندهی این نقاط حادثه‌خیز ورود کنند تا اصلاحات لازم صورت بگیرد.

احداث دریاچه در استان کم آب

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قم به مسائل مربوط به بحران آب اشاره کرد و گفت: شرایط استان برای مصرف منابع آب‌های زیرزمینی نکته حائز اهمیتی است، به‌گونه‌ای که در زلزله اخیر بخش جعفریه هم درباره علت زلزله گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر افت سطح آب‌های زیرزمینی عنوان شد. در این ‌ارتباط ضرورت تغییر الگوهای مصرف در حوزه‌های مختلف در استان قم احساس می‌شود.

به گفته وی، در حوزه شهری شاهد احداث دریاچه و استخر هستیم که لازم است مجریان این طرح‌ها اقلیم استان و مشکلات آن در زمینه کمبود منابع آبی را لحاظ کنند.

حاج حسینی مسائل پیش روی استان در زمینه تأمین آب آشامیدنی  را از دیگر بحران‌ها برشمرد و ادامه داد: در سفر رئیس جمهوری به استان قم 30 میلیارد تومان برای 2 پروژه آبرسانی از سرشاخه‌های دز و آبرسانی به شهر قم مصوب شد که تا امروز تنها 30 درصد تخصیص روی کاغذ داشته‌ایم و هنوز این اعتبار تخصیص نیافته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اظهار داشت: در شرایط کنونی آب آشامیدنی  موردنیاز استان از فاصله 350 کیلومتری منتقل می‌شود، بنابراین برای تأمین آب آشامیدنی  نیازمند تخصیص، ابلاغ و تأمین اعتبارات لازم هستیم.

وی طراحی شبکه‌های فاضلاب و تصفیه‌خانه‌های استانی را ناتوان در برابر بحران سیلاب عنوان کرد و افزود: این سیستم به‌گونه‌ای است که آب سطحی و آب باران در طراحی شبکه جمع‌آوری لحاظ نشده است. متأسفانه اکنون ورود آب سطحی و ناشی از باران منازل به شبکه جمع‌آوری به مردم و سیستم خسارت وارد می‌کند که در این زمینه زهکش‌های طبیعی در استان که کور شده با اصلاح و بازسازی می‌توانند آب سطحی را جمع‌آوری کنند.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار