در این بخش به معرفی برخی از بازی‌های بومی و محلی استان فارس می‌پردازیم.
کد خبر: ۱۷۸۹۷
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۱ 01 April 2015
تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران؛
انگوربازی: این بازی بیشتر در آباده رواج دارد، در این بازی دو نفر بازیکن ابتدا خوشه انگوری را انتخاب می‌کنند و پس از توافق بر میزان برد و باخت و شخصی که شروع کننده بازی باشد، بازی را شروع می‌کنند.

نفر اول حبه‌ای می‌چیند و می‌خورد و نفر دوم نیز حبه‌ای انگور می‌چیند و می‌خورد، بازی به همین ترتیب ادامه پیدا می‌کند تا زمانی که آخرین حبه انگور به یکی از این دو بازیکن برسد و بازنده بازی محسوب می‌شود. در این بازی معمولا برد و باخت بر سر پول انگور و خوردن آن است.

بندک سرگو: این بازی را بیشتر در شیراز و کازرون انجام می‌دهند. در این بازی بازیکنان به دو گروه تقسیم می‌شوند. افراد یک گروه دستهایشان را روی شانه‌های هم می‌گذارند و دایره‌ای تشکیل می‌دهند و دو نفر از افراد همین گروه دو سر طنابی را گرفته و دور آنها حلقه می‌زنند تا از آنها محافظت کنند و دائما طناب را تکان می‌دهند. افراد گروه دیگر باید تلاش کنند خیز برداشته و بی‌آنکه طناب به آنها اصابت کند روی دوش بازیکنان داخل حلقه بپرند. اگر موفق شوند، تا آخر آن دور بازی سوار هستند ولی اگر طناب به کسی اصابت کند او باید جای خود را با یاری که دورن حلقه بوده است عوض کند.

جو به جو: این بازی بیشتر در ابرقو انجام می‌شود برای شروع بازی شخصی که از همه بزرگتر است به عنوان استاد انتخاب می‌شود تا بازی را اداره کند و بقیه بچه‌ها نیز به صورت دایره دور هم می‌نشینند و استاد میخواند: جو به جو هر که نیاید سر جو علی هپ، وقتی استاد کلمه هپ را می‌گوید دهانش را باد می‌کند و محکم روی آن می‌زند و دهانش را می‌بندد، سایر افراد هم باید همین کار را کنند. اگر کسی نتواند خودش را کنترل کند و بخندد، سوخته است و او را وسط می خوابانند و می‌زنند یا اذیتش می‌کند تا زمانی که استاد اجازه بدهد و بلند شود.

بازی به همین ترتیب ادامه پیدا می‌کند و شخصی که تا آخر بازی نسوخته باقی بماند، برنده است.

سک سکنا: این بازی بیشتر در ممسنی انجام می‌شود و همچنین در کازرون به این بازی تنگسه گفته می‌شود.

در این بازی هر بازیکن برای خود تعدادی چوب نوک تیز دارد. نفر اول یکی از چوب‌های خود را بر زمین می‌زند و نفر بعدی باید طوری چوب خود را در کنار چوب نفر اول بیاندازد، بیآنکه چوب خودش بیافتد.

داربازی: این بازی بیشتر در لارستان رواج دارد. در این بازی ابتدا آتشی روشن می‌کنند و افراد شرکت کننده حرکاتی شبیه رقص انجام می‌دهند و با چوب به همدیگر حمله می‌کنند و در برابر ضربات چوب دیگران از خود دفاع می‌کنند.

طاق یا جفت: این بازی در آباده انجام می‌شود.یکی از بازیکنان تعدادی سکه یا سنگ ریزه را در پشت خود نگه میدارد و دست‌های خود را به پشت سرش می‌برد و پس دستان خود را به پشت سرش می‌برد و پس دستان خود را مقابل بازیکنان دیگر نگه می‌دارد و می‌پرسد طاق یا جفت؟ بازیکن مقابل باید حدس بزند که آنچه در مشت بازیکن است تعدادش فرد است یا زوج. اگر حدس او درست بود برنده است.
برچسب ها: بازی ، بومی ، محلی ، استان فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار