با گذشت دو سال از آغاز طرح بازپس گیری اراضی ملی و پس از هشدار رهبری
معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد می افزاید: تعداد زیادی از زمین ها و معادن تصرف شده را شناسایی کردیم اما وقتی به سراغ متصرفان می رفتیم مدعی می شدند از فلان ارگان دولتی مجوز دارند، با این حال زمان زیادی صرف دریافت استعلام از این ارگان ها می شد.
کد خبر: ۱۸۰۶۸۵
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۷ 14 February 2016
بیانات رهبر معظم انقلاب درباره پدیده زمین خواری

رهبر معظم انقلاب در تاریخ 17 اسفند سال گذشته در دیدار مسئولان و فعالان محیط زیست، منابع طبیعی و فضای سبز با ایشان، بیانات مبسوطی در باب زمین خواری، کوه خواری و حفظ جنگل ها ابراز فرمودند.در بخشی از بیانات ایشان این گونه عنوان شده است: «یک مسئله پدیده‌ زمین‌ خواری است. البته پدیده‌ زمین‌ خواری پدیده‌ جدیدی نیست؛ قدیمی است؛ ما از دوره‌ نوجوانی و جوانی مکرر می شنفتیم زمین‌ خواران، زمین ‌خواران! خب، توقع این بوده است که در نظام اسلامی و جمهوری اسلامی این پدیده متوقف بشود؛ اجازه ندهیم کسانی بیایند با دست ‌اندازی به زمین های گوناگون اطراف شهر و حومه ‌های شهر و مناطق خوب، ثروت عمومی را به‌ نوبه‌ خود تبدیل کنند به ثروت شخصی. این بوستان عظیمی که فرض کنید در فلان نقطه‌ شهر واقع است، یک ثروت عمومی است؛ [اینکه] کسانی بیایند با زرنگی، با دست ‌کاری کردن قانون، با احیاناً خریدنِ یکی دو نفر آدم سست ‌عنصر در فلان دستگاه، این ثروت عمومی را تبدیل کنند به ثروت شخصی خودشان، خیلی رنج ‌آور است!حالا بحث زمین‌ خواری، یواش‌ یواش شده کوه‌ خواری! بنده گاهی که می روم ارتفاعات شمال تهران و نگاه می کنم، انسان واقعاً خیلی متأسف می شود. بارها من در دیدار با مسئولین شهری و مسئولین دولتی و مانند اینها این مسائل را در میان گذاشته‌ ام. خب تلاش هم کرده‌ اند لکن قاطع باید برخورد کنند. مسئولین باید در مقابلِ این سوءاستفاده ‌کننده قاطعیت به‌ خرج بدهند؛ عُرضه باید به‌ خرج بدهند؛ نگذارند فلان آدمِ سوءاستفاده‌ چی با شیوه‌ های مشخص [سوءاستفاده کند]. انسان از آن بالا که نگاه می کند، می فهمد و می بیند که چه ‌کار دارند می کنند. اول می روند اجازه می گیرند، یک تأسیساتی در انتهای یک زمین درست می کنند؛ بعد که انتهای زمین مال آنها شد، همه‌ سطح زمین به‌ طور طبیعی قابل نقل ‌و انتقال خواهد شد؛ از این کارها می کنند. این شمال تهران و غرب تهران، درواقع مجاری تنفسی شهر تهران است؛ ارتفاعات شمال تهران را یک‌ جور، طرف زمین های غرب تهران را یک جور. در مشهد -شهر ما - من رفتم دیدم طرف ارتفاعات جنوب شهر که درواقع مرکز تنفس شهر است، دارند افرادی آن بالا خانه می سازند، هتل می سازند، ساختمان های چند طبقه می سازند؛ اینها بد است، اینها غلط است؛ جرم بدانید اینها را.»         khamenei.ir

از دو سال قبل که موضوع رفع تصرف اراضی ملی در ارتفاعات جنوب مشهد مطرح شد، تاکنون اقدامات گسترده ای برای بازپس گیری اراضی تصرف شده  از دست زمین خواران حقیقی انجام شده است، با این حال هنوز هم قصه ارتفاعات مشهد به پایان نرسیده است و توجه بیشتر مسئولان برای بازگشت زمین هایی که گفته می شود همچنان در اختیار برخی نهادها و ارگان های حقوقی قرار دارد، ضروری است.«سعید پاکسیما» مدیر کمربند سبز مشهد در این باره در گفت وگو با خبرنگار خراسان رضوی، به تصرفات گسترده در ارتفاعات جنوب مشهد طی دو سال اخیر اشاره می کند و می گوید: تا به حال 25 حکم قضایی  اجرا و اراضی ملی از 40 متصرف حقیقی بازپس گرفته شده است، به عبارتی دیگر در برخی پرونده ها بیش از یک متصرف حقیقی وجود داشته است.

70 هکتار آزاد شده، 550 هکتار باقی مانده

وی با بیان اینکه از مساحت 9 هزار هکتاری پهنه ارتفاعات جنوب تاکنون 70 هکتار آزاد شده است، ادامه می دهد: با این حال هنوز 550 هکتار از اراضی در مسیر کمربند سبز ارتفاعات جنوب مشهد در اختیار ارگان های نظامی و آستان قدس است که از این میزان 350 هکتار در اختیار ارگان های نظامی و 200 هکتار در اختیار آستان قدس است.وی کاربری زمین های یاد شده را کاربری فضای سبز حفاظتی عنوان و تصریح می کند: باقی مانده مساحت 9 هزار هکتاری آزاد و بدون متصرف است.مدیر کمربند سبز مشهد با اشاره به پیگیری های حقوقی و قضایی در این باره اظهار می کند: پیگیری های جدی در این زمینه باید در سطح ملی انجام شود، ضمن اینکه ارزش ریالی هر متر از این اراضی 100 هزار تومان است.پاکسیما با بیان اینکه تاکنون 417 هزار و 800 اصله نهال در کمربند سبز جنوبی مشهد کاشته شده است، بیان می کند: این تعداد نهال در مساحتی معادل هزار و 670 هکتار کاشته شده است. 

رفع تصرف از اردیبهشت 92

«محمد بخشی محبی» معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد نیز در این باره با بیان اینکه پروژه آزادسازی و رفع تصرف ارتفاعات جنوب مشهد از اردیبهشت دو سال قبل آغاز شد، می گوید: به دلیل حساسیت موضوع و پس از بررسی های متعدد توسط دستگاه قضایی، از این تاریخ به درخواست دادستان عمومی و انقلاب مشهد، موضوع ارتفاعات جنوب مشهد در دستور کار شورای حفظ حقوق بیت المال قرار گرفت.وی ادامه می دهد: معادن متعددی به صورت غیر مجاز در ارتفاعات جنوبی مشهدفعالیت داشت که منشأ مشکلات زیادی بود. در این معادن تخریب محیط زیست به بهانه برداشت سنگ لاشه و هرکاره انجام می شد، ضمن اینکه در ارتفاعات ساخت و سازهای غیر مجاز صورت می گرفت و با قطعه بندی اراضی، برخی سودجویان اقدام به فروش زمین های مرغوب در ارتفاعات می کردند.وی تصریح می کند: با گسترش تصرفات، هر روز با افرادی مواجه می شدیم که پول هایشان را در اختیار متصرفانی قرار داده بودند که هیچ صلاحیتی برای خرید و فروش آن زمین ها نداشتند. سودجویان حتی پا را از این هم فراتر گذاشته و بخشی از اراضی ملی را تصرف کرده بودند و در آن درختانی چند ساله را به روش «روت بال» می کاشتند تا با فریب قانون، مدعی شوند از سال ها قبل مالکیت این زمین ها را در اختیار داشته اند.

متصرفانی که از دستگاه های دولتی مجوز  داشتند!

معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد می افزاید: تعداد زیادی از زمین ها و معادن تصرف شده را شناسایی کردیم اما وقتی به سراغ متصرفان می رفتیم مدعی می شدند از فلان ارگان دولتی مجوز دارند، با این حال زمان زیادی صرف دریافت استعلام از این ارگان ها می شد.
بخشی محبی با اشاره به تعدد و پراکندگی تصرفات در ارتفاعات جنوبی مشهد می گوید: تصرفات به صورت پراکنده انجام شده بود، در یکی از بخش ها 26 مورد و در بخش دیگر 75 مورد زمین خواری در ارتفاعات انجام شده بود. در بعضی موارد تصرف ها به چندین هکتار می رسید. 14 معدن هم به صورت غیر مجاز تصرف شده و در حال بهره برداری بود. برای پیگیری همین مشکلات، برای اولین بار در شورای حفظ حقوق بیت المال، کمیته ای به همین منظور تشکیل شد که در نوع خود اولین کمیته در کشور بود.
وی با بیان اینکه پس از اقدامات انجام شده در بسیاری از موارد، تصرفات به وضعیت پیش از دست اندازی سوداگران بازگشته است، اظهار می دارد: هم اکنون پرونده ویژه ای در مورد ارتفاعات در دست بررسی و اقدام نیست و هیچ بنای ساخته شده ای در ارتفاعات وجود ندارد، ضمن اینکه برای رفع تصرف ها نیز هیچ حقی تضییع نشده است.

گشت های 24 ساعته در ارتفاعات

وی با بیان اینکه از مدت ها قبل دفتری به نام مدیریت کمربند سبز در ارتفاعات مشهد ایجاد شده است، بیان می کند: اکیپ گشتی این دفتر به صورت 24 ساعته در ارتفاعات جنوب مشهد کار پایش و گشت را انجام می دهد. اعضای این گروه را نیروهای ویژه راه و شهرسازی، منابع طبیعی، صنعت، معدن و تجارت و محیط زیست تشکیل می دهند. هم اکنون همه معادن غیر مجاز رفع تصرف شده و بیش از 400 هزار اصله درخت در مناطق رفع تصرف شده کاشته شده است.
رسیدگی به 40 پرونده قضایی در ارتفاعات
معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد از تشکیل 40 پرونده قضایی در ارتفاعات جنوب مشهد خبر می دهد و می گوید: همه این پرونده ها به سرانجام رسیده است. برخی از این پرونده ها حتی مربوط به 8-7 سال قبل بود که در شورای حفظ حقوق بیت المال بررسی شد و آرای آن نیز به مرحله اجرا در آمد.

ارسال گزارش های رفع تصرف به دفتر رهبری

وی با بیان اینکه گزارش هایی از رفع تصرف در ارتفاعات به دفتر رهبر معظم انقلاب ارسال شده است، می افزاید: پیگیری مطالبات عمومی درباره ارتفاعات جنوب همچنان باید در دستور کار رسانه ها باقی بماند.وی درباره بخشی از اراضی موجود در ارتفاعات که در اختیار نهادها و دستگاه هایی از قبیل سپاه،  ارتش ، آستان قدس و ... است نیز می گوید: این دستگاه ها برای موارد یاد شده سند در اختیار دارند اما هم اکنون آماری از میزان و درصد زمین های یاد شده در اختیار ندارم.بخشی محبی می افزاید: این موضوع در شورای حفظ حقوق بیت المال در دست بررسی است و موضوع افراد و دستگاه هایی که زمین دریافت کرده اند و نحوه سند دار شدنشان توسط این شورا در حال بررسی است.
مهدی عسکری-خراسان رضوی
عکس اختصاصی تابناک خراسان رضوی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار