با رعایت نکات ساده ایمنی می توان از بروز حوادث دلخراش در شب آخرین چهارشنبه سال، جلوگیری کرد.
کد خبر: ۱۹۳۵۷۴
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۱ 06 March 2016
تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:شب آخرین چهارشنبه سال که به "چهارشنبه سوری" معروف است، یکی از آیین های قدیمی ما ایرانی ها است، اما هر سال در این ایام شاهد حوادث ناگواری هستیم. 

در بسیاری از موارد، آسیب هایی که در این شب پیش می آید در نواحی سر و صورت است و در بعضی موارد باعث می شود فرد دچار قطع عضو شود یا چشمان و حتی جان خود را از دست بدهد.  

مسئول واحد مبارزه با بیماری های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: با رعایت نکات ساده ایمنی می توان از بروز حوادث دلخراش جلوگیری کرد و سالی شاد و  همراه با سلامتی را آغاز کرد. 

دکتر بهمن ناظم زادگان در مورد شرایط نگهداری و استفاده از مواد محترقه و منفجره، بیان کرد: تمام موادی كه در ترقه، فشفشه، نارنجك، منور و سایر مواد آتش زا استفاده می شوند، از مواد منفجره و آتش گیر هستند، این مواد خاصیت خود به خودی آتش گیری و انفجار دارند، بنابراین هرگز مواد منفجره را در جیب یا كیف، حتی در حجم کم و هر چند برای مدت زمان کوتاه قرار ندهیم. 

او مكان های گرم و آفتابگیر را برای نگهداری از مواد قابل احتراق خطرناک معرفی کرد و  افزود: لازم است برای جلوگیری از آتش سوزی های ناخواسته از نگهداری این مواد در كنار وسایل حرارتی و برقی پرهیز كنیم، زیرا برخی از این مواد محترقه درجه اشتعال پایینی دارند و حتی در اثر گرم شدن در كمد و یا دست قابلیت انفجار دارند. 

مسئول واحد مبارزه با بیماری های غیر واگیر معاونت بهداشتی، توصیه کرد: مواد محترقه را به صورت انبوه و با هم منفجر نكنیم و در محیط های سربسته مانند خانه یا پاركینگ، اقدام به استفاده از آن ها نكنیم. 

دکتر ناظم زادگان بر استفاده نکردن از ماده محترقه و منفجره ای که یک بار استفاده شده تأکید کرد و گفت: هیچگاه نباید مواد قابل اشتعال را در شیشه یا قوطی فلزی منفجر کرد.  

او ادامه داد: باید از تهیه و ساخت مواد محترقه در منزل بپرهیزیم؛ موارد بسیاری از مرگ و یا قطع عضو هنگام ساخت این مواد مشاهده شده است و در صورتی که ناچار به نگهداری این مواد در منزل هستیم، باید در حجم انبوه نباشد و در مكان خشك و خنك نگهداری شود. 

این مسئول سلامت در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در مورد نحوه صحیح استفاده از مواد منفجره هشدار داد و اضافه کرد: پرتاب مواد منفجره از طبقات بالا یا پشت بام، ممکن است باعث گیر كردن این مواد به درختان و آتش گرفتن آن ها شود یا با عابران پیاده برخورد کند و آسیب های جدی به وجود آورد؛ همچنین برخورد این گونه مواد به سیم های برق خطرات غیر قابل جبرانی را به وجود می آورد. 

دکتر ناظم زادگان با اشاره به خطراتی که مواد محترقه به وجود می آورد، افزود: هرگز نباید از الکل به عنوان چاشنی و برای ایجاد آتش استفاده کرد و از ریختن موادی که خیلی زود شعله ور می شوند، مانند نفت و بنزین روی آتش خودداری کنیم. 

وی گفت: اگر تصمیم به روشن كردن آتش داریم، این کار را در حجمی انجام دهیم که به راحتی قابل مهار باشد. 

او در مورد استفاده از موادی که در مجاورت با آتش باعث بروز حوادث ناگوار می شود، هشدار داد و تأکید کرد: از ریختن قوطی های اسپری و حشره كش در آتش خودداری کنیم؛ زیرا این کار باعث انفجار قوطی ها و بروز خطر است، همچنین ریختن اشیای شیشه ای در آتش باعث انفجار می شود که پرتاب ذرات حاصل از این انفجار ممکن است آسیب شدید به چشم یا صورت وارد کند. 

دکتر ناظم زادگان روشن کردن آتش نزدیك پست های برق و نزدیكی اتومبیل، به ویژه اتومبیل های حاوی مواد سوختی، كنار مشعل گاز یا اطراف پمپ بنزین ها را بسیار خطرناك دانست. 

این مسئول سلامت توصیه کرد: هنگام پریدن از روی آتش، از لباس های بزرگ و گشاد و از نوعی که قابل اشتعال باشد، استفاده نکنیم. 

دکتر ناظم زادگان در ادامه به نحوه برخورد با مصدومان این گونه حادثه ها اشاره کرد و گفت: باید در صورت بروز حادثه، لباس مصدوم را که مربوط به عضو سوخته بدن او است درآوریم، اگر لباس مصدوم به پوست ناحیه سوخته چسبیده است، لباس را از پوست جدا نکنیم و آن را از دور تا دور محل چسبیده قیچی کنیم؛ وسایل زینتی مانند ساعت، گردنبند، دستبند، انگشتر، کمربند و کفش مصدوم را در صورتی که نزدیک عضو آسیب دیده است، درآوریم. 

او ادامه داد: لازم است ناحیه سوخته را با آب سرد شست و شو داده و خنک کنیم و به هیچ عنوان از خمیردندان یا ‌سیب زمینی رنده شده برای تسكین درد و بهبودی سوختگی استفاده نکنیم. 

مسئول واحد مبارزه با بیماری های غیر واگیر دانشگاه، آسیب های چشمی را به عنوان یکی از آسیب های رایج معرفی کرد و ادامه داد: کوری چشم در صورت اصابت مستقیم ترکش‌های ناشی از انفجار مواد محترقه، یکی از مواردی است که در چهارشنبه سوری زیاد دیده می‌شود؛ میزان کوری‌های ایجاد شده به حدی است که عنوان "نابینایی در چهارشنبه سوری" را به خود اختصاص داده است.  

دکتر ناظم زادگان در ادامه افزود: مراجعه سریع به چشم پزشک در صورت برخورد هر شیء با چشم می‌تواند شدت ضایعه را کاهش دهد؛ در موارد خفیف با انجام مراقبت‌های طبی یا انجام عمل جراحی می‌توان بینایی فرد را به او بازگرداند، اما در موارد شدید، چاره‌ای جز تخلیه چشم باقی نمی‌ماند. 

او در مورد چگونگی مراقبت اولیه از افراد آسیب دیده، افزود: اگر در اثر حادثه به چشم ها آسیبی رسید، از مالیدن چشم ها و پلك ها خود داری كنید، چشم فرد آسیب دیده را با یك وسیله در دسترس مانند لیوان های یک بار مصرف یا مقوایی بپوشانید و توجه داشته باشید نیازی به گذاشتن دستمال، پنبه یا گاز روی چشم نیست. 

او تأکید کرد: در صورت بروز آسیب های چشمی از هیچ گونه پماد یا قطره چشمی استفاده نكنید و چشم ها را نشویید؛ زیرا استفاده از آن ها می تواند آسیب وارده به چشم را شدیدتر كند و سعی كنید به مصدوم، مواد غذایی ندهید تا در صورت نیاز به جراحی، بتوان در اولین فرصت این كار را انجام داد. 

مسئول واحد مبارزه با بیماری های غیر واگیر دانشگاه، درباره مراقبت آسیب دیدگان این گونه حوادث، گفت: اگر پس از شنیدن صدای بلند ناهنجار دچار تپش قلب، وزوز گوش، کاهش شنوایی و نشانه هایی شبیه این شدیم، تنها کاری که باید انجام داد، این است که در یک فضای آرام استراحت کنیم و در صورتی که این موارد ادامه یافت به پزشک مراجعه کنیم، بهتر است زنان باردار در این شب به جز موارد ضروری از منزل خارج نشوند. 
 
چهارشنبه سوری، سطحی از هیجان را در بیشتر کودکان ایجاد می کند که برای آن ها خوشایند و لذت بخش است و معمولا والدین به سختی می توانند فرزندان را از این تجربه هیجانی باز دارند، در این شرایط باید هیجان کودک را کم و رفتارشان را مدیریت کنیم و شرایطی فراهم کنیم که که چهارشنبه سوری برای آن ها امن تر شود، آموزش به فرزندان، همراهی کودک طی مراسم و ایجاد محیطی امن برای بازی کودکان، در کاهش حوادث نقش مهمی دارد. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار